Spring naar bijdragen

maritime12

Members
  • Aantal bijdragen

    4
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waarderingsactiviteit

  1. Like
    maritime12 ontving een reactie van Thinkfree in Sabbath   
    Bij de schepping voordat er één Jood was, gaf God de zevende dag sabbat aan de gehele mensheid.
    Later, op de berg Sinaï schreef Christus het op stenen tafelen, inclusief het vierde gebod, de sabbatdag.
    Wanneer je Exodus 20:8-11 leest, zien je dat het geen gebod is om een sabbat, een rustdag, te houden, maar de zevende-dag sabbat. Tevens werd ook gezegd waarom, omdat de sabbat een gedenkdag is van de schepping van deze wereld. Iedere week dat je de sabbat houdt, erkennen je dat Hij de Schepper van deze wereld is en Diegene die we alleen behoren te aanbidden.
    Het volk van God hield de bijbelse sabbat voordat de tien geboden op de berg Sinaï werden gegeven.
    Ook zegt Jezus dat Hij heer is van de sabbat. Matheus 12; 7-8.
    Marcus 2:27,28 zegt Jezus: "De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat.

    Nergens in de Bijbel wordt ons ooit verteld om een andere dag te houden ter ere van Christus' opstanding.


    Het is een katholiek instelling. Ze maakt er zelf aanspraak op:

    "De zondag is een katholieke instelling en haar aanspraak op het heilig houden ervan kan slechts katholieke gronden verdedigd worden... In de Heilige Schrift is er van het begin tot het einde geen enkele tekst te vinden, die de verplaatsing van de wekelijkse openbare aanbidding van laatste naar de eerste dag van laatste week goedkeurt". (Catholiek Press, Sidney, 25-08-1900)

    "Wij vieren de zondag in plaats van de zaterdag, omdat katholieke kerk in het concilie van Laodicea in het jaar 336 na Christus, het plechtige karakter van de zaterdag naar de zondag heeft verlegd". (The Convert`s Catechism of Catholic Doctrine", door eerwaard P.Geiermann, een werk dat `apostolische zegen' van paus Pius X ontving op 25-01-1910, tweede editie, blz. 50). "Het was echter welgevallig voor de kerk van God, plechtigheid en de feestelijkheid van de Sabbat naar de zondag te verleggen". (De naar het besluit van het concilie Trente op bevel van Paus Pius V uitgegeven Roomse Catechismus, blz. 247).

    "De zevendedags Sabbat werd door Christus, door de apostelen en door de eerste christenen gevierd en als zodanig erkend totdat het concilie van Laodicea het houden van die dag gelen al afschafte. Het concilie Laodicea besloot eerst in zake de (nieuwe, -noot vert.) dag des Heren, en verbood onder anathema (= banvloek) het houden van de Sabbat op zevende dag". (William Pryne een beroemde engelse theolog uit zijn werk 'Dissertation Lord's Day', blz. 32)

    "De Sabbat, de beroemdste in de wet, ging over in de des Heren. Deze en soortgelijke zaken zijn niet zomaar gestopt door de prediking (want Hij zegt dat Hij niet gekomen is om wet af te schaffen, maar om te vervullen) maar op autoriteit van de kerk zijn ze veranderd” (aartsbisschop van Regghio predikatie op 18-01-1562, Mansi XXIII, blz. 526).

    "De kerk, zeggen wij, heeft de zondag ingesteld. Wij zijn verplicht ons daaraan te onderwerpen. Hoe zwak is dit fundament! Jezus heeft ons van de inzettingen van mensen bevrijd: de kerk heeft geen macht wetten voor te schrijven". (I.L. von Mosheim, een katholieke theoloog, in `Zedenleer' V, blz. 486)

    "Hoe betreurenswaardig, dat de zondag met het brandmerk van het heidendom verschijnt en onder de naam van zonnegod werd verchristelijkt toen hij door de pauselijke afval werd aangenomen en goedgekeurd en als een heilige erfenis aan het protestantisme werd nagelaten". (Prof. D. Hiscox, schrijver van de `Baptist Manual', in de New York Examiner' van 16-11-1893).

    "Het is zeer te beklagen, dat de reformatoren, die inzake zovele andere leerstellingen en gebruiken het Christendom terug voerden van de in het pausdom ontstane instellingen tot de oorspronkelijke, christelijke leer en praktijk, dit betreffende de leerstelling van de zondag niet deden". (Prof. Rauschenbusch in "Ursprung des Sonntags' blz. 71) Het was de heilige katholieke kerk, die de rustdag van de zaterdag naar de zondag, de eerste dag van de week verschoof.….. De kerk die gehoorzaamd wordt door de gehele geciviliseerde wereld. De protestanten beweren grote eerbied voor de Bijbel te hebben, en toch erkennen zij door de zondag plechtig in acht te nemen de macht van de katholieke kerk.

    "De Bijbel zegt: "Gedenkt de Sabbatdag, dat u die heiligt". De katholieke kerk zegt: "Nee, door mijn goddelijke macht verwerp ik de Sabbatdag en beveel ik u de eerste dag van de week te heiligen". En zie, de hele wereld buigt in eerbiedige gehoorzaamheid voor het gebod van de heilige katholieke kerk". (pater T. Enwright op 15-12-1889). –

    "Vraag: Wanneer kunt u bewijzen dat de kerk de macht heeft feestdagen voor te schrijven? Antwoord: Juist hiermee; dat zij de Sabbat in de zondag veranderd heeft, wat de protestanten rechtvaardigen; daarom spreken zij zichzelf ook tegen door het strikt houden van de zondag en het ontheiligen van de meeste andere dagen, die door dezelfde kerk ingesteld zijn". (uit 'Abridgement of Christian Doctrine', door eerw. heer H.Tuberville, D. D., Donay College, 1649, blz. 58).

    "De viering van de zondag is altijd slechts een menselijke verordening geweest". (Neanders Kirchengeschichte', deel 1, blz. 399).


    Indien er vastgesteld moet worden, dat de zondag niets anders is dan een gebod van de mens, is hier dan het woord van Jezus niet van toepassing:
    "Terecht heeft Jesaja van u, huichelaars geprofeteerd:... tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn. U verwaarloost het gebod Gods en houdt u aan de overleveringen van mensen?" (Marc.7:6-9).
    Ook door de profeet Ezechiël vermaant God Zijn volk: "...wandelt niet naar de inzettingen van uw vaderen, onderhoudt hun verordeningen niet en verontreinigt u niet met hun afgoden. Ik ben de Here, uw God, wandelt naar Mijn inzettingen en onderhoudt naarstig Mijn verordeningen. Heiligt Mijn Sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat u weet dat Ik, de Here uw God ben". (Ezech.20:18-20).
    Geboden van mensen en hun tradities maken ons niet vrij van het christelijke grondbeginsel: "Men moet God meer gehoorzaam zijn dan de mens". (Hand.5:29 en 4:1).
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid