Spring naar bijdragen

ZOOO BELANGRIJK!


Aanbevolen berichten

Quote:
De vier evangelisten hadden gemakkelijk zo'n uitspraak in hun evangelieën kunnen opnemen, maar dat hebben ze niet gedaan. Er is maar één conclusie mogelijk, en dat is dat Jezus écht nooit direct, rechtstreeks of openbaar heeft gezegd dat Hij de Messias was die voorspeld was. Hooguit heeft Hij er op gezinspeeld, maar al die opmerkingen zijn voor meerdere uitleg vatbaar. Waarom deed Hij dat ? Daar moet toch een reden voor zijn !!

Als Jezus zelf gezegd had dat hij de messias was, was het 1. toch oncontroleerbaar geweest, want er zijn zoveel mensen die dat zeggen, vandaar dat Hij zegt, de Vader getuigt van Mij (zie het 1e vers). 2. De Farizeeen en Romeinen hadden dan gegronde redenen gehad om Hem te kruisigen, aangezien de Messias de Koning zou zijn (weliswaar van het Hemels Koninkrijk, maar dat begrepen zij niet). Dus was het dan 10x moeilijker geweest om uit te leggen dat Hij toch onschuldig was, maar nu kon Pilatus (of Herodes?) zeggen: Zie, ik vind geen schuld in Hem.

Een allergorisch persoon was niet met hoofdletter beschreven, dit wordt in de Bijbel uitsluitend gebruikt voor God, Jezus of de HG.

In de andere versen wordt Hij vaak genoeg voorgesteld als de Zoon van God. En ik geloof dat de Bijbel volledig waar en geinspireerd is. (Dat wil zeggen: de grondtekst, vertaalfouten onder voorbehoud knipoog_dicht.gif)

Maar ik vind Maalman's citaat eigenlijk wel de mooiste

Quote:
Johannes 9:39-41 "En Jezus zeide: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat degenen, die niet zien, zien mogen, en die zien, blind worden. En dit hoorden enigen uit de Farizeen, die bij Hem waren, en zeiden tot Hem: Zijn wij dan ook blind? Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben: maar nu zegt gij: Wij zien: zo blijft dan uw zonde."

[Offtopic]

Quote:
verdorie

Let een beetje op je taalgebruik wil je. stuutje.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 169
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 06 augustus 2003 09:05:10 schreef @mic het volgende:

[...]

Als Jezus zelf gezegd had dat hij de messias was, was het 1. toch oncontroleerbaar geweest, want er zijn zoveel mensen die dat zeggen, vandaar dat Hij zegt, de Vader getuigt van Mij (zie het 1e vers). 2. De Farizeeen en Romeinen hadden dan gegronde redenen gehad om Hem te kruisigen, aangezien de Messias de Koning zou zijn (weliswaar van het Hemels Koninkrijk, maar dat begrepen zij niet). Dus was het dan 10x moeilijker geweest om uit te leggen dat Hij toch onschuldig was, maar nu kon Pilatus (of Herodes?) zeggen: Zie, ik vind geen schuld in Hem.

Het was Pilatus. De Romeinen, in de persoon van Pilatus, waren eigenlijk niet echt in Jezus geïnteresseerd. Voor hun was het meer een lokale aangelegenheid en daarom stuurde Pilatus Jezus door naar Herodes. Maar uiteindelijk was het het volk dat ervoor koos Jezus ter dood te veroordelen ipv de misdadiger Barabbas.

Ondersteund door zijn charisma en de gedane wonderen had Jezus een veel grotere aanhang kunnen hebben door zich voor te stellen als de Zoon van God. Nu hing er een waas van obscuriteit en verwarring rond zijn persoon waar veel mensen geen hoogte van konden krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als Jezus door de Romeinen werkelijk gezien werd als Koning der Joden (als Hij dus gezegd had dat Hij de messias was) was het geen lokale aangelegenheid meer geweest, maar opstand tegen de keizer, en was hij dus wel daadwerkelijk berecht en beschuldigd door de Romeinen.

Verder is Jezus voorgesteld als Zoon van God, door Zijn discipelen en eigen verwijzingen naar Zijn Vader/ Zoon relatie met God. Alleen doen veel mensen daar niets mee. (Kijk maar naar je eigen reactie op Joh 9:35)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 06 augustus 2003 09:53:03 schreef @mic het volgende:

Als Jezus door de Romeinen werkelijk gezien werd als Koning der Joden (als Hij dus gezegd had dat Hij de messias was) was het geen lokale aangelegenheid meer geweest, maar opstand tegen de keizer, en was hij dus wel daadwerkelijk berecht en beschuldigd door de Romeinen.

En wat is het verschil met nu?

Quote:
Verder is Jezus voorgesteld als Zoon van God, door Zijn discipelen en eigen verwijzingen naar Zijn Vader/ Zoon relatie met God. Alleen doen veel mensen daar niets mee. (Kijk maar naar je eigen reactie op Joh 9:35)

Zijn discipelen steken en staken schril af tegen zijn persoon. Zelfs een beetje dommig en naïef. Er zat niet één sterke persoonlijkheid tussen. Ik hecht dus niet zoveel waarde aan hun mening.

Zijn Vader is de Vader van ons allen. Zijn wij niet allen Zijn kinderen? Ergo is het niet meer dan logisch dat Jezus over God spreekt als zijn Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verschil nu is dat zelfs het gerecht zei dat Hij zondeloos was.

Quote:
Zijn discipelen steken en staken schril af tegen zijn persoon. Zelfs een beetje dommig en naïef. Er zat niet één sterke persoonlijkheid tussen. Ik hecht dus niet zoveel waarde aan hun mening.

Dat maakt helemaal niets uit als je gelooft dat de Bijbel geinspireerd is door de HG. Als je dat niet gelooft, kun je het geloof elke draai geven die je wilt. Dan gebruik je de teksten die jouw goed uitkomen, en die dat niet doen gebruik je niet. Bovendien heeft Jezus sowieso al niets geschreven, mar is alles opgeschreven door Zijn apostelen. Dus dan kunne ze het altijd in hun naiviteit verkeerd opgescreven hebben...

Johannes 1: 11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, [namelijk] die in Zijn Naam geloven;

Je zou kunnen zeggen dat op basis van creatie iedereen Zijn kind is, maar dat op basis van het aannemen Hij mensen Zijn Kind noemt. Terwijl Hij van de anderen zal zeggen Ik heb u niet gekend.

Lukas: 13: 25 [Namelijk] nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.

13: 26 Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd.

13: 27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!

13: 28 Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham, en Izak, en Jakob, en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen.

Let op vers 26: Ze hebben gedaan wat Jezus deed, Z'n leer gevolgd en Zijn woorden gehoord. Maar dat is niet genoeg!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 06 augustus 2003 11:19:17 schreef @mic het volgende:

Het verschil nu is dat zelfs het gerecht zei dat Hij zondeloos was.

[...] Dat maakt helemaal niets uit als je gelooft dat de Bijbel geinspireerd is door de HG. Als je dat niet gelooft, kun je het geloof elke draai geven die je wilt. Dan gebruik je de teksten die jouw goed uitkomen, en die dat niet doen gebruik je niet.

Dat kun je ook als je wél in de Heilige Geest gelooft. Hoe vaak worden teksten niet letterlijk genomen wanneer ze ook figuurlijk kunnen worden genomen. En vice versa. Alleen zegt de ene kant in het absolute recht te staan omdat ze menen door de Heilige Geest geleidt te worden. Een visie waarmee ze iedere andere mogelijkheid bij voorbaat uitsluiten. Ze krijgen er een misplaatst soort zekerheid door die grenst aan het arrogante.

Quote:

Bovendien heeft Jezus sowieso al niets geschreven, mar is alles opgeschreven door Zijn apostelen. Dus dan kunne ze het altijd in hun naiviteit verkeerd opgescreven hebben...

Dan zou je je toch afvragen waarom hij niets heeft opgeschreven. Wat heeft hij gedaan in de periode tussen 12 en 30 jaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 06 augustus 2003 11:45:22 schreef Maalman het volgende:

[...]

Dat kun je ook als je wél in de Heilige Geest gelooft. Hoe vaak worden teksten niet letterlijk genomen wanneer ze ook figuurlijk kunnen worden genomen. En vice versa. Alleen zegt de ene kant in het absolute recht te staan omdat ze menen door de Heilige Geest geleidt te worden. Een visie waarmee ze iedere andere mogelijkheid bij voorbaat uitsluiten. Ze krijgen er een misplaatst soort zekerheid door die grenst aan het arrogante.

[...]

Dan zou je je toch afvragen waarom hij niets heeft opgeschreven. Wat heeft hij gedaan in de periode tussen 12 en 30 jaar?

Ik vind het in 99 % van de gevallen duidelijk of je iets figuurlijk of letterlijk moet nemen, omdat het vaak geschiedschrijving of citaten zijn. Met visioenen in openbaring is het inderdaad moeilijker, maar het doet er daar ook niet toe, omdat de boodschap er niet door veranderd wordt.

Wat hij tussen z'n 12 en 30 staat genoeg over in de evangelien. Hij heeft echt geen 28 jaar Israel vakantie geboekt of zo hoor...

Dat van de Vrije wil en de Geest, met onze vrije wil kunnen we er juist voor kiezen om ons door de Geest te laten leiden of niet. In het laatste geval weet ik uit eigen ervaring dat het meestal verkeerd, of anders minder goed gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als dat het enige is waar Vrije Wil voor is dan kun je het beter een semi-Vrije Wil noemen. Het is toch geen keuze! Kies voor God of leef voor eeuwig buiten het paradijs. Nee, Vrije Wil is precies dat wat het zegt: vrij. Vrij om te bepalen wat onze keuzes zijn en daaruit te kiezen. Vrij om na te denken over ons bestaan. Zodra er een bonus-malus tegenover staat is er geen sprake meer van Vrije Wil. De geschiedenis zou de mens moeten hebben geleerd dat het blindelings volgen van iemand, hoe hoog we die persoon ook inschatten, rampzalige gevolgen kan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

exact goed omschreven: iemand met een kleine letter. Iemand met een hoofdletter is andere koek.

ff eenvoudige analogie: Als jij ervoor kiest om te hard te rijden en een boete krijgen, of keurig op snelheid te rijden en geen boete te krijgen, is dat dus ook semi-vrije wil

Link naar bericht
Deel via andere websites

Marlieke,

Deze discussie is een direkt gevolg van jouw oproep. De oproep impliceert namelijk dat mensen die niet in Jezus geloven geen kans maken om in de Hemel te komen ongeacht of ze een goed of slecht leven hebben geleid. Ik ben van mening dat dat niet zo kan zijn omdat dat niet rechtvaardig is en indruist tegen de ideologie waar Jezus voor staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet het dan zo zien,..God stelt mensen voor een keus..Hij wil zo graag dat iedereen zich tot Hem keert, Dan krijg je een grote beloning! de hemel..je mag voor altijd leven in Zijn heerlijkheid. De keus is aan een ieder van ons,..ookal doe je nog zoveel goeie dingen,Hij kijkt ernaar of je Jezus kent en of je werkelijk geloofd dat Jezus gestorven is om jou leven te redden,..

We zijn gemaakt om die intieme relatie met God te hebben, maar door de zondeval..konden wij God niet meer bereiken,..daarom is Jezus op de wereld gekomen (de Levende Vertegenwoordiger) om ons zo weer bij God te brengen,Door Jezus konden we God weer zien.en om ons een kans te geven om toch weer die relatie met God te kunnen hebben, Als Adam en Eva niet gezondigd hadden,..hadden we nu allemaal die relatie met God gehad.,Om dat God ons zo lief heeft,zond Hij zijn eniggeboren zoon..Voor een ieder die in Hem geloofd het eeuwig leven zal hebben.

God geeft ons elke keer weer kansen..elke keer!! dat is pas rechtvaardig!, elke minuut van de dag mag je tot geloof komen, mag je Hem aannemen...Nee!!, Hij oordeelt nooit,..maar wees wel snel,..want mensen die niet in Hem geloven, Zijn niet welkom in Zijn koningkrijk,..waarom niet? omdat God jou een kans heeft gegeven om bij Hem te horen,..Hij heeft jou uitgenodigd,..maar je nam Zijn hand niet aan.

Hoe kan Hij die personen die Hem niet kennen binnen laten gaan? En toch blijft Hij roepen naar de personen die Hem nog niet kennen..Veel mensen horen Hem,..maar ze ontwijken Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rechtvaardig? Ik weiger verantwoordelijk te worden gehouden voor de zonden van een ander! Ik ben mijn eigen persoon en dien te worden beoordeelt aan de hand van mijn daden en niet die van een ander. Hangt er soms een bordje op de deur van de Hemel: "Lidmaatschap verplicht."? Elitaire onzin als je het mij vraagt. Dit is trouwens geen aanval op het geloof, maar op de manier waarop de leer van Jezus wordt geïnterpreteerd. Het offer van Jezus had een sociologische functie en geen theologische.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil me niet in deze discussie mengen maar ik zit toch met de vraag,als God alles weet, wist hij al voor dat die boom met de kennis van goed en kwaad in het paradijs werd neergezet dat Adam en Eva die verleiding niet konden weerstaan maar toch..het hele paradijs verhaal vind ik vreemd.

Wij zeggen nu,als Adam en Eva die fout niet hadden gemaakt...maar als God die boom er niet had gezet,niet had gezegd dat ze er af moesten blijven,als God de slang niet had toegelaten,of Satan in de gedaante van de slang.

Hij wilde dat de mensen een eigen keus hadden,maar eigenlijk was er geen keus.

Hij heeft mensen namelijk ook geschapen met een eigenschap: nieuwsgierigheid.

En juist die eigenschap zorgde er voor dat ze het toch gingen proberen.

Beetje oneerbiedig maar zet in een attractiepark een ton neer met een deksel er op.

Zet op die ton een bord,waarschuwing,niet in kijken,als je het toch doet...

Hoeveel mensen denk je,zullen toch kijken ondanks dat ze weten dat er een gevaarlijk beest in kan zitten.

Zoals ik de bijbel heb gelezen was de boom met de kennis van goed en kwaad geen keuze, maar een bewust neergezette valkuil met een heerlijk lokaas dat riep, kom maar, pak maar een vrucht,eet me maar.

Hij had ook de keuze aan de mens kunnen laten.

Zo druk kon Hij het nog niet hebben,er waren 2 mensen in zijn hele paradijs..die slang had Hij tegen kunnen houden,de boom had er niet hoeven staan.

De test hoefde Hij ook niet te doen,als almachtige wist Hij allang de uitslag van de test.

Adam en Eva reageren zoals Hij dacht dat ze reageerden,zoals Hij als almachtige WIST dat ze zouden reageren en Hij zet ze het paradijs uit.

Ik heb zoals ik al zei,soms hele grote moeite met dingen uit de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, klinkt inderdaad wat vaag, dat verhaal met die boom.

Ik zou zeggen, als Jezus en God van iedereen houden, houden ze niet meer van een christen dan van een niet-christen, dat maakt iedereen gelijk en dus heeft een niet-christen net zoveel recht om in de hemel te komen. Als dat niet zo is dan betwijfel ik of Jezus echt van iedereen houdt, want iemand waarvan je houdt weiger je toch niet tot het paradijs?

En het is ook niet nodig volgens mij om iedereen over Jezus en God te vertellen, aangezien iemand toch wel tot het christendom komt als dat zijn of haar juiste pad is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is onze taak als cristen om God in zijn werken te helpen,..Het is onze taak om over Jezus te vertellen! zodat God door ons heen kan werken!

Mattheus 28:

19 Trek eropuit en maak alle volken tot mijn leerlingen en doop ze in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige Geest.

20 Leer hun alles onderhouden wat ik jullie heb opgedragen. En, wees er zeker van: ik ben bij jullie, van dag tot dag, tot aan de voltooiing van de wereld.’

Iedereen is gemaakt om die speciale relatie met God te hebben..Iedereen!! Duz iedereen is bij God welkom..ts niet zo dat jij er wel bij hoort, en ik niet..met iedereen heeft Hij een plan! Maar wil je werkelijk dat Hij dat plan gaat uitwerken?..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerlijk gezegd interesseert dat plan van Hem mij niet. Het enige wat ik wil is een zo goed mogelijk leven leiden. Past dat in Zijn plan dan is dat des te beter. Zo niet, jammer dan. Maar ik ben vastbesloten mijn Vrije Wil ten volste te benutten. Vrije Wil dient geen functie dan de vrijheid van het individu. Zodra er voorwaarden aan verbonden zijn is er geen sprake meer van Vrije Wil. God heeft de mens geen Vrije Wil gegeven om slaaf te zijn van doctrines.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe weet jij nou, wat goed voor je is?!

Alleen Hij weet wat goed voor je is!

Je zit verstrikt in de leugen, alleen God kan je leiden..misschien wel door zware stormen..maar je weet dat achter die stormen iets moois schuilt! als je voor je eigen weg kiest, doe je maar wat..je blijft zoeken naar iets wat jou bevredeging geeft,..je hebt geen doel! Cristenen leven naar iets toe,..wij weten dat er na dit leven een nog mooier leven op ons ligt te wachten!, en daar mogen we naar uitkijken..

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid