Spring naar bijdragen

verschil RKK en chr. gemeente


Aanbevolen berichten

Waarom zijn mensen in de katholieke kerk tijdens de dienst ingetogen en mensen in een christelijke gemeente heel blij en open?

Ik denk dat de leegloop in de katholieke kerk ook daar een oorzaak van is (waar het gezellig is kom je sneller terug, dat is een feit)

Bij christelijke gemeente zie je ook meer bijbelstudies of iets dergelijks dan bij een katholiek kerk, dat is eigenlijk best jammer.

Ik ben zelf katholiek, maar ik heb ook eens een christelijke gemeente bezocht.

Ik zou graag willen zien dat de sfeer in katholieke kerk wat opener, blijer en gezelliger wordt, je aanbid wel onze lieve heer, dan moet die plek ook prettig aanvoelen.

Het is niet zo dat ik me niet thuis voel in de katholiek kerk, ik kom er graag, maar de leegloop is zo jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 16:26:01 schreef Thorgrem het volgende:

Wat is je definitie van een christelijke gemeente. Bij de PKN en vele andere protestantse gemeentes zijn ze net zo ingetogen namelijk.

Ik kom terug daar waar de leer consistent is.

Ik bedoel geen protestante kerk, maar ja hoe moet ik dat omschrijven zoiets als meerkerk.( ik ben niet in meerkerk geweest, dat is voor mij te ver weg)

Misschien weet je dan wat ik bedoel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 16:28:46 schreef Reckless het volgende:

[...]

Ik bedoel geen protestante kerk, maar ja hoe moet ik dat omschrijven zoiets als meerkerk.( ik ben niet in meerkerk geweest, dat is voor mij te ver weg)

Misschien weet je dan wat ik bedoel

Zou het kunnen zijn dat je evangelische gemeenten bedoeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Waarom zijn mensen in de katholieke kerk tijdens de dienst ingetogen en mensen in een christelijke gemeente heel blij en open?

Katholieken zijn ook christelijk, een katholieke mis/dienst is ook een christelijke dienst. Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat 'blij en open' in de eredienst in mijn gemeente ook niet van toepassing is, wel ingetogenheid.

Quote:
Ik denk dat de leegloop in de katholieke kerk ook daar een oorzaak van is (waar het gezellig is kom je sneller terug, dat is een feit)

Ik zie de kerk niet als een of andere gezellige club waar je blij en open moet zijn, het gaat om het beleven van Christus en dat kan heel goed ingetogen knipoog_dicht.gif

Quote:
Bij christelijke gemeente zie je ook meer bijbelstudies of iets dergelijks dan bij een katholiek kerk, dat is eigenlijk best jammer.

Wie zoekt, zal vinden ook de bijbelstudies in katholiek perspectief, cathechese is een vorm van 'bijbelstudie' maar dan wel in het licht van de traditie. Ik ben niet altijd even blij met Bijbelstudies. Op basis van één tekst en 20 mensen heb je 12 verschillende visies, en welke is waar?

Quote:
Ik zou graag willen zien dat de sfeer in katholieke kerk wat opener, blijer en gezelliger wordt, je aanbid wel onze lieve heer, dan moet die plek ook prettig aanvoelen.

Prettigheid is niet iets objectiefs, ergens kan het niet 'prettig' zijn, prettig is een emotie en die zijn allemaal subjectief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 31 januari 2007 16:24:38 schreef Reckless het volgende:

Ik denk dat de leegloop in de katholieke kerk ook daar een oorzaak van is (waar het gezellig is kom je sneller terug, dat is een feit)[/Wereldwijd gezien groeit de katholieke Kerk nog steeds. widegrin.gif

Maar goed, een Mis is vooral gericht op God, daarnaast zijn er nog zat mogelijkheden om jongerendiensten te houden. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Reckless; ben je wel eens in een H. Mis van de Emmanuel-gemeenschap geweest? Daar heb je ingetogen èn uitbundig bij elkaar. En leegloop komt daar ook niet voor. En er is ook nog consistentie in de Leer. En zo zijn er nog meer charismatische gemeenschappen binnen de RKK.

Maar als je voor de gezelligheid naar de kerk gaat, ga dan lekker naar de kroeg, en bid daar gewoon een Onze Vader. 't Is maar net, wat je zoekt in de kerk... widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 31 januari 2007 16:24:38 schreef Reckless het volgende:

Waarom zijn mensen in de katholieke kerk tijdens de dienst ingetogen en mensen in een christelijke gemeente heel blij en open?

Zou het kunnen zijn dat je nog niet helemaal op de hoogte bent van de ontelbare vormen van spiritualiteit die in de katholieke Kerk voorkomen? Ik kan me je opmerking wel voorstellen hoor, dat is het punt niet, maar ik vraag me dan zo af, ben je wel eens op zoek gegaan? Ken je, bijvoorbeeld, de Charismatische Vernieuwing? Of de Emmanuel-gemeenschap? Focolare? Wel eens in een kloosterkerk geweest?

Quote:
Ik denk dat de leegloop in de katholieke kerk ook daar een oorzaak van is (waar het gezellig is kom je sneller terug, dat is een feit)

Nee, dat is geen feit, dat is jouw mening, die ook wat strijdig is met de waarneming van velen in de Kerk, en van godsdienstsociologisch onderzoek. Hoe vreemd je het ook zal vinden, wellicht, maar de ervaring doet vermoeden dat een sacrale liturgie heel wat sterker bindend werkt, dan een gezellige happening.

Quote:
Bij christelijke gemeente zie je ook meer bijbelstudies of iets dergelijks dan bij een katholiek kerk, dat is eigenlijk best jammer.

En, wat zei je pastoor toen je voorstelde een Bijbelstudieclubje te beginnen in je parochie?

Quote:
Ik ben zelf katholiek, maar ik heb ook eens een christelijke gemeente bezocht.

Ik zou graag willen zien dat de sfeer in katholieke kerk wat opener, blijer en gezelliger wordt, je aanbid wel onze lieve heer, dan moet die plek ook prettig aanvoelen.

Je bent katholiek, dus vertel eens, wat doe je er aan?

Quote:
Het is niet zo dat ik me niet thuis voel in de katholiek kerk, ik kom er graag, maar de leegloop is zo jammer.

Ach, een kerk van 1,2 miljard gelovigen, die nog steeds groeit, zou ik niet direct met "leegloop" in verband brengen. Maar dat in ons deel van de wereld sprake is van leegloop, dat is waar, en ik kan me voorstellen dat je het jammer vindt. Ik vind het persoonlijk ook jammer hoor, dat mensen in ons deel van de wereld zo massaal zichzelf tot norm verheffen, en hun kortstondige persoonlijke welbevinden, en daarmee ieder gevoel voor spiritualiteit en sacraliteit schijnen te verliezen, en dáárdoor de Kerk verlaten, maar ik zou me pas echt zorgen gaan maken als de Kerk zich aan die heilloze weg zou aanpassen.

Samengevoegde post 31-1-2007 17:00:32:

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 16:26:15 schreef GenW het volgende:

Ja, het verschil tussen Rooms Katholieken en christenen is heel groot. Alleen, zijn de meeste Rooms Katholieke die ik ken ook christelijk. Hoe kan dat nou?

Door je wat vreemde definitie van "christelijk" wellicht widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Reckless ik zal nu wat uitgebreider reageren.

Quote:

Op woensdag 31 januari 2007 16:24:38 schreef Reckless het volgende:

Waarom zijn mensen in de katholieke kerk tijdens de dienst ingetogen en mensen in een christelijke gemeente heel blij en open?

In de katholieke kerk staat zoals je weet een tabernakel waarin het lichaam van Christus ligt. Je bent dus eigenlijk in het huis van God.

Persoonlijk vind ik het als 25 jarige jongen erg fijn dat het zo rustig is en ik me erg goed kan concentreren.

In een katholieke kerk is ook nooit een dienst, maar een viering. Maar dat is bijzaak. knipoog_dicht.gif

Mensen zijn dus ingetogen omdat ze met God zelf in 1 ruimte zitten en zich dan goed willen gedragen om God gepaste eer te geven.

Maar dat is de Mis, naast de mis heb je ook in dezelfde RKK jongerenvieringen waar het er allemaal veel vrolijker en losser aan toe gaat.

En je hebt natuurlijk naast de katholieke hoofd stroming die jij meemaakt ook andere katholieke stromingen binnen diezelfde kerk.

Quote:

Ik denk dat de leegloop in de katholieke kerk ook daar een oorzaak van is (waar het gezellig is kom je sneller terug, dat is een feit)

Gaat je het om de gezelligheid voor jezelf of gaat het jou om God?

Als het alleen maar gezellig en leuk moet zijn, zou dat dan niet erg egocentrisch zijn? Je zit met jong en oud in de Kerk, dan kun je toch niet de oudere bejaarde mensen de Kerk uitjagen met allemaal fratsen?

Quote:

Bij christelijke gemeente zie je ook meer bijbelstudies of iets dergelijks dan bij een katholiek kerk, dat is eigenlijk best jammer.

Als katholiek heb je als het goed is je eerste heilige communie gedaan en vormsel gehad. Daar heb je al veel mogen leren. Na dat zijn er ontelbare mogelijkheden. Ga eens naar de parochie en ze zullen vast veel folder materiaal hebben liggen voor dit soort dingen.

Quote:

Ik ben zelf katholiek, maar ik heb ook eens een christelijke gemeente bezocht.

Dat hebben wel meer katholieken, soms om te kijken hoe het daar is, soms omdat het niet anders kan. Met partner die protestants is of een begrafenis.

Quote:

Ik zou graag willen zien dat de sfeer in katholieke kerk wat opener, blijer en gezelliger wordt, je aanbid wel onze lieve heer, dan moet die plek ook prettig aanvoelen.

Probeer in de harten van mensen te kijken, dan zul je zien dat alles wat jij zoekt wle degelijk aanwezig is. Verwacht echter niet dat wij huilend over de grond gaan rollen omdat we in de geest gevallen zijn of al tongensprekend gebeden uitkramen waar niemand de betekenis van weet omdat we aangeraakt worden door de heilige geest.

Quote:

Het is niet zo dat ik me niet thuis voel in de katholiek kerk, ik kom er graag, maar de leegloop is zo jammer.

De leeg loop is jammer idd. Tot die conclusie ben ik zelf ook gekomen. Vervolgens heb ik besloten daar zelf wat aan te doen. Dat kun jij ook, je zou je aan kunnen melden als vrijwilliger van de parochie. Het verruimd je wereld, je leert veel katholieken echt kennen, je verdiept je kennis en het staat ook nog eens goed op je CV.

Maar denk niet dat het koek en ei is in de evangelische gemeentes. Ook zij hebben te maken met teruglopende leden aantallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 31 januari 2007 17:08:06 schreef Thorgrem het volgende:

Verwacht echter niet dat wij huilend over de grond gaan rollen omdat we in de geest gevallen zijn of al tongensprekend gebeden uitkramen waar niemand de betekenis van weet omdat we aangeraakt worden door de heilige geest.

widegrin.gif jij kent de charismatische katholieken nog niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 17:08:06 schreef Thorgrem het volgende:

Maar denk niet dat het koek en ei is in de evangelische gemeentes. Ook zij hebben te maken met teruglopende leden aantallen.

Maar over de gehele breedte groeien ze in Nederland. knipoog_dicht.gif

En ook wereldwijd groeien ze harder dan de katholieken. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 17:11:55 schreef diakio het volgende:

[...]

widegrin.gif
jij kent de charismatische katholieken nog niet?

Dat klopt. Kun je mij z'n Mis dan aanraden? En zo ja waar is dat?

Maar volgens mij staat z'n Mis nog steeds onder leiding van een priester die het allemaal wel een beetje binnen de perken houd zodat er geen taferelen onstaan zoals in een andere evangelische beweging.

Samengevoegde post 31-1-2007 17:16:36:

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 17:14:02 schreef TimonK het volgende:

[...]

Maar over de gehele breedte groeien ze in Nederland.
knipoog_dicht.gif

En ook wereldwijd groeien ze harder dan de katholieken.
engel.gif

Heb je daar cijfers voor?

Of nee wat las ik nou laatst. Dat cijfers niet gegeven werden door vele evangelische gemeenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 31 januari 2007 17:15:19 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Dat klopt. Kun je mij z'n Mis dan aanraden?

Nee. Ik heb grote moeite met de KCV. Ze schijnen instemming van het episcopaat te hebben, dus ik heb dat niet tegen te spreken, maar aanraden gaat me veel te ver.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 17:19:54 schreef diakio het volgende:

[...]Nee. Ik heb grote moeite met de KCV. Ze schijnen instemming van het episcopaat te hebben, dus ik heb dat niet tegen te spreken, maar aanraden gaat me veel te ver.

Gho en zo dacht ik er nou precies zo over. Maar ik mag er idd niets over zeggen (dat is iig niet zo netjes)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 17:15:19 schreef Thorgrem het volgende:

Heb je daar cijfers voor?

Of nee wat las ik nou laatst. Dat cijfers niet gegeven werden door vele evangelische gemeenten.

Dat maakt het nog knapper dat jij de cijfers van het tegenovergestelde wel hebt. widegrin.gif

Maar ik zal na het eten op zoek gaan. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 31 januari 2007 17:14:02 schreef TimonK het volgende:

En ook wereldwijd groeien ze harder dan de katholieken.
engel.gif

Dat is ook niet zo gek he? Als ik een eenmanskerkje heb en er komen tien leden bij, dan heb ik een groei van zo'n 1000%. In absolute aantallen is de katholieke Kerk nog steeds de Kerk met de meeste groei. Ook groeit de verhouding katholieken-niet katholieken. In 1900 waren er meer niet-katholieken dan katholieken en nu is het precies omgekeerd. Bovendien is de aard van de groei veel stabieler.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid