Spring naar bijdragen

De hogere weg (1 Kor 12(:31))


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

31 Streeft dan naar de hoogste gaven.

En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.

Al een tijd lang denk ik na over deze tekst. Is het ooit iemand opgevallen wat Paulus hier zegt en weet men over welke weg Paulus het heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

wat bedoel je Michiel?

Samengevoegde post 13-2-2007 16:46:59:

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 16:11:24 schreef KennethB het volgende:

Het gaat hier om 1 Korinte 12: 31. En de hogere weg waarover St. Paulus het heeft is mijn inziens de liefde waar hij in hoofdstuk 13 over schrijft.

Dat zou kunnen maar ik heb altijd het idee gehad dat het ook te maken had met wat Jezus hier zegt tegen de rijke jongeling in Matteus 19

De rijke jongeling

16 En zie, iemand kwam tot Hem en zeide: Meester, wat voor goed moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven? 17 Hij zeide tot hem: Wat vraagt gij Mij naar het goede? Eén is de Goede. Maar indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden. 18 Hij zeide tot Hem: Welke? Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, 19 eer uw vader en uw moeder, en gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 20 De jongeling zeide tot Hem: Dat alles heb ik in acht genomen; waarin schiet ik nog te kort? 21 Jezus zeide tot hem: Indien gij volmaakt wilt zijn, ga heen, verkoop uw bezit en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemelen hebben, en kom hier, volg Mij.

Een weg tot behoudenis en een weg tot volmaking?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 18:38:52 schreef Aimé het volgende:

Daden die anders waardevol zijn, worden „dode werken†als de beweegreden ervoor niet liefde voor God en voor de naaste is.

daar ben ik het mee eens, daden alleen zonder liefde (en geloof) zijn dood. Het gaat God uiteindelijk niet om de werken, want de werken zijn alleen een uiting van het binneste. Als het binneste rein is, volgen werken automatisch. Puur de werken veranderen levert geen liefde op van binnen.

En zoals anderen hier ook al zeiden, ik denk dat wat Paulus in 1 Kor 13 bedoelt, inderdaad de overtreffende weg is. En dat komt aan de andere kant ook overeen met het stukje wat sonia later aanhaalt, over de discussie met de jongeling. Je louter alleen aan de wet houden is niet de overtreffende trap, maar een keuze die alles achterlaat om Jezus te volgen, is een uiting van een intense liefde. Dezelfde liefde als uit 1 Kor 13.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid