Spring naar bijdragen

40 lezingen naar Pasen


Aanbevolen berichten

In de 40 dagentijd zullen we dagelijks een stukje uit de Schrift lezen, om zo ons (met name de kinderen) voor te bereiden op Pasen. Ik ga daarvoor een leesschema maken, maar aangezien hier veel betere Bijbelkenners zijn dan ik, dacht ik, vraag hier maar eens wat tips smile.gif

Voor de context:

- we zullen lezen met drie vrij kleine kinderen, zeg maar "kleuter+";

- we lezen uit de echte Bijbel, geen kinderbijbels oid

Dat betekent dat bijvoorbeeld bij keuze tussen evangelie-teksten, de makkelijkere teksten de voorkeur hebben.

Verder is voorwaarde dat alle zaken rond de goede week, en Pasen aan bod komen.

Ik zit voorlopig te denken aan vier blokken:

1. Exodus; de reddingservaring

2. Jesaja; de aankondiging van de lijdende messias

3. Johannes; mystieke Paas-theologie

4. synoptici: historisch lijdensverhaal en Pasen

Suggesties zijn welkom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ieder commentaar is welkom, maar ik ben inmiddels natuurlijk ook bezig, dus commentaar op wat ik heb verzameld zou ook welkom zijn. Mijn idee op dit moment (Hosea en Sirach vond ik toch lastig in te passen) is:

dag tekst

1 Exodus 2

2 Exodus 3

3 Exodus 5

4 Exodus 6 t/m vers 13

5 Exodus 7

6 Exodus 11

7 Exodus 12

8 Exodus 14

9 Exodus 16

10 Exodus 17

11 1 Kronieken 17

12 Nehemia 9

13 Psalm 22

14 Psalm 35

15 Jesaja 11

16 Jesaja 42

17 Jesaja 52

18 Jesaja 53

19 Ezechiël 36;22 t/m 37;14

20 Jona

21 Johannes 1

22 Johannes 2

23 Johannes 3

24 Johannes 6 t/m vers 47

25 Johannes 6 v/a vers 48

26 Johannes 11 t/m vers 44

27 Johannes 12 v/a vers 20

28 Johannes 13

29 Johannes 14

30 Johannes 15

31 Matteus 26; 1-16

32 Matteus 26; 17-30

33 Matteus 26; 31-46

34 Matteus 26; 47-56

35 Matteus 26; 57-68

36 Matteus 26; 69-75

37 Matteus 27; 1-44

38 Matteus 27; 45-66

39 Lucas 24; 1-35

40 Lucas 24; 36-53

Samengevoegde post 20-2-2007 1:10:32:

Oh ja, en weet iemand iets van een kleuterversie van het Paasverhaal? Zeg maar "The Passion of the Christ junior"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk zelf dat de keuze van de teksten niet echt problematisch is, je hebt al een lijst. Maar als je wilt dat het enigszins landt bij de kinderen zou ik nadenken over een manier om het begrijpelijk voor ze te maken. Het zijn vrij lange stukken, het taalgebruik is niet altijd even makkelijk en er zit veel beeldspraak in, daar ontkom je niet aan.

Wat heel erg helpt, is het beeldend maken van de verhalen, bijvoorbeeld door een afbeelding te laten zien of tijdens het verhaal een kleurplaat te laten maken. Dat lijkt afleiding te zijn, maar zorgt er juist voor dat kinderen meer opnemen door de focus op het beeld en daarmee op het verhaal. Als je aan kleurplaten kunt komen, zou ik dat zeker doen.

Ook vinden kinderen het over het algemeen best wel leuk en spannend om de dagen af te tellen d.m.v. een kalender of iets dergelijks. En om de aandacht erbij te houden tijdens het lezen, zou ik ze voor je begint allemaal een "eigen" vraag stellen waardoor ze extra goed gaan luisteren naar het antwoord daarop uit het verhaal. Of je laat ze er een tekening over maken. Het leuke daarvan is dat je meteen ziet wat er bij wie is opgevallen.

Ik denk dat het toepassen van zulke 'trucs' essentieel zijn voor de betrokkenheid van de kinderen. Meestal blijft een verhaal niet echt hangen bij kleuters. Ze onthouden meestal alleen pietluttige details en hebben geen besef van betekenissen. Maar desondanks is het wel waardevol om ze zo jong al uit de "echte bijbel" te laten lezen. Onbewust verankert het zich toch ergens, wordt bijbellezen je vertrouwt en heb je er later veel aan. Veel succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor de tips!

Mijn verwachting is overigens precies wat je aan het einde aangeeft. Ik herinner me uit mijn kleutertijd levendig de meest absurde details uit bijbelverhalen, maar ik weet dat ik de essentie totaal niet door had. Maar het is wel een fundament geweest. En dáár gaat het me om. Ik merk, zeker bij de oudste twee, dat veel van die dingen toch terug komen net als je het niet verwacht had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, apart is dat he. Ik ben zelf heel erg visueel ingesteld en weet nog dat ik als kind alle bijbelverhalen voor me zag op een voor mij bekende locatie. De achtertuin (de reis van Jozef naar Egypte ging van het terras naar de schuur), het schoolplein (Adam en Eva woonden in het houten speelhuisje op het plein), de gymzaal (oftewel de hemel)... widegrin.gif

Ennehm... geloof het of niet: zo zie ik het nog steeds voor me. bloos.gif Dat geef wel aan dat het blijft hangen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit misschien?

Quote:
Kinderkruisweg

'Samen met Jezus op weg'

Myrjam De Keyser, zelf moeder van drie kinderen, heeft al heel wat ervaring als begeleidster van bibliodrama bij lagere schoolkinderen. Zij ging in op de moeilijke uitdaging om een kruisweg voor kinderen te schrijven. Als jeugdauteur gaat Myrjam te werk vanuit een sterk invoelingsvermogen naar haar jonge publiek toe. Zij stapt af van de klassieke indeling in 12 of 14 staties, maar kiest voor een hervertellen van het lijdensverhaal in 9 hoofdstukjes. Telkens kruipt zij in de huid van een ander personage: Petrus, Maria, Simon, de honderdman... Figuren die zich laten aanspreken door wat Jezus wordt aangedaan. Dit levert een eigen kijk op de weg die Jezus is gegaan tijdens de laatste dagen van zijn leven. Dit gaat van 'de laatste keer samen' , 'op weg met het kruis en kruisiging' tot 'volop levend'. Dit werkstuk kan enkel de fantasie, het rechtvaardigheidsgevoel en het begrip van kinderen aanspreken. Het is daarom goed dat aan de kinderen tevens de kans wordt geboden om telkens hun betrokkenheid uit te drukken, als zij in groep afsluiten met: 'Wij zijn samen met Jezus op weg'. De kruisweg voor kinderen met de titel 'Wij zijn samen met Jezus op weg' is op velerlei manieren bruikbaar: om voor te lezen of te vertellen, om samen met de kinderen te bidden, om er een rollenspel van te maken of te laten voordragen. Hij laat in elk geval het paasverhaal voor kinderen tot leven komen.

van deze site

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid