Spring naar bijdragen

Parallellen tussen...


Aanbevolen berichten

@diakio

met mijn eerste post probeer ik aan te geven wat de bijbel voor mij is en dat ik het eens ben met Pius met het te ver door trekken van de Maria verering waardoor het verdacht veel op afgoderij gaat lijken... begrijp mij niet verkeerd, ik heb respect voor Maria, hoe moeilijk moet het wel niet voor haar geweest zijn in die dagen... maar om van haar het heil te verwachten gaat te ver en daar is de bijbel ook heel duidelijk over. Naar mijn mening is ze de moeder van de mens Jezus niet van G'd.

Ik vereer Maria niet om de zelfde redenen dat ik ook Augustinus niet vereer en Luther ook niet: het zijn mensen. Heb wel respect voor allemaal maar dat is heel iets anders.

Mijn 'onwaarheden' zijn ervaringen opgedaan in de Rooms Katholieke Kerk als ze niet waar zijn dan zou ik willen voorstellen dat er twee nieuwe bischoppen worden aangestelt die dan orde op zaken zal stellen in de door mij veelvuldig gefrequenteerde RK Kerken...

Anyways.... BOT?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@Diakio; kijk en dat ervaar ik als protestant dus niet zo, jou gevoelens bij Maria herken ik niet laat staan dat ik haar zou zien als 'Eerste Tabernakel', ik zie Maria niet als 'De Kerk' of 'De Bewaarder der Gelovigen'. Dat heeft uiteraard weer alles te maken met mijn (en jou) Kerkdefinitie; die 'nogal' verschillend is bij benadering.

Dat komt weer terug bij wat je schrijft over het kennen van de Schrift, zonder de Kerk ken je de Schrift niet, weer het verschil ik Kerkdefinitie. Voor mij houdt de term 'Kerk' in: 'De mensen die het Lichaam van Christus deelachtig zijn geworden' (ik vermoed dat je met die definitie nog aardig mee kunt komen), maar dat deze Kerk in veel kerkverbanden aanwezig is; overal waar een oprecht kind van God is; de kinderen van God vormen zijn Lichaam. Als protestant stel ik mijn kerkverband niet gelijk met dé Kerk (de gelovige uitverkorenen zowel op Aarde als in de Hemel (Strijdende en Triomferende Kerk knipoog_dicht.gif)). En of ik dit nou blasfemisch vind? Ik zie niet in wat ik daar Godslasterlijk aan zou moeten vinden knipoog_dicht.gif

Quote:
Een afkeer van de Bijbel? Het is eerder gezegd: lees de Schrift niet teveel rationeel, niet teveel als hulpmiddel in polemieken, maar bidt haar, drink haar, laaf je eraan en baadt er in, want het is Gods woord.

Bevinding (widegrin.gif), maar daar heb je dus intens gelijk in. Ik moet denken aan één van de vele katholieke mystici (Angelus Silesius óf Meester Eckhart), om nog even terug te grijpen op het Theotokos-aspect van Maria. Een van hen zegt iets in de trent van 'Niet alleen Maria moest Jezus baren, ook jij moet Jezus baren, en niet alleen baren, maar ook geselen en kruisigen (etc)'.

Tja en verder spreek je over dingen die mij vreemd zijn knipoog_dicht.gif Kortom Maria was vanuit de mens gezien (!) onmisbaar, geen Maria = geen Jezus. Maar ik zie niet in hoe ik haar zou moeten eren (ook al omdat ze overleden is knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 november 2006 12:59:10 schreef Harm-Jan het volgende:

Tja en verder spreek je over dingen die mij vreemd zijn
knipoog_dicht.gif
Kortom Maria was vanuit de mens gezien (!) onmisbaar, geen Maria = geen Jezus. Maar ik zie niet in hoe ik haar zou moeten eren (ook al omdat ze overleden is
knipoog_dicht.gif
)

Breng haar eens een bloemetje, of steek een kaarsje voor haar aan zoals je misschien bij het graf van overleden geliefden zou doen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 19 november 2006 02:05:25 schreef eentje het volgende:

@diakio

met mijn eerste post probeer ik aan te geven wat de bijbel voor mij is en dat ik het eens ben met Pius met het te ver door trekken van de Maria verering waardoor het verdacht veel op afgoderij gaat lijken... begrijp mij niet verkeerd, ik heb respect voor Maria, hoe moeilijk moet het wel niet voor haar geweest zijn in die dagen... maar om van haar het heil te verwachten gaat te ver en daar is de bijbel ook heel duidelijk over.

En zelfs de suggestie, laat staan de bewering, dat de katholieke Kerk anders leert is leugenachtig.

Quote:
Naar mijn mening is ze de moeder van de mens Jezus niet van G'd.

Prima, Nestorius is er niet voor niets om verorodeeld, want hiermee ontken je de twee naturen van Christus. Je laat zien wat er gebeurt als mensen te veel op hun eigen interpretatievaardigheden gaan vertrouwen, maar ga vooral je gang.

Quote:
Ik vereer Maria niet om de zelfde redenen dat ik ook Augustinus niet vereer en Luther ook niet: het zijn mensen. Heb wel respect voor allemaal maar dat is heel iets anders.

Jij zegt het. Je ouders eer je ook niet, neem ik aan?

Quote:
Mijn 'onwaarheden' zijn ervaringen opgedaan in de Rooms Katholieke Kerk als ze niet waar zijn dan zou ik willen voorstellen dat er twee nieuwe bischoppen worden aangestelt die dan orde op zaken zal stellen in de door mij veelvuldig gefrequenteerde RK Kerken...

Bel de paus, hij zal vast diep onder de indruk zijn.

Samengevoegde post 19-11-2006 16:08:31:

Quote:
Op zondag 19 november 2006 12:59:10 schreef Harm-Jan het volgende:

@Diakio; kijk en dat ervaar ik als protestant dus niet zo,

Het moge kristalhelder zijn dat ik me richtte tot Pius en Robert. Dat jij het anders ervaart, had ik al voorspeld he. Mij stoort het werkelijk totaal niet dat jij het anders ziet. Jou wel?

Quote:
Dat komt weer terug bij wat je schrijft over het kennen van de Schrift, zonder de Kerk ken je de Schrift niet, weer het verschil ik Kerkdefinitie. Voor mij houdt de term 'Kerk' in: 'De mensen die het Lichaam van Christus deelachtig zijn geworden' (ik vermoed dat je met die definitie nog aardig mee kunt komen), maar dat deze Kerk in veel kerkverbanden aanwezig is; overal waar een oprecht kind van God is; de kinderen van God vormen zijn Lichaam. Als protestant stel ik mijn kerkverband niet gelijk met dé Kerk (de gelovige uitverkorenen zowel op Aarde als in de Hemel (Strijdende en Triomferende Kerk
knipoog_dicht.gif
)). En of ik dit nou blasfemisch vind? Ik zie niet in wat ik daar Godslasterlijk aan zou moeten vinden
knipoog_dicht.gif

Het neemt niet weg dat je de Schrift hebt dankzij de Kerk, en kent dankzij de kerk. Dat je het niet als blasfemisch ziet is prima, ik onderken dat het zou kunnen, maar of je het wel of niet zo ziet maakt mij persoonlijk niet uit.

Quote:
[...]Bevinding (
widegrin.gif
), maar daar heb je dus intens gelijk in. Ik moet denken aan één van de vele katholieke mystici (Angelus Silesius óf Meester Eckhart), om nog even terug te grijpen op het Theotokos-aspect van Maria. Een van hen zegt iets in de trent van 'Niet alleen Maria moest Jezus baren, ook jij moet Jezus baren, en niet alleen baren, maar ook geselen en kruisigen (etc)'.

"het Theotokos aspect van Maria" heeft opmerkelijk weinig met Maria te maken, maar is een weergave van de leer van de twee naturen van Christus. K. wees je daar al op dacht ik, dus daar verwijs ik maar gewoon naar.

Quote:
Tja en verder spreek je over dingen die mij vreemd zijn
knipoog_dicht.gif
Kortom Maria was vanuit de mens gezien (!) onmisbaar, geen Maria = geen Jezus. Maar ik zie niet in hoe ik haar zou moeten eren (ook al omdat ze overleden is
knipoog_dicht.gif
)

En zoals ik al zei, mijn bericht was vrij duidelijk gericht naar Robert en Pius. Ik heb eerlijk gezegd geen enkele hoop op begrip buiten de kring van hen die tot de Kerk behoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom diakio,

Bedankt voor je post. Ik besef me (min of meer) hoe belangrijk Maria is, maar ik laat die liefde voor haar wel liever rustig in mij groeien. Ik sta nog aan het begin van het nieuwe katholieke leven (en hopelijk nog lang niet aan het eind), dus ik ga er vanuit dat ik ook daarin mag blijven groeien. Maar wel net als zaad: rustig aan, met de juiste verzorging en voeding uit de juiste Bron.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 november 2006 16:28:52 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom diakio,

Bedankt voor je post. Ik besef me (min of meer) hoe belangrijk Maria is, maar ik laat die liefde voor haar wel liever rustig in mij groeien. Ik sta nog aan het begin van het nieuwe katholieke leven (en hopelijk nog lang niet aan het eind), dus ik ga er vanuit dat ik ook daarin mag blijven groeien. Maar wel net als zaad: rustig aan, met de juiste verzorging en voeding uit de juiste Bron.

Dat lijkt me heel gezond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 19 november 2006 15:24:40 schreef K. het volgende:

[...]

Breng haar eens een bloemetje, of steek een kaarsje voor haar aan zoals je misschien bij het graf van overleden geliefden zou doen.
knipoog_dicht.gif

dat zullen gereformeerden ook niet snel doen bij overleden geliefden knipoog_dicht.gif

Maar dankje voor deze post, maar ik denk dat protestanten haar idd op deze manier (kunnen) eren. Net zoals ze dit bij andere figuren uit de Bijbel kunnen doen.smile.gif

@Diakio: waarom reageer je zo wanneer iemand het 'Maria-standpunt' vanuit zijn blik beschrijft? Harm-Jan heeft toch ook nooit beweerd dat hij het als enige goed heeft, of dat hij vind dat jullie zijn standpunt over moeten nemen oid? smile.gif Ook al richtte jij je in je bericht op Pius en RobertF: iedereen mag toch reageren op wat jij typt? (dat heb je op een forumknipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 november 2006 17:06:49 schreef Michiel het volgende:

[...]Tot wat?

Ja, dat vroeg ik me nou ook af widegrin.gif

Samengevoegde post 19-11-2006 20:05:56:

Quote:
Op zondag 19 november 2006 17:51:25 schreef NienkeJ het volgende:

[...]

@Diakio: waarom reageer je zo wanneer iemand het 'Maria-standpunt' vanuit zijn blik beschrijft?

Hoe reageer ik volgens jou?

Volgens mij reageer ik gewoon feitelijk, geef ik mijn mening, en geef ik aan dat mijn bericht (zoals ook in het bericht stond) geen aanzet tot discussie was. Maar las jij iets anders in mijn reactie?

Quote:
Harm-Jan heeft toch ook nooit beweerd dat hij het als enige goed heeft, of dat hij vind dat jullie zijn standpunt over moeten nemen oid?
smile.gif

Nee, dacht je dat ik dan zo neutraal had gereageerd dan widegrin.gif

Quote:
Ook al richtte jij je in je bericht op Pius en RobertF: iedereen mag toch reageren op wat jij typt? (dat heb je op een forum
knipoog_dicht.gif
)

Tuurlijk! Ik zeg toch ook niets in de richting van "he, Harm-Jan, bek houe!"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het moge kristalhelder zijn dat ik me richtte tot Pius en Robert. Dat jij het anders ervaart, had ik al voorspeld he. Mij stoort het werkelijk totaal niet dat jij het anders ziet. Jou wel?

Ik weet het, je had het tegen je broeders, en nee het stoort mij nog geen moment.

Quote:
Het neemt niet weg dat je de Schrift hebt dankzij de Kerk, en kent dankzij de kerk.

Om eerlijk te zijn geloof ik dat ik de Schrift heb dankzij de heilige Geest.

Quote:
Ik heb eerlijk gezegd geen enkele hoop op begrip buiten de kring van hen die tot de Kerk behoren.

Ik heb het woord begrip (of onbegrip) niet genoemd, ik gaf enkel aan dat je spreekt over dingen die mij persoonlijk vreemd zijn; dat is naar mijn weten iets anders als 'niet begrijpen'.

Quote:
K.
Breng haar eens een bloemetje, of steek een kaarsje voor haar aan zoals je misschien bij het graf van overleden geliefden zou doen.

Dat doe ik niet en zal ik ook nooit doen, die dode merkt toch niet dat ik daar een bloemtje neer legt.

En Nienke ik ben ondertussen wel gewend aan Diakio's manier van spreken, hij geeft zijn visie ik de mijne, uiteraard kennen we die ongeveer wel ik als Hardline-protestant en Diakio als Diehard-katholiek. En over 'bek houe!', doe ik tóch lekker niet puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 november 2006 20:03:30 schreef diakio het volgende:

Samengevoegde post 19-11-2006 20:05:56:

[...]Hoe reageer ik volgens jou?

Volgens mij reageer ik gewoon feitelijk, geef ik mijn mening, en geef ik aan dat mijn bericht (zoals ook in het bericht stond) geen aanzet tot discussie was. Maar las jij iets anders in mijn reactie?

[...]Nee, dacht je dat ik dan zo neutraal had gereageerd dan
widegrin.gif

[...]Tuurlijk! Ik zeg toch ook niets in de richting van "he, Harm-Jan, bek houe!"?

oke, als jij je post feitelijk bedoelt is het goed smile.gif. Het kwam op mij een beetje geirriteerd over maar misschien heb ik dat onbewust gewoon in je post gelegd, excuus daarvoor dan flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 november 2006 20:31:57 schreef NienkeJ het volgende:

[...]

oke, als jij je post feitelijk bedoelt is het goed
smile.gif
. Het kwam op mij een beetje geirriteerd over maar misschien heb ik dat onbewust gewoon in je post gelegd, excuus daarvoor dan
flower.gif

Er is bijzonder veel voor nodig om mij te irriteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 november 2006 17:51:25 schreef NienkeJ het volgende:

[...]

dat zullen gereformeerden ook niet snel doen bij overleden geliefden
knipoog_dicht.gif

Maar dankje voor deze post, maar ik denk dat protestanten haar idd op deze manier (kunnen) eren. Net zoals ze dit bij andere figuren uit de Bijbel kunnen doen.
smile.gif

O? Is dat dan typisch Katholiek ofzo? Misschien ben ik toch wat Katholieker als ik gedacht had... widegrin.gif

Maar goed, als je, je medecrediblers al een flower.gif gunt, waarom dan niet een bloemetje voor de Moeder van God? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 november 2006 20:46:49 schreef K. het volgende:

[...]

O? Is dat dan typisch Katholiek ofzo? Misschien ben ik toch wat Katholieker als ik gedacht had...
widegrin.gif

Maar goed, als je, je medecrediblers al een
flower.gif
gunt, waarom dan niet een bloemetje voor de Moeder van God?
knipoog_dicht.gif

Omdat mede-crediblers daar wat van merken, en de Maria is overleden dus die merkt dat niet meer.. net zo min als andere overledenen daar wat van merken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 november 2006 17:06:49 schreef Michiel het volgende:

Tot wat?

Collyridianisme is de ketterij die Maria al dan niet impliciet als godin aanbid. Nu bestaan er op dit moment rand-Katholieken die geloven in de verschijningen van de 'Vrouwe van alle Volkeren' oftewel de 'vrouwe die eens Maria was'. Dat is een ketterij, en daar wil ik nogal eens fel tegen in gaan.

Samengevoegde post 19-11-2006 22:18:50:

Quote:

Op zondag 19 november 2006 20:03:30 schreef diakio het volgende:

Hoe reageer ik volgens jou?

Met te weinig smiley's als je korte zinnen gebruikt. widegrin.gifflower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 november 2006 20:31:42 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]Ik weet het, je had het tegen je broeders, en nee het stoort mij nog geen moment.

OK. Ik hou van helderheid, ik hoop dat je me dat niet kwalijk neemt.

Quote:
[...]Om eerlijk te zijn geloof ik dat ik de Schrift heb dankzij de heilige Geest.

Ah, dat kan natuurlijk. Bedoel je dat in de Islamitische zin? De h Geest dicteerde de Bijbel aan iemand? En zo ja, aan wie dan? En als je dat niet bedoelt, wat bedoel je dan wel?

Quote:
[...]Ik heb het woord begrip (of onbegrip) niet genoemd, ik gaf enkel aan dat je spreekt over dingen die mij persoonlijk vreemd zijn; dat is naar mijn weten iets anders als 'niet begrijpen'.

Ik waag te betwijfelen dat je kan begrijpen wat je wezenlijk vreemd is. Ik lees dingen in dit topic die je over katholieken en katholicisme schrijft, waarvan ik niet direct het idee krijg dat je het begrijpt, eerlijk gezegd. Niet dat het uitmaakt overigens.

Quote:
En Nienke ik ben ondertussen wel gewend aan Diakio's manier van spreken, hij geeft zijn visie ik de mijne, uiteraard kennen we die ongeveer wel ik als Hardline-protestant en Diakio als Diehard-katholiek.

Dat is ook een manier van het bezien.

Quote:
En over 'bek houe!', doe ik tóch lekker niet
puh2.gif

En je had, neem ik aan, gelezen dat ik nu juist schreef dat ik dat NIET zei?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 19 november 2006 23:44:05 schreef diakio het volgende:

OK. Ik hou van helderheid, ik hoop dat je me dat niet kwalijk neemt.

Ok, opbouwend bedoeld he? smile.gif Compacte zinnen zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld rekensommen, juist erg onduidelijk, omdat ze nogal ambigue zijn op te vatten. Als ik je niet zou kennen, dan zou ik al gauw denken dat je vaak in een heetgebakerde bui bent.

Ter illustratie, probeer maar eens allerlei verschillende smileys af te wisselen achter de zinnen van een typische korte post van je, je zal versteld staan van de meerduidigheid van je woorden. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 19 november 2006 23:52:49 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Ok, opbouwend bedoeld he?
smile.gif
Compacte zinnen zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld rekensommen, juist erg onduidelijk, omdat ze nogal ambigue zijn op te vatten. Als ik je niet zou kennen, dan zou ik al gauw denken dat je vaak in een heetgebakerde bui bent.

"heetgebakerd" staat ongeveer net zo ver van me af als Tuktoyaktuk van Amsterdam. rofl.gif

"heetgebakerd" staat ongeveer net zo ver van me af als Tuktoyaktuk van Amsterdam. widegrin.gif

"heetgebakerd" staat ongeveer net zo ver van me af als Tuktoyaktuk van Amsterdam. devil.gif

"heetgebakerd" staat ongeveer net zo ver van me af als Tuktoyaktuk van Amsterdam. noparty.gif

"heetgebakerd" staat ongeveer net zo ver van me af als Tuktoyaktuk van Amsterdam. F.gif

"heetgebakerd" staat ongeveer net zo ver van me af als Tuktoyaktuk van Amsterdam. fam24.gif

"heetgebakerd" staat ongeveer net zo ver van me af als Tuktoyaktuk van Amsterdam. fencing.gif

"heetgebakerd" staat ongeveer net zo ver van me af als Tuktoyaktuk van Amsterdam. FlowerFlash.gif

"heetgebakerd" staat ongeveer net zo ver van me af als Tuktoyaktuk van Amsterdam. forgetit.gif

"heetgebakerd" staat ongeveer net zo ver van me af als Tuktoyaktuk van Amsterdam. froghide.gif

OK, je hebt een punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ah, dat kan natuurlijk. Bedoel je dat in de Islamitische zin? De h Geest dicteerde de Bijbel aan iemand? En zo ja, aan wie dan? En als je dat niet bedoelt, wat bedoel je dan wel?

Dat de Geest bepaalde mensen inspireerde tot het schrijven van dat wat de Schrift wordt en de heilige Geest heeft er voor gezorgd (door mensen) dat die verschillende boeken één Schrift werden; de Canon. Ofwel de heilige Geest werkte door de Traditie al vanaf Adam totdat de Canon gereed was.

Zo bedoelde ik dat smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 november 2006 06:57:57 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]Dat de Geest bepaalde mensen inspireerde tot het schrijven van dat wat de Schrift wordt en de heilige Geest heeft er voor gezorgd (door mensen) dat die verschillende boeken één Schrift werden; de Canon. Ofwel de heilige Geest werkte door de Traditie al vanaf Adam totdat de Canon gereed was.

Zo bedoelde ik dat
smile.gif

Ja, nee, helder. En een groep mensen, die geleid wordt door de h Geest noemen we ook wel "de Kerk", waarmee je dus eigenlijk zei dat je precies hetzelfde zegt als ik. Waarvan akte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 20 november 2006 08:35:42 schreef diakio het volgende:

Ja, nee, helder. En een groep mensen, die geleid wordt door de h Geest noemen
we
ook wel "de Kerk", waarmee je dus eigenlijk zei dat je precies hetzelfde zegt als ik. Waarvan akte.

We? Jij wellicht, maar doorgaans is de bindende benaming voor mensen die zich door de Heilige Geest laten leiden (dat zijn wedergeboren Christenen) de Gemeente van Christus, hetwelk veel breder is dan de/een kerk (welke kerk verbaasd.gif ) Ja jouw kerk uiteraard knipoog_dicht.gif maar dat valt dus te bezien.

Verder hebben de meeste Bijbelschrijvers elkaar niet persoonlijk gekend, schreven ze geheel onafhankelijk van elkaar en leefden velen van hen ook in een andere tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid