Spring naar bijdragen

God maakt ook gebruik van toeval !


wat vindt u van de stelling?  

  1. 1. wat vindt u van de stelling?

    • eens
      14
    • oneens
      28
    • weenie
      8


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 88
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Geloven dat toeval niet bestaat vind ik net zo onrealistisch dan geloven dat alles op toeval is gebaseerd.

Toeval bestaat voor een mens, voor God niet. Als God alwetend is, weet hij dus wat toeval is. Je ziet toeval als een losstaand opzichzelf werkend proces waar God geen invloed op heeft, God is echter almachtig. Toeval als losstaand zelfwerkend systeem bestaat niet, God stuurt zelfs de toeval aan.

Als God toeval stuurt, bestaat toeval dan wel? Als God iets zou doen met toeval en Hij dus niet weet waar het uitkomt. Hij stopt x in toeval en weet niet of er een geit of een mens uitkomt. Dan is God niet alwetend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is inderdaad een lastig principe.

God is alwetend, DUS weet hij wat wij kiezen, DUS is het geen toeval...

Aan de andere kant, dat staat ook ergens in tegenstelling met onze eigen keuze.

Want dan weet God ook wie er wel en niet behouden worden. Dan worden sommige dingen zinloos.. en worden wij marionetten. Ik kan mij niet voorstellen dat dat het is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn antwoordt op het toeval issssssssssssss......

Het leven is net een achtbaan

Je gaat omhoog, omlaag en in de rondte

Vaak zijn dat momenten van extase of misselijkheid

Maar als je er uit kom is het altijd; “yes, i made it!!!!!!â€

Met andere woorden; aint life just fun when you feel your alive??

Sommige mensen krijgen eenmaal een andere taak in hun leven dan ze zouden willen. Andere mensen mogen meer. Weer andere zullen eerder gaan en in de hemel komen...Het grote ontwerp erachter is dat je het niet begrijpt, dus ook niet waarom je in die achtbaan zit..

Groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 26 september 2006 21:06:45 schreef jHenosch het volgende:

God maakt ook gebruik van toeval !

Want als hij alles had bestemd tot in alle details, zou hij medeplichtig zijn aan al het leed dat er is.

Veel eerder is God als een ontwerper, een superprogrammeur, die delen test en uitprobeert, prototypeert, waarin hij zijn schepping voor een groot deel in vrijheid zelf laat meescheppen in een soort evolutie, maar ook soms direct ingrijpt wanneer dat nodig is.

Oneens.

Een onderwerp dat in vele topics weer terugkomt en diverse antwoorden geeft tussen "ja" en "nee".

Door Zijn Almachtigheid, Alwetendheid en Voorzienigheid kan voor God niets toeval zijn.

In de beleving van de mens bestaat het leven alleen maar uit toevalligheden; je bent geheel afhankelijk van waar, hoe, uit wie en in wat voor cultuur/geloof je geboren bent.

Blijft de vraag: God schept, weet, ziet, kent, waarom dan zoveel aardse ellende, terwijl dat toch niet de bedoeling was van Zijn schepping ?

De eerste mens gaat gelijk al in de fout en wordt sterfelijk...

Waarom moest dit nu gebeuren?

Het had toch een hemel op aarde kunnen zijn ?

Toeval ? Foutje ?

Nee.

Ik zie het meer als een onderschikte plek voor de mens ten opzichte van God, de mens kan niet gelijk zijn aan Hem, de zonde(val) is het besef/bewijs dat elk mens "van nature" niet kiest voor Hem.

Niet kiezen voor Hem in het leven betekent dan ook moord, ziekte, ellende, oorlog en uiteindelijk dood.

Als je nu in dat leven de kans grijpt om wel te kiezen voor Hem en beseft dat die zonden ook vergeven worden vanuit alleen maar genade komen we uiteindelijk bij de eindbestemming: het eeuwig leven zonder zonden.

Het blijft voor mij een Plan, waar wij niet maar Hij wel de afloop van weet.

Als je erin gelooft slaagt dat plan voor de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij weet God heel goed waar het met Zijn schepping ongeveer naartoe moet, wat uiteindelijk goed is voor Zijn schepping,

de schepping mag en moet daarin ook zelf meebeslissen over de manier waarop men daar wenst uit te komen.

Prachtig, kan niet beter, maar het gaat niet zonder slag of stoot,

het gaat soms met heel veel schade en schande gepaard, maar het geluk is dan ook niet meer van de lucht, soms.

Gelovigen dienen de vraag,

waarom er naast de volmaaktheid nog zo veel onvolmaaktheid is in God's schepping?,

bevredigend te beantwoorden, willen zij de nietgelovigen en zichzelf kunnen blijven overtuigen van het bestaan van een Goede God.

Het antwoord kan op logische gronden, en God is ook de Logus, maar op 1 manier beantwoord worden.

nl het toelaten van het begrip toeval,

dat naast de bewuste besluitvorming werkzaam is in God's natuur.

Ieder mens heeft wel eens de ervaring gehad dat doordat er iets "mis"ging het uiteindelijke resultaat beter was dan als alles volgens planning was gegaan.

Bij wetenschappelijke en technologische ontdekkingen zie je hetzelfde fenomeen, dat de beste vondsten vaak toevallig worden gedaan, zonder dat men ernaar opzoek was.

Ook de kunstenaar maakt vaak heel bewust zelfs gebruik van het toeval.

Naast de soms ondragelijke smart, is toeval vooral ook humor en onvermoede mogelijkheid.

en bedenk God doet Zijn simulatie gewoon een keertje overnieuw als het totaal uit de klauwen loopt, hoewel het uit de klauwen lopen ook weer een les is voor de volgende keer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
de schepping mag daarin ook zelf meebeslissen over de manier waarop men daar wenst te komen.

God heeft een eis voor de mensheid en dat is 'bekeer je tot Mij'. Ik zie 'de schepping' niet als een losstaande macht of kracht. Ook dat is aan Gods heerschappij onderworpen. Wij deden inderdaad nogal wat foute dingen, wat begon met de zondeval. De wereld was perfect, en had perfect kunnen blijven. Ja God wist dat het niet zo zou blijven.

Maar voor God was het niet 'o shit, ze hebben van de boom gegeten wat heb ik gedaan', dat was geen toeval aangezien toeval niet bestaat bij God. Toeval is wat van mensen omdat ze de raad en wil van God niet totaal kennen. Pas achteraf zien wij het geheel, en dan is niets toevallig meer.

Quote:
waarom is er naast de volmaaktheid nog zo veel onvolmaaktheid in God's schepping?

Genesis 3.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft de mens en zijn schepping vrijheid gegeven.

Vrijheid houdt in dat je ook de vrijheid hebt om de verkeerde kant op te vallen.

Dat gebeurt dan ook zo nu en dan, als je bv kanker krijgt, hoewel die kanker wel weer heel veel te maken kan hebben met de grote SUV's en ander ongebreideld fijnstof dat zich mag ontwikkelen in dit land, waar we ons politiek nooit hard voor hebben gemaakt, daar het toch wel fijn is zo "hoog" zitten met zo veel "power" under the hood.

Dat ze in Bangladesh geen geld hebben om dijken te bouwen tegen de zondvloed, maken we ons in onze hoogvaardige voertuigen ook geen zorgen om,

of dat slechts een promiel van een promiel van de oliedollars die ik verschaf dat wegsijpelt naar "goede" arhabische doelen, nog genoeg is om de terreur per dag van miljoenen dollars te voorzien.

Over Genesis 3 gesproken,

kijk eens hoeveel SUV's er zondags voor een gemiddelde kerk staan !

wie bint immers "wel"gesteldn,

bijzonder verwende babies, , vaak ook nog met de bijbel in de hand, hahahaha

weil diesmal haben wir es gewÃœst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

wat nou als god alles wel weet maar de mens zijn keus laat maken.

waarom, laat god dan in vredes naam een mens zijn eigen wil hebben als die toch wil dat ieder zijn wil doet?

ooit over na gedacht???

god heeft de mens een wil gegeven zo dat de mens keuzes moet maken of je het leuk vindt of niet.

ik zal iets vertellen:

toen ik god in mijn hart nam en mij bekeren liet dachte alle mensen om mij heen die ik lief heb,

oooo dat is een opwelling dat gerrit god heeft gevonden.

nu ben ik 7 weken bekeert en de 1 na de ander keert zich tegen mij.

is dat toeval???????????

denk er overna toeval bestaat niet alles heeft zijn redenen en dat weet god,zijn zoon christus en de heilige geest

Samengevoegde post 14-10-2006 2:09:13:

wat nou als god alles wel weet maar de mens zijn keus laat maken.

waarom, laat god dan in vredes naam een mens zijn eigen wil hebben als die toch wil dat ieder zijn wil doet?

ooit over na gedacht???

god heeft de mens een wil gegeven zo dat de mens keuzes moet maken of je het leuk vindt of niet.

ik zal iets vertellen:

toen ik god in mijn hart nam en mij bekeren liet dachte alle mensen om mij heen die ik lief heb,

oooo dat is een opwelling dat gerrit god heeft gevonden.

nu ben ik 7 weken bekeert en de 1 na de ander keert zich tegen mij.

is dat toeval???????????

denk er overna toeval bestaat niet alles heeft zijn redenen en dat weet god,zijn zoon christus en de heilige geest

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als iets een reden heeft, heeft het een bedoeling.

Wat is nu de bedoeling van een mens die,zonder dat hij daarvoor kiest, "toevallig" een verschrikkelijke ziekte krijgt en in 1 jaar, zwaar lijdend, wegteert en dood gaat ?

Ik heb nog nooit iemand "durven" zeggen dat dat een bedoeling was van God of dat het zo zou moeten zijn om (God's) redenen die wij niet kennen.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:
Op donderdag 23 november 2006 08:08:15 schreef visje23 het volgende:

Eens: niet álles ligt in de macht van God; je hebt de duivel en de eigenwijze mens.

Oneens. Hij heeft wel alle macht, maar wenst het niet altijd te gebruiken ten gunste van een zekere autonomie voor de mens. Anders kan er ook geen liefde zijn tussen God en de mens.

Op die wijze los je het almacht probleem op denk ik, want dat God een zekere autonomie aan de mens laat terwijl Hij dat niet hoeft, is m.i. juist een teken van morele almacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 23 november 2006 09:34:04 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Oneens. Hij heeft wel alle macht, maar wenst het niet altijd te gebruiken ten gunste van een zekere autonomie voor de mens. Anders kan er ook geen liefde zijn tussen God en de mens.

Op die wijze los je het almacht probleem op denk ik, want dat God een zekere autonomie aan de mens laat terwijl Hij dat niet hoeft, is m.i. juist een teken van morele almacht.

En hoe zie jij nu de wereld waarin we leven met een zekere aan de mens gelaten autonomie ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie geloofd in een almachtige én alwetende God kan niet geloven in een losstaand toeval of lot. Toeval is namelijk 'dat wat zomaar gebeurd', voor God bestaat dat stomweg niet.

God laat niemand onnodig lijden, misschien wel om de stomme reden dat wij dat zelf zo graag willen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 23 november 2006 11:17:08 schreef Harm-Jan het volgende:

Wie geloofd in een almachtige én alwetende God kan niet geloven in een losstaand toeval of lot. Toeval is namelijk 'dat wat zomaar gebeurd', voor God bestaat dat stomweg niet.

God laat niemand onnodig lijden, misschien wel om de stomme reden dat wij dat zelf zo graag willen?

2 dingen:

God laat iedereen "nodig" lijden?

Ik denk dat geen mens graag wil lijden.

Samengevoegde post 23-11-2006 11:42:13:

Quote:
Op donderdag 23 november 2006 11:14:50 schreef visje23 het volgende:

Dan is dat wreed want dan laat Hij mensen onnodig lijden en dat gaat er bij mij niet in. Want dan zou in die zin al het lijden nutteloos zijn en de Here onverschillig laten.

Wat is er dan "nuttig" voor een mens (en familie) om na 2 jaar erbarmelijk lijden weg te teren aan kanker?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 23 november 2006 11:10:53 schreef opschepper het volgende:

En hoe zie jij nu de wereld waarin we leven met een zekere aan de mens gelaten autonomie ?

Ehm... Als één groot dominospel? Plus dat er hier en daar wel ingrijpen van God is, maar ik heb geen flauw idee waar precies die grens is. God is weliswaar almachtig, maar ook Hij kan niet tegen de logica in handelen. Maar wat dan precies die grens is weet ik ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid