Spring naar bijdragen

Kwispel

Members
  • Aantal bijdragen

    1882
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waarderingsactiviteit

  1. Upvote
    Kwispel ontving een reactie van sjako in De wederkomst van Adam?   
    In de Bijbel is "ziel" en "lichaam" nagenoeg synoniem. Wij kennen in ons taalgebruik ook begrippen als ....dat .. 'in een stad 17.000 zielen wonen'. Dat zijn geen geesten, dat zijn mensen.
    De mens heeft geen ziel, maar de mens IS een ziel.
    Adam betekent niets meer dan 'rood', hij kwam ook uit 'rode' aarde. Edom betekent precies hetzelfde.
    Geest, ziel en lichaam heet vertaald: 'neshamah, roeach en nephesh'.
    Paulus noemt dat in alleen 1 Thess 5 vers 23 : "En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al en uw geheel oprechte geest en ziel en lichaam worde onberispelijk bewaard enz..."
    De enige tekst waar deze 3 begrippen wordt gebruikt door Paulus. In het Grieks 'pneuma, ( geest) en psuche ( ziel) en lichaam ( soma).
    Dit is de mens, want de mens is één geheel. En niet samengesteld uit 3 losse delen die van elkaar verschillen.
    "Mijn ziel maakt groot de Heere" is niets anders dan ; "Ik maak groot de Heere".
    Het Hebreeuws kent geen woord voor lichaam, behalve een gemaakt woord in het kabbalisme maar met een occulte achtergrond ( golem).
    Termen uit de magie laat ik maar voor wat ze zijn.
    Psuche leent zijn betekenis aan het woord 'nephesh'.
    Door het inblazen van de neshamah werd de mens dus een levende ziel, met de klemtoon op levend. Neshamah is het leven van God ....de mens kreeg immers 'de geest der levens' ingeblazen.
    En geest is de vertaling van roeach. En wat roeach en neshamah gemeenschappelijk hebben is 'leven'.
    Wijsheid komt dus niet met de toestand van de ziel in het vlees, zoals ik ergens op het forum las want dat is wartaal.
    Jonge zielen in een oud lichaam of andersom kan eveneens niet, dat zou betekenen dat de mens een ziel heeft en dat is in ieder geval niet Bijbels.
    De mens IS een levende ziel. Ongeacht de toestand van zijn vlees ( lichaam) een leeftijd heeft er al helemaal niets mee te maken. Hij blijft een levende ziel totdat hij sterft.
    Dat een geestelijk levend persoon zich niet zal beroepen op zijn leeftijd is dus ook een vreemde conclusie. Dat hij zich wel zal beroepen op zijn leeftijd eveneens.
    Spreuken 20 vers 27 zegt: "De ziel des mensen is een lamp des Heeren enz..."
    maar dat is fout vertaald, er staat "neshamah" en dat zou dus "geest" moeten zijn.
    Want je 'geweten' is in de Bijbel de functie van die neshamah die kennis van God heeft gegeven. Dat noemen we 'Godsbesef" .
    Neshamah is de Goddelijke Geest en roeach is de menselijke geest.
    Een wedergeboren Christen bevat Heilige Geest en in die zin kan hij een Geestelijk Leven hebben. Hij heeft geest en Geest. En de geest is zijn denken en zijn beweegredenen en eigenlijk de aanduiding voor alle onzienlijke dingen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid