Spring naar bijdragen

Hoe uitte Jezus liefde?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik weet niet of dit hier hoort, zo niet, dan merk ik het wel knipoog_dicht.gif

Ik ben momenteel bezig met het in elkaar zetten van een Bijbelstudie voor kinderen (8 tot 12 jaar) over liefde. Het gaat er daarin om hoe Jezus in Zijn tijd op aarde, of nu nog, Zijn liefde vóór ons aan ons heeft getoond/nog steeds toont. We hebben dus al de standaard dingen van: zieken genezen, omgaan met 'slechte' mensen, vergeven, over God vertellen, rechtvaardig zijn, sterven voor ons..

Heeft er iemand nog meer voorbeelden/ideeën/bijbelteksten over dit thema?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat een groot voorbeeld van zijn liefde inderdaad het sterven voor de mens is. Hij wist dat het vreselijk moeilijk ging worden, vroeg zelfs of God de beker aan hem voorbij wilde laten gaan, maar omdat Hij zoveel van de mensen hield, deed hij het alsnog!

Verder denk ik dat het absoluut een teken van liefde is dat je altijd, maakt niet uit wat je gedaan hebt of misschien zelf gelaten hebt, je mag altijd tegen Hem praten en Hij zal altijd luisteren. Hoeveel mensen zouden dat doen?

En in mijn hoofd ben ik nu allemaal dingen aan het opnoemen, maar telkens zie ik weer dat jij ze zelf al opgenoemd hebt knipoog_dicht.gif Denk dus dat je prachtideeën hebt voor je bijbelstudie!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 16 januari 2007 17:06:38 schreef Nynthe het volgende:

Verder denk ik dat het absoluut een teken van liefde is dat je altijd, maakt niet uit wat je gedaan hebt of misschien zelf gelaten hebt, je mag altijd tegen Hem praten en Hij zal altijd luisteren.

Kijk, jij bent goed smile.gif

Heb je enig idee waar in de bijbel dat ongeveer ergens kan staan? Dan heb ik een tekst erbij smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even kijken hoor... uit het blote hoofd weet ik zo niet waar het staat, maar er staat wel zoiets als: Kijk naar de mus, Hij zorgt voor hem. Als Hij al voor een mus zorgt, zou Hij er dan niet voor jou zijn? (of dergelijke...)

En als een zoon zijn vader vraagt om een brood, geeft hij hem toch geen steen? Zo is God ook.

Nou moet ik alleen nog kijken waar het precies staat smile.gif

En specifiek wat betreft kinderen: 'Laat de kinderen tot mij komen en verhinderd ze niet, want voor hen is het koninkrijk Gods' Dat ze mogen weten dat ze voor Hem erg belangrijk zijn, juist omdat ze nog onschuldig tegenover God staan.

En ik bedacht me net nog iets, maar helaas al weer vergeten puh2.gif Zodra ik er weer opkom laat ik het je weten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nynthe wijst op een stuk uit de Bergrede, waar ik bij de vraagstelling toch ook aan moest denken, naast de tekst uit Johannes wat betreft het geven van je leven.

Quote:
Johannes 15

12 Dit is mijn gebod: Hebt elkander lief, zoals Ik u heb bemind.

13 Niemand heeft groter liefde dan hij, die zijn leven geeft voor zijn vrienden.

14 Gij zijt mijn vrienden, zo gij doet, wat Ik u gebied.

15 Ik noem u geen dienstknechten meer, want de knecht weet niet wat zijn heer doet; maar u heb Ik vrienden genoemd, omdat Ik u alles bekend heb gemaakt, wat Ik van mijn Vader gehoord heb.

16 Niet gij hebt Mij uitverkoren, maar Ik heb ú uitverkoren; en Ik heb u aangesteld, om vrucht te gaan dragen, en wèl blijvende vrucht; en de Vader geve u alles, wat gij Hem in mijn naam zult vragen.

Quote:
Mattheüs 6 en 7

26 Ziet de vogels in de lucht; ze zaaien noch maaien, en verzamelen niet in schuren; en toch voedt ze uw hemelse Vader.

27 Zijt gij niet meer waard dan zij? En wie van u kan door zijn tobben een el toevoegen aan zijn levensweg?

28 En wat zijt gij over kleding bekommerd? Denkt aan de lelies op het veld, hoe ze groeien; ze werken niet, en spinnen niet.

29 En toch zeg Ik u, dat zelfs Sálomon in al zijn heerlijkheid niet gekleed was als een van deze.

30 Als God nu het kruid op het veld, dat vandaag nog bestaat en morgen in de oven wordt geworpen, zó aankleedt, hoeveel te meer dan u, kleingelovigen?

31 Weest dus niet bezorgd, en zegt niet: wat zullen we eten, of wat zullen we drinken, of waarmee zullen we ons kleden?

32 Hiernaar toch vragen de heidenen; uw hemelse Vader weet, dat gij dit allemaal nodig hebt.

33 Maar zoekt eerst het rijk Gods en zijn gerechtigheid, en dit alles zal u worden geschonken als toegift.

34 Weest dus niet bekommerd voor de dag van morgen. Want de dag van morgen zal bezorgd zijn voor zichzelf; iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen leed.

[...]

7 ¶ Vraagt en men zal u geven; zoekt en ge zult vinden; klopt en men zal u opendoen.

8 Want wie vraagt, ontvangt; wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem doet men open.

9 Of wie is er onder u, die aan zijn zoon een steen zal geven, als hij om brood vraagt,

10 of een slang, als hij om vis vraagt?

11 Als gij dus, zondige mensen, aan uw kinderen goede gaven weet te schenken, hoeveel te meer zal dan uw Vader, die in de hemelen is, het goede geven aan wie het Hem vragen.

12 ¶ Al wat gij dus wilt, dat de mensen u doen, doet het ook hun; want dat is de Wet en de Profeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit de Bergrede nog een aanvullend stukje, nu uit Lukas 6. Dit stukje wordt ook in Mattheüs wel genoemd, alleen iets compacter. Daarom nu voor Lukas gekozen

Quote:
Lucas 6

27 ¶ Maar Ik zeg tot u, die naar Mij luistert: Bemint uw vijanden; doet wel aan die u haten;

28 zegent die u vloeken; bidt voor wie u lasteren.

29 Wie u op de ene wang slaat, keer hem ook de andere toe; en wie u van de mantel berooft, weiger hem ook het onderkleed niet.

30 Geef aan ieder die iets van u vraagt, en eis het uwe niet terug van hem, die het neemt.

31 En zoals ge wilt, dat de mensen u doen, doet het ook aan hen.

32 Als gij bemint die u liefhebben, wat voor verdienste hebt gij dan wel? Want ook de zondaars hebben lief, die hen beminnen.

33 Als gij weldoet aan hen die u weldoen, wat voor verdienste hebt gij dan wel? De zondaars doen dat immers ook.

34 En als gij leent aan hen, van wie gij hoopt iets terug te krijgen, wat voor verdienste hebt gij dan wel? Ook de zondaars lenen aan zondaars, om evenveel terug te krijgen.

35 Neen, hebt uw vijanden lief, doet wel en leent uit, zonder er iets voor terug te hopen; dan zal uw loon groot zijn, en zult gij kinderen zijn van den Allerhoogste. Hij is goedertieren, zelfs voor de ondankbaren en bozen.

36 Weest dus barmhartig, zoals ook uw Vader barmhartig is.

37 ¶ Oordeelt niet, en gij zult niet worden geoordeeld. Vonnist niet, en gij zult niet worden gevonnist. Spreekt vrij, en gij zult vrijgesproken worden.

38 Geeft, en u zal worden gegeven: een goede, volgestampte, geschudde en overlopende maat zal u in de schoot worden gestort. Want met de maat, waarmee ge meet, zal ook u worden gemeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hee, bedankt, die staat er ook bij inmiddels..! smile.gif

Het idee achter de studie is vrij simpel: iedereen moet een 'pand' inleveren en die worden één voor één onder een kleed weggehaald. Degene van wie dat pand is, moet dan een vraag beantwoorden en kan zo z'n pand terug 'verdienen'. Alle antwoorden worden beknopt opgeschreven zodat we, als iedereen z'n pand terug heeft, even kort kunnen samenvatten hoe Jezus Zijn liefde heeft laten zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik denk dat Jezus liefde toonde door onder andere nederig te zijn, lief te hebben, geduldig te zijn, te vergeven.. de vruchten van de Geest om het zo maar te zeggen. dus zachtmoedigheid enzo en zelfs als hij druk was liet hij de mensen (kinderen) bij zich komen en ik denk dat hij onder andere daardoor liefde toonde. maar bovenal door aan het kruis te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid