Spring naar bijdragen

Relatie met Jehova Getuige mogelijk?


Aanbevolen berichten

Ik denk dat het grootste probleem hierin ligt dat ik onmogelijk een relatie zou kunnen hebben met een niet-christen. Jehova's Getuigen zijn geen christenen, omdat ze niet in de Christelijke Drie-enige God geloven.

Ze onderschrijven niet de Apostolische Geloofsbelijdenis en de Geloofsbelijdenis van Nicea, die 90+ % van de Christenen wel onderschrijven.

De Kerk erkent de doop van de Jehova's Getuigen ook niet als een geldige doop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 68
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Jehova's Getuigen zijn geen christenen, omdat ze niet in de Christelijke Drie-enige God geloven.

Dat is ook niet verplicht om Christen te worden. Wat je zegt moet je dan ook Bijbels kunnen onderbouwen. Om Christen te worden moet je geloven en belijden dat Jezus voor je zonden is gestorven, dat God hem heeft gestuurd en dat Hij uit de dood is opgewekt.

Zou je deze site kunnen bekijken? sign2god is geen Jehova site maar christelijk evangelisch. Deze geloven ook niet in een 3 eenheid.

sign2god: link

Groetjes,

Thomas

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is ook niet verplicht om Christen te worden. Wat je zegt moet je dan ook Bijbels kunnen onderbouwen. Om Christen te worden moet je geloven en belijden dat Jezus voor je zonden is gestorven, dat God hem heeft gestuurd en dat Hij uit de dood is opgewekt.

Zou je deze site kunnen bekijken? sign2god is geen Jehova site maar christelijk evangelisch. Deze geloven ook niet in een 3 eenheid.

sign2god:

Groetjes,

Thomas

Als die sign2god.com site niet in de Drie-eenheid gelooft, dan is dat ook geen christelijke site. Je christen noemen en het ook daadwerkelijk zijn (bijvoorbeeld door erkend te worden als zodanig door andere christenen) zijn twee totaal verschillende dingen.

Als bijna-katholiek heb ik zelf als scheidslijn dat iedereen die gedoopt is met de door Jezus ingestelde doopformule (In de naam van de Drie-enige God) een christen is. Daar vallen inderdaad Jehova's Getuigen onder en ook Mormonen.

Hoe kun je christen zijn als je niet in Christus' (Jezus') boodschap gelooft? Die geloofsbelijdenissen helemaal in het begin zijn niet voor niets opgesteld. Zonder geloof in de Drie-eenheid ben je geen Christen, daar is 90% van de Christenheid het over eens.

De Bijbel is ontstaan vanuit de Kerk die in de Drie-enige God gelooft. Het dogma van de Drie-eenheid komt uit deze Bijbel voort. De Kerk erkent Jehovah's Getuigen, Mormonen niet als Christenen omdat dit niet onderschrijven. Hoe ingewikkeld kan dat zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een relatie met een JG is lastig mogelijk omdat een JG afgeraden wordt met een niet JG te trouwen of er een relatie mee aan te gaan (en daar zit een heleboel druk op). Alleen als je in een relatie zit en je wordt JG, dan wordt je geacht door je voorbeeld, je manier van leven, hopenlijk zo'n goede invloed te hebben op je partner dat ie ook tot geloof komt, anders blijf je getrouwd met een partner van wie je weet dat ie verloren is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Taquoriaan: denk je dat het de bedoeling is dat wij voor God uit gaan maken wie er Christen is en wie niet? Wat een kletspraat, theologische standpunten spelen daar nauwelijks een rol in. Ieder die gelooft in het offer van Jezus Christus en hem probeert na te volgen waarbij de 2 hoofdregels in acht worden genomen, is Christen. Dat is wat Jezus zelf ons vertelt, op die manier dienen we hem na te volgen.

Dat 90% van de Christenheid zichzelf graag boven anderen plaatst door hen te kwalificeren als minder, zegt mij verder weinig.

De drie-eenheid komt verder niet zozeer uit de Bijbel voort, als wel uit de Traditie.

Ontopic: je kunt een relatie hebben met een JG, gemengde huwelijken komen wel eens voor, dat heeft echter gevolgen. Je zult continu worden gepusht om je bij hen aan te sluiten bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik denk dat je jezelfmoet beschermen en

het niet doen

jehovas zijn geen kerk maar een sekte

ze hebben ook hun eigen(veranderde)bijbel

Ja, wij zijn echt niet normaal!wij roken niet,lopen niet eens dronken door de straten ,gaan niet naar de hoeren ,voeren geen oorlog.... nare sekte!

Ja ,wij hebben zelfs het zgn. comma Johanneum. uit onze bijbel geschrapt!

Wat alles nog crimineler maakt:wij hebben God ne naam gegeven! rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Taquoriaan: denk je dat het de bedoeling is dat wij voor God uit gaan maken wie er Christen is en wie niet? Wat een kletspraat, theologische standpunten spelen daar nauwelijks een rol in. Ieder die gelooft in het offer van Jezus Christus en hem probeert na te volgen waarbij de 2 hoofdregels in acht worden genomen, is Christen. Dat is wat Jezus zelf ons vertelt, op die manier dienen we hem na te volgen.

Dat 90% van de Christenheid zichzelf graag boven anderen plaatst door hen te kwalificeren als minder, zegt mij verder weinig.

De drie-eenheid komt verder niet zozeer uit de Bijbel voort, als wel uit de Traditie.

Ontopic: je kunt een relatie hebben met een JG, gemengde huwelijken komen wel eens voor, dat heeft echter gevolgen. Je zult continu worden gepusht om je bij hen aan te sluiten bijvoorbeeld.

Allereerst: volgens de apostel Paulus is het belangrijk het Lichaam te onderscheiden en op meerdere plekken in het Nieuwe Testament wordt gewaarschuwd tegen afvalligen, Johannes heeft het zelfs over de Antichrist, om nog maar te zwijgen over Openbaring. Ik denk dat het zeker de bedoeling is dat wij voor onszelf uitmaken wie er mede-christen zijn en wie niet, zeker in het licht van wat de Bijbel ons daarover leert. Ik merk daarbij nogmaals op dat ik een veel ruimere opvatting heb van wie christen is dan veel protestanten: iedereen met een geldige doop (in de naam van de Drie-enige God zoals Jezus ons bij Zijn Hemelvaart opgedragen heeft, dus ongeveer 99% van iedereen die gedoopt wordt) is wat mij betreft christen, ongeacht zijn persoonlijke opvattingen.

Ik denk daarom dat het zeer ontopic is of een JG christen is of niet en of je als christen een relatie moet aangaan met een JG. Indien een JG geen christen is, dan is de Bijbel daar volstrekt helder over.

Je zegt dat de Drie-eenheid uit de Traditie voortkomt en niet uit de Bijbel. Dat kan, dat je dat vindt. Waar ik dan benieuwd naar ben is de onderbouwing daarvoor. Kennelijk 'telt' iets dat wel Traditie is, maar niet niet letterlijk in de Bijbel staat niet voor jou als bewijs. Oké, daar kan ik mee leven, dan redeneer ik volgens de regels van Sola Scriptura (het moet in de Bijbel staan wil het gezaghebbend zijn).

Mijn vraag is dan: wat is bij jou de Bijbel? Is dat alleen het (uitgeklede) Oude Testament of hoort daar ook het Nieuwe Testament bij?

Waar in de boeken van de Bijbel die de christenen in de eerste eeuw na Christus gebruikten --het Oude Testament dus, want het Nieuwe Testament als onderdeel van de Bijbel bestond nog niet, dat is rond 400 na Christus, flinke tijd later dus pas als zodanig erkend, en zelfs tot in de tijd van Maarten Luther was er nog discussie over--, waar in het OT staat dat daar nieuwe geschriften met dezelfde status als de oude geschriften aan mogen toegevoegd (het Nieuwe Testament dus), en op wiens gezag is dat gebeurd? Heeft Jezus dat letterlijk zo gezegd? Waar zei hij dat?

Als ik je standpunt daarop weet kan ik je ook uitleggen waarom dit in deze discussie zo van belang is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als die sign2god.com site niet in de Drie-eenheid gelooft, dan is dat ook geen christelijke site. Je christen noemen en het ook daadwerkelijk zijn (bijvoorbeeld door erkend te worden als zodanig door andere christenen) zijn twee totaal verschillende dingen.

Als bijna-katholiek heb ik zelf als scheidslijn dat iedereen die gedoopt is met de door Jezus ingestelde doopformule (In de naam van de Drie-enige God) een christen is. Daar vallen inderdaad Jehova's Getuigen onder en ook Mormonen.

Hoe kun je christen zijn als je niet in Christus' (Jezus') boodschap gelooft? Die geloofsbelijdenissen helemaal in het begin zijn niet voor niets opgesteld. Zonder geloof in de Drie-eenheid ben je geen Christen, daar is 90% van de Christenheid het over eens.

De Bijbel is ontstaan vanuit de Kerk die in de Drie-enige God gelooft. Het dogma van de Drie-eenheid komt uit deze Bijbel voort. De Kerk erkent Jehovah's Getuigen, Mormonen niet als Christenen omdat dit niet onderschrijven. Hoe ingewikkeld kan dat zijn?

Nou ja ik stop met discussieren hier. Ik heb volgens mij uitgebreid geschreven dat Jehovas in Jezus geloven, in het offer, in de opstanding, etc wat nodig is om een Christen te zijn en wat Jezus ook zelf zegt. Je leest niets van wat ik schrijf en je leest ook niets van de link.

Groet,

Thomas

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou ja ik stop met discussieren hier. Ik heb volgens mij uitgebreid geschreven dat Jehovas in Jezus geloven, in het offer, in de opstanding, etc wat nodig is om een Christen te zijn en wat Jezus ook zelf zegt. Je leest niets van wat ik schrijf en je leest ook niets van de link.

Groet,

Thomas

De halve wereldbevolking gelooft in Jezus. Dat maakt ze nog niet christelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De halve wereldbevolking gelooft in Jezus. Dat maakt ze nog niet christelijk.

Nou ja, ik ben het niet eens met wat je zegt Joost. Ik zal een paar evangelische websites laten zien die de vraag beantwoorden, wanneer ben je christelijk:

Wanneer ben je christen?

In de tijd dat Jezus op aarde rondwandelde, werden zijn volgelingen nog geen christenen genoemd. Dat gebeurde pas nadat Jezus naar zijn Vader was teruggegaan en de eerste gemeenten werden gesticht.

"…en dat de discipelen het eerst te Antiochië (Griekenland) christenen genoemd werden…"

Handelingen 11:26b

Christen zijn houdt ten diepste in dat je een volgeling van Jezus Christus bent. Een volgeling van Jezus ben je niet zomaar. Jezus stelt bepaalde voorwaarden voor het navolgen van Hem.

De belangrijkste voorwaarde om een navolger van Jezus te zijn is dat je in Hem gelooft als de gestorven en opgestane Heer. Jezus sprak daar zelf al over. Door in Hem te geloven, erken je dat Hij de Zoon van God is en dat Hij naar deze wereld kwam om de mensen te verlossen van hun zonde en dat jij door dat offer van Hem aan te nemen, vrijgesproken wordt van schuld.

"Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven…"

Johannes 3:36a

"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven…"

Johannes 5:24

Hij vraagt je om Hem lief te hebben boven alles. Meer dan alles wat je bezit. Daarbij ingesloten vraagt Hij van je om net zoveel van je medemens te houden als van jezelf.

Bron: website naarhouse.nl link

Wanneer ben je 'Christen'?

Op school word mij de vraag gesteld; “vanaf wanneer ben je christenâ€. De meeste zijn katholiek, zijn ze dan ook christen?

Antwoord:

Het is eigenlijk heel simpel. Johannes 3:16 zegt dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft zodat iedereen die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Dat is de start, het aanvaarden van het offer van Jezus en vertrouwen op God. Christen zijn is een woord. Het woord christen is een religieuze uitdrukking geworden zonder enige inhoud.

Christen komt uit het Grieks en betekent; “volgeling van Christus“. Dat is het. Wanneer je een volgeling bent van Christus; (de gezalfde, de eniggeboren Zoon van God), dan ben je “Christenâ€.

Bron: website worldpress link

Wat een christen wel is

Daarom wordt dus in het kort onze vraag: 'Wat is een christen?' in drie hoofdpunten beantwoord.

1. Beseffen dat Jezus leeft.

2. Hem kronen als absoluut Heer.

3. Hem steeds tegenwoordig en als een kracht in het hart

hebben.

Bron: stichting literatuur en evangelisatie evangelisatie.nl link

Nou ja, Jehova's geloven dat Jezus leeft, dat hij Heer is en dat zijn woorden het belangrijkste zijn om te doen dus ik zie niet in waarom ze niet gered zouden worden. Daarnaast geloven ze wel in het offer. Ze zijn het met de stelling '3 eenheid' niet eens maar dat is dus niet nodig om gered te worden aangezien ze wel in al het voorgaande geloven. Lees de Bijbel zou ik zeggen eens.

Groet,

Thomas

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lees de Bijbel zou ik zeggen eens.

Hmmm... Ik zal me dan onthouden van een reactie op je post, aangezien je blijkbaar goed weet of anderen wel of niet de Bijbel lezen.

Wellicht is het handig om dergelijk vooringenomenheid in het vervolg achterwege te laten. Dat communiceert prettiger. bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeer goede post Thomas. Volgens de Bijbel zijn JGen idd gewoon Christelijk.

Overigens doen JGen precies datzelfde, zeggen ze ook de meest vervelende dingen over medechristenen. Alleen formuleren ze het tegenwoordig anders: zij zouden Ware Christenen zijn, de rest is Christenheid.

Quote:
"Taquoriaan" schreef het volgende:

Allereerst: volgens de apostel Paulus is het belangrijk het Lichaam te onderscheiden en op meerdere plekken in het Nieuwe Testament wordt gewaarschuwd tegen afvalligen, Johannes heeft het zelfs over de Antichrist, om nog maar te zwijgen over Openbaring. Ik denk dat het zeker de bedoeling is dat wij voor onszelf uitmaken wie er mede-christen zijn en wie niet, zeker in het licht van wat de Bijbel ons daarover leert.

Zeker, zeker. Maar Jezus roept ons ook op "niet over woorden te twisten" en eenheid te vormen.

Verder is er de kwestie van het strootje en de balk.

De Bijbel is kristalhelder over hetgeen waaraan een Christen moet voldoen, DAT is gezaghebbend, niet een of ander Concilie waar definities op zijn gesteld door een aantal mensen. Dat is feilbaar.

Lees de uitstekende post van Thomas eens hierboven.

Overigens is dat ook de sleutel naar christelijke eenheid. Een cru-ci-aal inzicht.

Quote:
"Taquoriaan" schreef het volgende:

Ik merk daarbij nogmaals op dat ik een veel ruimere opvatting heb van wie christen is dan veel protestanten: iedereen met een geldige doop (in de naam van de Drie-enige God zoals Jezus ons bij Zijn Hemelvaart opgedragen heeft, dus ongeveer 99% van iedereen die gedoopt wordt) is wat mij betreft christen, ongeacht zijn persoonlijke opvattingen.

Oneens. Ik schat Bush bijvoorbeeld niet in als Christen, hoewel hij een geldige doop heeft ontvangen.

Aan de vruchten herken je de boom.

Quote:
"Taquoriaan" schreef het volgende:

Ik denk daarom dat het zeer ontopic is of een JG christen is of niet en of je als christen een relatie moet aangaan met een JG. Indien een JG geen christen is, dan is de Bijbel daar volstrekt helder over.

Ja, dan wordt het je afgeraden om er een relatie mee te beginnen, dat klopt.

Quote:
"Taquoriaan" schreef het volgende:

Je zegt dat de Drie-eenheid uit de Traditie voortkomt en niet uit de Bijbel. Dat kan, dat je dat vindt.

Overigens hecht ik wel waarde aan de Apostolische Traditie he? Die heeft de Bijbel mede gevormd.

Quote:
"Taquoriaan" schreef het volgende:

Waar ik dan benieuwd naar ben is de onderbouwing daarvoor. Kennelijk 'telt' iets dat wel Traditie is, maar niet niet letterlijk in de Bijbel staat niet voor jou als bewijs. Oké, daar kan ik mee leven, dan redeneer ik volgens de regels van Sola Scriptura (het moet in de Bijbel staan wil het gezaghebbend zijn).

Als het in de Bijbel staat, is het bewijs. Als het uit de traditie voortkomt, is dat een aanwijzing. Zo sta ik er tegenover. Op sommige punten gaat de RK Traditio in tegen de Bijbel, op die punten acht ik de Bijbel als gezaghebbend.

Quote:
"Taquoriaan" schreef het volgende:

Mijn vraag is dan: wat is bij jou de Bijbel? Is dat alleen het (uitgeklede) Oude Testament of hoort daar ook het Nieuwe Testament bij?

Uiteraard beiden. Waarbij ik het NT als veel relevanter beschouw voor de huidige situatie waarin de mensheid verkeert.

Quote:
"Taquoriaan" schreef het volgende:

Waar in de boeken van de Bijbel die de christenen in de eerste eeuw na Christus gebruikten --het Oude Testament dus, want het Nieuwe Testament als onderdeel van de Bijbel bestond nog niet, dat is rond 400 na Christus, flinke tijd later dus pas als zodanig erkend, en zelfs tot in de tijd van Maarten Luther was er nog discussie over--, waar in het OT staat dat daar nieuwe geschriften met dezelfde status als de oude geschriften aan mogen toegevoegd (het Nieuwe Testament dus), en op wiens gezag is dat gebeurd? Heeft Jezus dat letterlijk zo gezegd? Waar zei hij dat?

Dat zie je verkeerd vrees ik. Het NT bestond nog niet, maar de Evangelieen wel. Het NT is de bundeling daarvan en nog wat andere geschriften. Verder was er de mondelinge traditie. Als de vroege Christenen alleen het OT gebruikten, waren ze dan niet gewoon Joden?

Verder gaf Jezus aanvullingen op de Wet en herdefinieerde hij die.

Quote:
"Taquoriaan" schreef het volgende:

Als ik je standpunt daarop weet kan ik je ook uitleggen waarom dit in deze discussie zo van belang is.

Als het onvoldoende info is, laat het vooral horen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hmmm... Ik zal me dan onthouden van een reactie op je post, aangezien je blijkbaar goed weet of anderen wel of niet de Bijbel lezen.

Wellicht is het handig om dergelijk vooringenomenheid in het vervolg achterwege te laten. Dat communiceert prettiger.
bye.gif

Joost -> Excuses, dat was niet aardig om te zeggen. Dat kon ook wel wat volwassener van me. Werd gewoon ff geirriteerd...

groetjes,

Thomas

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

Ik heb nu ongeveer 3 maanden een relatie met een getuige van Jehova. Zelf ben ik (vrijwel) ongelovig opgevoed maar, het laatste jaar ben ik hier erg mee bezig en zeker sinds ik iets met haar heb helemaal.

Het is niet altijd eenvoudig. Ten eerste zijn de ouders van haar niet bijzonder gelukkig met mij, wat de nodige spanningen oplevert.

En struikel ik over sommige van hun standpunten, ik vond het in t begin nogal beangstigend. Ik zag het als een radicale sekte. Ik heb mij in hun leefwijze verdiept omwille van mijn eigen gevoel en onze relatie. Ik moet zeggen dat er niks engs aan de JG is. Het zijn mensen die goed proberen te doen en de bijbelse maatstaven erg serieus nemen.

Zij heeft het er inmiddels moeilijker mee dan ik. Ik kan me voorstellen dat het eenzaam voelt voor haar om 'alleen' te moeten geloven. Dat 'niet buiten de groep' principe is niet op niks gebaseerd. Het is ook fijner als je samen een achtergrond hebt. Maar voorlopig struikel ik over de gelijkhebberigheid en nog een paar dingen. Ik zou eenieder die in een relatie komt met een JG aanraden kennis te vergaren van dit geloof. Het beeld dat buitenstaanders hebben klopt vaak niet en kritische websites schilderen een veels te grimmig beeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb nu ongeveer 3 maanden een relatie met een getuige van Jehova. Zelf ben ik (vrijwel) ongelovig opgevoed maar, het laatste jaar ben ik hier erg mee bezig en zeker sinds ik iets met haar heb helemaal.

Het is niet altijd eenvoudig. Ten eerste zijn de ouders van haar niet bijzonder gelukkig met mij, wat de nodige spanningen oplevert.

En struikel ik over sommige van hun standpunten, ik vond het in t begin nogal beangstigend. Ik zag het als een radicale sekte. Ik heb mij in hun leefwijze verdiept omwille van mijn eigen gevoel en onze relatie. Ik moet zeggen dat er niks engs aan de JG is. Het zijn mensen die goed proberen te doen en de bijbelse maatstaven erg serieus nemen.

Zij heeft het er inmiddels moeilijker mee dan ik. Ik kan me voorstellen dat het eenzaam voelt voor haar om 'alleen' te moeten geloven. Dat 'niet buiten de groep' principe is niet op niks gebaseerd. Het is ook fijner als je samen een achtergrond hebt. Maar voorlopig struikel ik over de gelijkhebberigheid en nog een paar dingen. Ik zou eenieder die in een relatie komt met een JG aanraden kennis te vergaren van dit geloof. Het beeld dat buitenstaanders hebben klopt vaak niet en kritische websites schilderen een veels te grimmig beeld.

Als je nu af en toe al eens met iemand van ons hier in de clinch ligt,wat gaat dat na enkele jaren in je relatie zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geen idee. Ik doe mijn best Aimé. Ik probeer me echt open te stellen voor haar manier van leven.

Het beste van al zou zijn ,onafhankelijk van haar ,bijbelstudie met iemand van Jehovah's Getuigen nemen en dan recht op de man af al uw vragen voorleggen.

Daarmee zou je in de eerste plaats jezelf een plezier doen en ook haar.Komt het dan tot onoverkomelijke twistpunten dan ga je deze zekers in je verdere relatie ook hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid