Spring naar bijdragen

Overheid meer rekening met religie?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 16:46:44 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Klopt. Zeer scherp.
widegrin.gif

Maar in de praktijk zal ze dat altijd doen, zolang het wetsvoorstel aan de eisen voldoet waar een wetsvoorstel aan dient te voldoen.

Ik vraag me ook af of het ooit in de Nederlandse parlementaire geschiedenis is voorgekomen, dat de koning of koningin heeft geweigerd een hantekening te zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 19:29:34 schreef TimonK het volgende:

[...]

Dat komt omdat er een verschil is tussen de scheiding Kerk-Staat en de scheiding politiek-geloof.

De Kerk mag zich niet met de regering van het land bemoeien, dwz dat de dominee niet bepaald wat wel en niet strafbaar is. En de staat mag niet bepalen wat het 'ware' geloof is. Dat is wat de scheiding tussen Kerk en Staat inhoudt. En het is een scheiding waar ik op zich niet tegen ben.

Die scheiding vind ik inderdaad ook prima. Alhoewel er waarschijnlijk altijd gevallen zullen zijn waarbij het moeilijk is die scheiding echt aan te brengen. Bijvoorbeeld wanneer radicaliteit in religie wordt behandeld; dan bemoeit de regering zich terecht met dat geloof, en door een straf op te leggen aan de mensen die dat geloof hebben, zegt men eigenlijk "dit is niet het ware geloof". Of bij het geven van subsidies aan instellingen door gemeenten. Welke religie "verdient" wel subsidie voor een gebouw, welke niet? Daar zou eigenlijk de gemeente zich buiten moeten houden vind ik. Dat gebeurt dus niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid