IKBENANDERS 5 Geplaatst 23 februari Rapport Share Geplaatst 23 februari Iemand ervaringen met Tom de Wal? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 5 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) Zo nu en dan heb ik wat teruggedacht aan het onderwerp ‘Tom de Wal en gebedsgenezing’; het bleef maar terug komen. Er kwamen geen antwoorden van andere forum-deelnemers op het initiële bericht, wat misschien wel aangeeft dat dit wat moeilijk ligt. Als we ziek zijn willen we natuurlijk maar al te graag genezen worden, maar de andere kant is er ook: is het wel zuiver wat er bij deze genezingsdiensten gebeurt. Ik bedoel: op de voor- of achtergrond is er toch altijd (veel) geld mee is gemoeid. Jomanda is hier destijds het ‘slachtoffer’ van geworden en ‘Tom en geld’ is ook een dingetje, waar we wat dit betreft niet zomaar even aan voorbij kunnen gaan. Als ik het goed tot mij heb genomen, geeft de beste man tegenwoordig zelfs auto’s weg. Uiteindelijk kwam ik via een podcast van Joop van der Elst (EO) een onverwacht en mogelijk antwoord tegen. Het is afkomstig uit de 13e eeuw en het staat in een visioen van Hadewijch dat door Agnes Hoffschulte werd opgenomen in haar boek Ootmoed (Sjibbolet 2025). Wat mij vooral trof is te lezen aan het einde van het onderstaande citaat. De gehele aanhaling maakt wellicht duidelijk waarom wij niet meer om gebedsgenezing zouden moeten willen vragen (het kan misschien even duren alvorens het antwoord echt klik/indaald): Citaat ‘Maar ik (dit zegt Christus tegen Hadewijch) heb iets tegen jou, waar ik verbolgen over ben en wat ik jou wil laten zien. Jij bent jong en jij wilt dat ik erken de hevigheid van jouw lichamelijk lijden en de trouw van al jouw handelen en jouw zuivere verlangen, altijd stromend vol liefde, en de begeerte van jouw hart en het smachten van jouw gemoed en de minne van jouw ziel. Dat erken ik allemaal. Erken jij dan ook dat ik als louter mens leefde. Mijn lichaam onderging zwaar lijden, mijn handen bewerkten volstrekte trouw. Mijn zuivere begeerte vol liefde doorstroomde de hele wereld, in vreemden en vrienden. Mijn gemoed smachtte, mijn hart begeerde en mijn ziel beminde. En met dit alles wachtte ik geduldig mijn tijd af, waarop het uur zou komen dat mijn Vader mij tot zich nam. Jij hebt wel eens tegen mij gezegd (in het verleden) dat het voor mij gemakkelijk was om als mens te leven omdat ik de zeven gaven had. … Ook heb jij gezegd dat mijn Vader met mij was. Dat is waar. Wij waren nooit een ogenblik gescheiden. Maar ik maak jou bekend met de verborgen waarheid over mij die toch openlijk zichtbaar was voor wie het kon inzien, namelijk dat ik nooit een ogenblik mijzelf door mijn macht voldoening gaf, bij welk ongemak dan ook waarin ik was. Ook dat ik nooit gebruik maakte van de gave van mijn geest zonder dat ik die met de pijn van het lijden verkreeg van mijn Vader. Waar Hij en ik helemaal één waren zoals wij nu zijn. Voor de dag dat mijn uur kwam, dat het voltooid was, heb ik nooit mijn ongemak of mijn lijden door mijn volmaaktheid veranderd. Omdat jij mens bent, leef dan ook als mens. … Nu zal ik jou laten wat ik van jou verlang. Ik verlang dat jij omwille van mijn verlangen bereidt bent tot allerlei ellende. En ik druk jou op het hart dat jij het nooit meer waagt om je ergens over te ergeren of ergens vertoornt over te raken. Al is het maar voor een ogenblik, als je dit op eniger wijze toch doet, dan ben je iemand die mij mijn recht wil afnemen en mijn macht op zich neemt.’ Iets soortgelijks kwam ik dit jaar ook tegen in een preek van een orthodoxe priester. Hij vertelde een verhaal dat echt gebeurt zou zijn en het ging over een vrouw die een tijd lang het lijden in haar gebeden had afgesmeekt. Ze raakte zonder aanwijsbare reden verlamd, totdat ze er schoon genoeg van had. Toen vroeg zij Hem dit lijden ook weer van haar af te nemen. Dat deed Hij, maar zij kreeg het ook weer terug. De reden hiervan is mij ontschoten. Clou van dit bericht is dat wij het lijden zouden moeten willen, hoe moeilijk dat ook is, en dat de weg van gebedsgenezing voor de mensen die Christus in hart en nieren willen volgen, geen optie is. Ik moet hierbij ook even denken aan het leven van Anna Katharina Emmerick en Therese Neumann. 42 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten