Spring naar bijdragen

Uitverkiezing en kinderdoop


Aanbevolen berichten

Quote:
Genesis 17:1-2

Toen Abram 99 jaar oud was, kwam de HERE bij hem en zei: "Ik ben de God de Almachtige; gehoorzaam Mij en leef als een oprecht man. 17:2 Ik sluit een verbond met u en zal u ontelbare nakomelingen geven.

Genesis 17:7-14

Dit verbond zal overgaan op elke nieuwe generatie, voor altijd. Ook voor uw kinderen en hun kinderen zal Ik een God zijn. Het land Kana"n zal voor altijd van u en uw nakomelingen zijn. En Ik zal uw God zijn. 17:9 Uw gedeelte van het verbond bestaat uit het naleven van de regels. Dit is uw verplichting aan Mij: iedere mannelijke nakomeling moet worden besneden; 17:11 de voorhuid moet worden verwijderd. Dat zal voor Mij het teken zijn dat u en uw nakomelingen dit verbond accepteren en eerbiedigen. 17:12 Ieder jongetje moet acht dagen na zijn geboorte worden besneden. Dat geldt zowel voor een buitenlandse slaaf als voor iemand, die in uw huis is geboren. 17:13 Dit is een blijvend teken van ons verbond en moet door uw hele nageslacht worden nageleefd. Iedere man moet worden besneden. Zo zal uw lichaam het teken zijn dat u deel uitmaakt van mijn eeuwig verbond. 17:14 Iemand die weigert zich te laten besnijden, moet worden verstoten. Die heeft mijn verbond gebroken."

Dit is dus het verbond van God met Abraham......waarvan het teken de besnijdenis was

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 75
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het dopen van de kinderen.

Als je je afvraagt of ook de kinderen gedoopt moeten worden, is het van belang

dat je je eerst afvraagt wat de doop eigenlijk inhoudt. De doop is een teken en zegel

dat Christus voor onze zonden is gestorven, en symboliseert de afwassing van de zonden

door het bloed van Christus.

Dus:

Horen de kinderen bij het verbond? Ik zeg van wel.

Krijgen de kinderen vergeving van de zonden? Ik zeg weer van wel.

Werkt de Heilige Geest in de kinderen? Opnieuw beaam ik dit

Mogen de kinderen het teken van het verbond ontvangen? Ik ben van mening van wel.

Lees ook eens dit artikel (klikken)

Later,

Jona

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed artikel, maar het zegt juist dat de doop eigenlijk niet de besnijdenis vervangt. Maar ik geloof niet dat kinderen vergeving krijgen van zonden door de (kinder)doop, alleen door het (aannemen) van het offer van Jezus worden onze zonden vergeven, niet door het besprenkelen van water. Doop is naar mijn idee voornamelijk een symbool, een soort bezegeling, maar ik geloof niet dat je door de doop vergeving van zonden ontvangt. Dat staat trouwens ook niet in het verbond.

(zie ook: ben je pas echt behouden na de doop).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Besnijdenis was de uiterlijke vertoning van het Verbond tussen God en Israël.

Doop is de uiterlijke vertoning van het verbond van God met ieder mens persoonlijk (door Jezus Christus). Dit verbond moet van twee kanten komen. Je moet dus écht kunnen zeggen JA Jezus is voor mijn zonden gestorven en daarom ben ik vrij (niet blij blij blij mijn hartje is zo blij dat je door je ouders is ingegoten). Dit kan een klein kind dus naar mijn mening niet ten vollste beseffen. Daarom vind ik de kinderdoop niet passend en ben ik meer voor het opdragen van kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 17 juni 2003 19:37:16 schreef @mic het volgende:

. Maar ik geloof niet dat kinderen vergeving krijgen van zonden door de (kinder)doop, alleen door het (aannemen) van het offer van Jezus worden onze zonden vergeven, niet door het besprenkelen van water. Doop is naar mijn idee voornamelijk een symbool, een soort bezegeling, maar ik geloof niet dat je door de doop vergeving van zonden ontvangt. Dat staat trouwens ook niet in het verbond.

Het IS ook een TEKEN van de afwassing, dus dat zie je wel goed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beetje off-topic, maar ook beetje niet.

Iemand zei een keer tegen mij dat in zijn kerk iedereen onder de 13 jaar sowieso naar de hemel zou gaan. Dat scheen bijbels onderbouwd te zijn, maar verder weet ik het niet helemaal.

In de boeken van De Laatste Bazuin of de film Left Behind (dacht dat die film bij die boeken hoorde) zijn ook alle kinderen weg op het moment dat Jezus terug komt.

En 13 jaar is ook de leeftijd van de Joodse Barmitswa (schrijf ik dat goed?)

Iemand die hier meer over weet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Water = rein; het doopsel, de besprenkeling met water, is als het ware je reinwassen van alle erfsmet/erfzonde. Ook betekent het water de H.Geest: uit Jezus zijde aan het kruis stroomden bloed en water, als teken van de H.Geest.

Zo worden ze door hun ouders opgedragen aan God. Later kiezen ze zelf voor God - in de katholieke Kerk door het vormsel, in de andere vaak door belijdenis oid.

Eerst kiezen je ouders, daarna jijzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb al eerder gezegd, dat ik vind dat het op zich niet zoveel uitmaakt:

als je je kinderen laat dopen, krijgen ze het teken van het verbond. Ze mogen Gods kinderen zijn. Verantwoordelijkheid in het navolgen van dat Kindzijn ligt in dit geval bij de ouders, totdat de kinderen deze verantwoordelijkheid over nemen, in het doen van belijdenis.

Kies je voor het opdragen van kinderen, dan doe je in fiete hetzelfde: je brengt je kinderen voor God, om ze symbolisch tot Zijn kinderen te maken. Bij de ouders ligt dan de verantwoordelijkheid in navolging daarvan. Als het kind kiest voor God, lasat het zich dopen als teken daarvan.

Een groot verschil vind ik nog wel, dat bij de kinderdoop heel duidelijk blijkt dat het God is die het verbond sluit. Het kind kan immers zelf nog niet antwoorden? Daaruit blijkt wel Gods grote liefde, zelfs voor die allerkleinsten.

Later,

Jona

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 18 juni 2003 01:19:02 schreef John het volgende:
Ook betekent het water de H.Geest: uit Jezus zijde aan het kruis stroomden bloed en water, als teken van de H.Geest.

?? Het lukt jou steeds weer om dingen te schrijven waaar ik nog nooit van gehoord hebt. Kun je dit eens aantonen?

Later,

Jona

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jona, dit zijn dingen die een onderdeel zijn van het katholieke geloof.

Er staat iig in de Bijbel dat er water en bloed uit Zijn zijde stroomde. Maar waar dat op zich vandaan komt dat het water een teken voor de H.Geest is, dat weet ik niet 1-2-3. Ik geloof er iig in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

volgens mij zei Jezus daarvoor al 'Mijn God Mijn God waarom hebt gij mij verlaten', dus mij lijkt dat de Heilige Geest dan ook al weg was. Whatever...

Oh ja, iets heel aparts John, niet beledigend opvatten hoor, maar jij zegt steeds 'het katholieke geloof', terwijl protestanten zelden 'het protestantse geloof' zeggen (meestal gewoon het geloof, en dat kun je weer onderscheiden in 'gewoon' geloven en het zaligmakend geloof(zie onderschrift)), is daar een speciale reden voor of gebruik je dat alleen op het forum om geen verwarring te zaaien?

Jona, ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar de doop houdt bij jou dus geen vergeving van zonden in? (Bij mij iig niet)

En wat verstaan we onder Gods kinderen? Persoonlijk versta ik daar iedereen onder die is wedergeboren door bekering (of was het andersom widegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Michiel: ik zet het uitdrukkelijk zo om geen verwarring te zaaien. Ik ben - iig tot nu toe - de enige active katholiek hier aanwezig.

Normaalgesproken zeg ik ook gewoon geloof, ipv katholiek geloof, maar omdat deze stroming hier soms niet wordt begrepen/over het hoofd wordt gezien, zet ik het er uitdrukkelijk bij. Niet om het zalig te maken, maar voor het onderscheid.

En iedereen is een kind van God, maar voor ons is het zo als je gedoopt bent dat je je kind van God kunt noemen.

Kleine kinderen worden hier meestal met een maand of 2 hooguit, gedoopt, en die hebben nog weinig echte zonden begaan (ja, gehuild in de nachtwidegrin.gif)

Hoe dat zo met volwassendoop zit: of je zonden ook zo worden vergeven -> dat is denk ik naar de geloofsstroming verschillend. Wij hebben dan ook de biecht - sacrament van boete en verzoening. Dat is in andere (niet katholieke) kerken niet. Maar zou het eig niet weten.

BTW: bij ons hebben de dopelingen normaal gesproken een wit kleed aan, dat staat voor reinheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zegt Joh 1:12 dan: Doch allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden.

Hebben we dan kinderen van God (iedereen, omdat we zijn schepsel zijn) en Kinderen van God (iedereen, die bekeerd is)? Net zoals we geloven en het zaligmakend geloof onderscheiden? Als dat zo is weer wat geleerd smile.gif

(wat een heerlijk leerzaam forum is dit, bij ons op school komen de meeste niet verder als 'dat vind ik gewoon', omdat het er al jaren met de paplepel ingegoten is boosrood.gif)

Ik geloof dat kinderen tot een bepaalde leeftijd (13 noemde iemand ergens) een 'vrijkaartje' naar de hemel krijgen. Maar ik geloof niet dat de doop iets te maken heeft met het vergeven van zonden, het geloof is de rechtvaardiging, ik zie doop slechts als een bezegeling (een soort verpakking zegmaar). Daarom ben ik persoonlijk niet zo voor de kinderdoop (ik ben er niet tegen!), ik vindt het beetje wel de verpakking hebben maar niet de inhoud (persoonlijke keuze)!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Huh?

Volgens mij heb je mijn post niet goed gelezen, maar ok ik zal ff herhalen met alle bijbelteksten.

Het gaat idd om hartsgezindheid

(vers 17 is schuingedrukt omdat we die later gebruiken)

Quote:
Joh. 14:15-17 (SV)

Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden.

En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid;
Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn.

Dus als we Jezus liefhebben (en die liefde bewijzen wij door Zijn geboden te bewaren) dan zullen we van de Vader (door het gebed van Jezus) de Heilige Geest (Trooster) ontvangen.

Het is dus niet mogelijk dat je Jezus lief hebt en de Heilige Geest niet ontvangt.

Het kan wel dat je Jezus lief hebt, maar niet "vol" bent van de Heilige Geest.(er wordt ook wel ipv "vol" gezegd "Gedoopt in de Geest" of "De Geest heeft zich uitgestort" of "De Geest overkwam")

De Geest ontvangen of "vol zijn" zijn twee andere dingen.

De Geest ontvangen (nu gebruiken we vers 17):

Hij is de Geest der waarheid, die de wereld dus niet kan ontvangen. Wat doet de Geest der waarheid?

Ons de weg wijzen (leiden) tot de volle waarheid (Johannes 16:13)

Dat houdt in dat Hij ons overtuigt van zonden, gerechtigheid, oordeel en van de echtheid van Jezus (Johannes 16:8-11)

Wat Hij ook doet is de vruchten van de Geest (liefde, vreugde, enz.) in ons uitwerken.

Dat vele christenen deze werkingen van de Geest die in een ieder van hen woont (1 Kor 3:16) niet ondervinden, is omdat God niet als een wervelstorm, aardbeving of vuur komt, maar als een zachte fluister (1 Kon. 19:11,12).

Dus wij moeten onze oor spitsen en naar Hem luisteren.

Wij moeten bij Zijn voeten neerknielen en luisteren, Hij gaat heus niet met alle geweld ons heiligen.

Maar Hij is er wel degelijk.

Vol zijn van Hem is iets heel anders. Dat gaat gepaard met gaven, zoals het spreken in tongen(Hand 2:4 En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken), Goddelijke kracht (bijv. Richteren 14:19 , als Simson plotseling kracht kreeg dan staat er "En de Geest de Heren greep hem aan) en andere gaven die alleen de Heilige Geest kan geven.(profetie, woorden van waarheid, etc.).

En vervuld zijn met de Geest hoeft niet continu te zijn, je kunt een moment vervuld zijn en de andere niet (zoals bij Simson en vele (alle?) christenen).

En naar mijns inziens veroordeelde ik niemand.

Het spijt me als je dat uit mijn post haalde

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 18 juni 2003 15:44:18 schreef @mic het volgende:

Ik geloof dat kinderen tot een bepaalde leeftijd (13 noemde iemand ergens) een 'vrijkaartje' naar de hemel krijgen. Maar ik geloof niet dat de doop iets te maken heeft met het vergeven van zonden, het geloof is de rechtvaardiging, ik zie doop slechts als een bezegeling (een soort verpakking zegmaar). Daarom ben ik persoonlijk niet zo voor de kinderdoop (ik ben er niet tegen!), ik vindt het beetje wel de verpakking hebben maar niet de inhoud (persoonlijke keuze)!

Quote:
Simone schreef het volgende:

Ik heb de laatste bazuin ook gelezen. ik geloof ook dat kinderen naar de hemel gaan, wel of niet gedoopt of opgedragen, omdat een kind in die leeftijd inderdaad wel zondig is geboren, maar nog niet in staat is om een bewuste keuze te maken en te weten wat die keuze inhoud. (ontwikkelingspsychologie)

Als kind kan je er dus maar 'op los leven'?

En dan nog iets, John en Simone, wat houdt opgedragen worden precies in?

Link naar bericht
Deel via andere websites

met erop los leven bedoel ik:

kan een kind tot een bepaalde leeftijd (13) ongestraft zonde doen (iedereen scheld wel eens denk ik)?

Het is een beetje raar.......tot je 13e mag je zonden doen, daarna word je ervoor 'gestraft'.

Zie ik iets verkeerdverbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 19 juni 2003 16:30:46 schreef Jona het volgende:

-- off topic: salt4Christ, wat betekent Jeiel? --

'k ben ff in m'n hebreeuws woordenboek aan 't snuffelen geweest stuutje.gif

el betekent God

voorvoegsel jei zou zoiets als verzamelen kunnen betekenen: God verzamelt, brengt bijeen: naam dus met belofte!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid