Spring naar bijdragen

De andere wang


Aanbevolen berichten

Hoe ga je in je leven om met tegenstand van andere mensen?

Als mensen je haten, je vertrappen, je geloof belachelijk maken of je op wat voor manier dan ook pijn doen?

Ben je dan de sterke die in alle zachtmoedigheid de zwakheden van de ander draagt?

Ben je dan als Jezus, die de Vader vroeg zijn vijanden te vergeven, omdat ze niet wisten wat ze deden? En die zelfs stierf voor zondaars...

... zondaars zoals Paulus, die Christenen vervolgde, die bij de steniging van Stefanus stond en dit goedkeurde.

En toch hield God van Hem.. en bracht hem in liefde tot zich...

Ben je nederig? Of trots?

Leef je in liefde? Of te vuur en te zwaard?

Vergeef je? Of ben je zelf vergeten wat je vergeven is?

1 Johannes 4:20 Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. 21 We hebben dan ook dit gebod van hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.

Heb je je broeder/zuster/naaste/vijand lief?

Lukas 6:27 Tot jullie die naar mij luisteren zeg ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, 28 zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen. 29 Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt niet ook je onderkleed. 30 Geef aan ieder die iets van je vraagt, en eis je bezit niet terug als iemand het je afneemt. 31 Behandel anderen zoals je wilt dat ze jullie behandelen. 32 Is het een verdienste als je liefhebt wie jullie liefhebben? Want ook de zondaars hebben degenen lief die hen liefhebben. 33 En is het een verdienste als je weldaden bewijst aan wie weldaden bewijzen aan jullie? Ook de zondaars handelen zo.

En als iemand anders dwaalt of tegen je zondigt, wijs je hem dan terecht omdat je zelf gekrenkt bent, of omdat je de ander liefde, hoop en geluk toewenst, en dat je niet wilt dat hij/zij verloren gaat.

Laat in alles je liefde zien, vergeef elkaar, hou heel diep en intens van elkaar, draag de zwakheden van je naaste.

in Christus

Dan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik probeer om in elk geval het normale menselijke verkeer, zoals groeten e.d. gewoon te blijven doen naar mensen van wie ik tegenstand ontvang. Want het blijven gewoon mensen.

Ja, mensen met fouten, net als ik. Waarom het hun kwalijk blijven nemen als ik weet dat er een God is die ook mijn nukken en tekorten niet kwalijk blijft nemen?

Wel zoek ik veelal ook naar ruimte om in gesprek te komen/te blijven over datgene wat tot de tegenstand leidt. Dat kan soms verkeerd vallen, zo bemerk ik. Maar dat weerhoudt mij er niet van om toch zo af en toe even de waarheid duidelijk te maken. Want ik vind het ook mijn verantwoordelijkheid om diegene een andere weg te wijzen dan de weg van de het negeren en afwijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 09 februari 2007 22:18:25 schreef HenkG het volgende:

Ik probeer om in elk geval het normale menselijke verkeer, zoals groeten e.d. gewoon te blijven doen naar mensen van wie ik tegenstand ontvang. Want het blijven gewoon mensen.

Ja, mensen met fouten, net als ik. Waarom het hun kwalijk blijven nemen als ik weet dat er een God is die ook mijn nukken en tekorten niet kwalijk blijft nemen?

Wel zoek ik veelal ook naar ruimte om in gesprek te komen/te blijven over datgene wat tot de tegenstand leidt. Dat kan soms verkeerd vallen, zo bemerk ik. Maar dat weerhoudt mij er niet van om toch zo af en toe even de waarheid duidelijk te maken. Want ik vind het ook mijn verantwoordelijkheid om diegene een andere weg te wijzen dan de weg van de het negeren en afwijzen.

Dat klinkt alsof je de situatie verdraagt,

maar heb je de ander ook lief?

Acht je hem/haar belangrijker dan jezelf?

Zou je alles voor de ander over hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga niet alle energie in het contact steken om de ander tot God te brengen. Dat kost veel geestelijke en lichamelijke energie. En het rendement is ook altijd onzeker. Ja, natuurlijk weet ik dat God mij energie kan geven en een open hart aan de ander. MAar dat kan ook in heel kleine stapjes. En wie zegt dat ik de aangewezen persoon daarvoor ben? Maar de persoon niet liefhebben? Ik erken hem net als mezelf als een schepsel van God en daarmee kan ik hem niet haten, al komt het gevoel misschien soms wel heel dichtbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoeveel energie steekt God in jou? Hoe geduldig is Hij met jou? Erkent Hij jou alleen?.. Of heeft Hij je lief?

Hoe groot is jou rendement?

En wie zegt jou dat je daar de aangewezen persoon niet voor bent? Zijn wij daar niet allemaal voor aangewezen?

Ben je boos op de ander? Of ben je verdrietig dat hij/zij niet bij God is?

Hoe zou je willen dat anderen jou zouden helpen, als je niet bij God zou zijn, als je fouten maakte, als je rendement laag zou zijn, als je hatelijk zou zijn, of tekort zou schieten in liefde?

En ja, God kan je energie geven! Hij kan je hele hart veranderen, zodat het elke dag meer op dat van Zijn Zoon gaat lijken..

Wil je dat in kleine stapjes? Of liever vandaag?

Maar zie mijn woorden niet teveel als veroordeling, maar wel heel veel als uitnodiging...

om lief te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Op vrijdag 09 februari 2007 22:10:51 schreef Dan het volgende:

Hoe ga je in je leven om met tegenstand van andere mensen?

Als mensen je haten, je vertrappen, je geloof belachelijk maken of je op wat voor manier dan ook pijn doen?

Meestal heb ik een vlucht of vecht reactie en kies dan vaak voor het eerste.

Dat is niet altijd even handig, want als ik de confrontatie uiteindelijk niet aanga kan ik de situatie nooit veranderen en zal ik nooit weten waarom een bepaalde persoon mij niet mocht.

Gepaste afstand bewaren kan ook geen kwaad. Wanneer iemand mij haat probeer ik maar te denken dat het vooral zijn probleem is. Diegene leeft dan in onvrede, niet ik. Maar het blijft verschrikkelijk moeilijk en het vergt enorm veel zelfbeheersing om je niet te laten beïnvloeden door haatgevoelens en daar 'boven te staan'. Jezus zegt dan inderdaad dat je de andere wang moet toekeren door deze vijand lief te hebben.

Dat zal voor de ander ook wel pijnlijk zijn, want meestal verwacht men toch als in een reflex een oog-om-oog reactie. Hoogstwaarschijnlijk zal de ander denk ik nog bozer worden. In die zin kan liefde voor een haatzaaier of ongelovige eerst ook een zwaard zijn denk ik, zoals Jezus zei: "Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard", hij werd dan ook gekruisigd.

Velen beweren dat deze methode, de andere wang toekeren, uiteindelijk wel duurzame vrede oplevert. Makkelijk is anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

als mensen dat doen bij mij, vooral geestelijk want lichamelijk word ik eig niet zo gauw aangevallenpuh2.gif dan voel ik me verdrietig en dan trek ik me terug. Wraak nemen, nee nooit. Kwaad worden doe ik ook niet. ik denk dan : waar heb ik dit aan verdient, en zulke dingen. Maar ik blijf er wel met omgaan met mensen die me kwetsen... ik weet niet, maar als ik ze een beetje ken dan kan ik ze niet loslaten omdat ik dan van ze hou. Wat voor erge dingen ze dan ook mogen doen, dat houden van dat gaat niet over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 09:26:21 schreef Ann het volgende:

Maar ik blijf er wel met omgaan met mensen die me kwetsen... ik weet niet, maar als ik ze een beetje ken dan kan ik ze niet loslaten omdat ik dan van ze hou. Wat voor erge dingen ze dan ook mogen doen, dat houden van dat gaat niet over.

Dat klinkt zeker als liefde! En als je beseft dat als je mensen 'beter' kent het makkelijker is om van ze te houden, besef dan dat soms ook diegene die je niet kent, die je 'vijand' is, dat als je die echt zou kennen, je mischien ook wel van hem/haar zou houden.

Mischien een mooie overdenking is:

Hou je van mensen omdat je ze kent, of ken je mensen omdat je van ze houd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 11:19:10 schreef Ann het volgende:

ik heb geen vijanden gelukkig

ik hou van iedereen ook degene die ik niet ken, daarom wil ik een beroep waarbij ik andere ga helpen, dat zijn (meestal) allemaal vreemden

komt gewoon omdt ik van mezelf nogal meevoelend ben ingesteld

daar heb ik niets meer aan toe te voegensmile.gif

Meevoelend = zachtaardig = de aarde beerven (Gelukkig zijn de zachtaardigen, want zij zullen de aarde beërven).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid