distazo 0 Geplaatst 21 uur geleden Rapport Share Geplaatst 21 uur geleden Hoi Allen, Ik was hier lang geleden ook lid. Misschien ergens, zo rond 2010. In 2007 werd ik kind van God. Toen uit de Wachttoren-sekte gestapt, dus niet langer 'Jehovah's Getuige'. Echte naam, Egbert. Vind over geloof praten leuk. Zit niet in een kerk. Vind dat lastig met mijn achtergrond en ik hou van diepgang. Dat mis ik vaak in een kerk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst 21 uur geleden Rapport Share Geplaatst 21 uur geleden Hoi Egbert, Welkom hier. Ik ben ook een kerkverlater, want ik vind met jou dat de kerk diepgang mist. Ik ben dogmavrij. Hoe zit dat met jou? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
distazo 0 Geplaatst 20 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 20 uur geleden 30 minuten geleden zei Hopper: Hoi Egbert, Welkom hier. Ik ben ook een kerkverlater, want ik vind met jou dat de kerk diepgang mist. Ik ben dogmavrij. Hoe zit dat met jou? Hangt af van de definitie Zodra je gelooft en dingen zoals Drie-eenheid noemt, dan raak je al dogma's. Maar ik denk dat ik aardig vrij van dogma's ben. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst 19 uur geleden Rapport Share Geplaatst 19 uur geleden 44 minuten geleden zei distazo: Hangt af van de definitie Zodra je gelooft en dingen zoals Drie-eenheid noemt, dan raak je al dogma's. Maar ik denk dat ik aardig vrij van dogma's ben. God is Een, (Deuteronomium 6:4) daarom ben ik ook niet-kerkelijk. Dan hoef ik geen niet-Bijbelse dogma's te onderschrijven. Het probleem van de mens is dat ze in God geloven als in een denkbeeld. Net alsof God Zich wat aantrekt van onze denkbeelden. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
distazo 0 Geplaatst 18 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 18 uur geleden (bewerkt) Dogma's zijn niet slecht per definitie. Niet voor niets, heeft door mislezing van de Bijbel en verdeling in de kerk uiteindelijk een definitie een einde aan de discussie gemaakt. Zoiets als in Handelingen 15, niet-Joden, geen Joodse tradities doen. Arius vond dat jezus een mindere god was, maar dat was omdat hij een Grieks woord verkeerd interpreteerde, homoi-ousios vs homo-ousios. Dus, als je vindt dat Jezus niet God is, dan zit je met een logisch gevolg, dat de Vader, alleen God is, en dat hij een kleinere god maakte (Johannes 1:1) wat tegenstrijdig is met de rest van de Bijbel en ook liefde ontbreekt. Want dan offerde de Vader een geschapen wezen om zichzelf genoeg te doen voor de fouten van Adam. Die discussie heb ik ook jarenlang gevoerd, met ex-JG tot een inmiddels overleden exJG Lukas, mij goed uitlegde wat de Bijbel zegt. Dus dogma, helaas nodig vooral om discussie te beslechten. Maar er zijn ook dogma's die on-Bijbels zijn, zoals 'de eeuwige maagd'. 17 uur geleden bewerkt door distazo Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten