pewpewprins
Members-
Aantal bijdragen
8 -
Geregistreerd
-
Laatst bezocht
Over pewpewprins
-
Rang
CrediGup
-
Klinkt heel geleerd, gestaafd met veel feiten, maar je maakt een paar nogal simpele fouten dus ik betwijfel je beweringen. 1. Ten tijde van het optreden van Christus was gothisch geen wereldtaal, maar waren ze een obscuur germaans stammetje. Ik betwijfel dan ook dat er Gothen bij het pinksterfeest aanwezig waren. Kolossenzen is in de tweede helft van de eerste eeuw geschreven, dus ruim voor 150 AD. De byzantijnse manuscripten van het Nieuwe Testament zijn geen vertaling, maar gewoon kopieën van de originele grondtekst in het koine grieks, hetzij volgens veel wetenschappers met enkele oversc
-
Diensknecht, dienaar, slaaf, etc. is een vertaling van het griekse doulos, wat zowel slaaf/knecht, als dienaar betekent. In het Latijn is dit vertaald met servus, wat ook beide betekenissen heeft, . In het Nederlands is knecht of dienstknecht een goede vertaling want het dekt de dubbele betekenis van slaaf zoals het in de oudheid werd gezien/knecht, en is dienaar ook een goede vertaling, en slaaf een wat mindere, want daar kleven tegenwoordig veel negatievere connotaties aan. Het zijn dus beide goede vertalingen, en zowel dienstknecht, slaaf en dienaar kunnen aanduiden dat de persoon zich vrij
-
Ik hoop dat je ook nadenkt over wat nou echt de Kerk van Jezus is, zijn Lichaam, want het is bijvoorbeeld volgens de Katholieke leer noodzakelijk voor het heil om bij deze kerk als het Lichaam van Christus te gaan als je weet dat die als noodzakelijk door Christus is gesticht. relativisme op dit vlak is dus wat dat betreft gevaarlijk. /preek
-
vagevuur; de eersten de laatsten?
discussie antwoordde op een LodewijkNapoleon van pewpewprins in Theologie
Ik haal de catechismus er dan maar bij als je het niet erg vind "Buiten de Kerk geen heil" 846 Hoe dient men deze zo vaak door de Kerkvaders herhaalde uitspraak te interpreteren? In positieve zin geformuleerd betekent dit dat alle heil komt van Christus, het hoofd, via de Kerk, die Zijn lichaam is. Het Concilie leert, daarbij steunend op de heilige Schrift en de Overlevering, dat deze pelgrimerende Kerk noodzakelijk is voor het heil. Alleen Christus is immers de Middelaar en de weg van het heil en in zijn lichaam, de Kerk, komt Hij onder ons tegenwoordig. Door ons uitdrukkelijk de noodzak -
vagevuur; de eersten de laatsten?
discussie antwoordde op een LodewijkNapoleon van pewpewprins in Theologie
"U moet niet allemaal leermeesters willen zijn, mijn broeders. U weet immers dat wij dan een strenger oordeel zullen ontvangen."(hsv, jak 13) Overigens is de leer volgens mij niet dat iedereen "een beetje lid" is van de Kerk. In ieder geval zijn alle doopte op een onvolmaakte manier lid van de Kerk, alle christenen zijn immers lid van het Lichaam van Christus, en bovendien is het zo dat er buiten de Kerk geen heil is (Extra Ecclesiam nulla salus), dus alle mensen die naar de hemel gaan, dus ook de rechtvaardige heidenen die misschien worden gered, zijn op een mystieke manier lid van de Kerk -
Het is normaal dat na een groot concilie een periode van ophef ontstaat (zoals naar ik begrijp ook na Nicea), maar na een tijdje komt dat wel tot rust. Het is duidelijk dat in het Katholieke geloof alles in het licht van de Overlevering moet worden gezien, dus ook V2. Een breuk is het concilie dan volgens mij ook niet.
-
Het is heel mooi om voor de botten van Petrus te kunnen bidden naar zijn zelfde God zoals ik in Rome heb meegemaakt, maar misstanden moeten natuurlijk worden vermeden. Nog maar een extra bijbelse ondersteuning: Handelingen 19 (WBV95) 11 God deed door de handen van Paulus ongewoon grote wonderen; 12 dat ging zo ver dat zweetdoeken en ander linnengoed dat hij gebruikte naar de zieken werd gebracht; dan verdwenen hun kwalen en verlieten de boze geesten hen.
-
Het lijkt een overblijfsel van de Katholieke liturgie: Adiutorium nostrum in nomine Domini (onze hulp in de naam van de Heer) Qui fecit (Die gemaakt heeft) etc Werd tot de vernieuwingen in de jaren 60 erg veel gebruikt in de liturgie, voor elke h. Mis, en in het getijdengebed (dagelijks psalmengebed). Nu komt het minder in de liturgie voor. Het wordt ook gebruikt bij de zegening door een bisschop, en als ik het goed begrijp wordt het in de gereformeerde dienst gevolgd door een soort zegening ("Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus."?) Het gebruik ervan