Spring naar bijdragen

Jezus en het zwaard


Aanbevolen berichten

In Mattheüs 10:34-42: legt Jezus uit dat de strijd in de hemelsse gewesten gevolgen heeft op aarde. Zoals het onderwijs van Jezus afgewezen werd door (een aantal van) zijn discipelen heeft dit gevolgen voor de opstelling van vele discipelen tegenover Jezus en zijn leer. Meer nog worden de Farizeeën vijanden van Jezus waardoor zij hem aan het kruis laten hangen. Jezus zegt daarom dat hij niet gekomen is om vrede te brengen maar het zwaard. De bedoeling van Jezus is om uit te leggen dat Jezus het leven is en dat er geen leven is tenzij door het afleggen van je eigen leven ten gunste van hem. Want wie zijn leven aflegt ten gunste van Jezus wordt een nieuwe schepping die niet kan zondigen en wie niet zondigt die leeft. Maar wie leeft brengt het zwaard zoals Jezus dat doet omdat zijn tegenstanders niet slapen. Dat betekent dat er oorlog in de hemelse gewesten komt en de vijand het zwaard oppakt om de discipelen van Jezus te bestrijden.

Mattheüs 10:34-42: "Denk niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader, en tussen een dochter en haar moeder, en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn. Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waard; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waard. En wie zijn kruis niet op zich neemt en Mij navolgt, is Mij niet waard. Wie zijn leven vindt, zal het verliezen; en wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het vinden. Wie u ontvangt, ontvangt Mij; en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem Die Mij gezonden heeft. Wie een profeet ontvangt omdat hij een profeet is, zal het loon van een profeet ontvangen; en wie een rechtvaardige ontvangt omdat hij een rechtvaardige is, zal het loon van een rechtvaardige ontvangen. En wie een van deze kleinen slechts een beker koud water te drinken geeft omdat hij een discipel is, voorwaar, Ik zeg u: hij zal zijn loon beslist niet verliezen."

Hij legt dus uit dat het er op aankomt om Jezus boven alles te stellen omdat het leven in Jezus is. Wie zijn leven aflegt omwille van Jezus die zal het vinden. dat is het afleggen van de werken van het vlees en gevuld worden met de Heilige Geest waardoor een reine en heilige levenswandel een feit wordt.

Dat houdt dus in dat wij in de waarheid wandelen en de leugen afleggen waardoor wij heilige mensen worden. Daarbij geldt dus dat onze naasten die wij liefhebben zich tegen ons kunne keren doordat zij de woorden van Jezus afwijzen en onze tegenstanders worden. Maar Jezus moedigt aan om toch door te gaan en het kruis dat men aan je oplegt op te nemen en dat in de kracht van God te dragen. Zoals ook Jezus de Heilige Geest ontving en de discipelen kracht ontvingen toen de Geest op hen kwam in Galilea en vuurvlammen op hen zichtbaar werden. Hierdoor ontvingen zij kracht en konden vrijmoedig de opdrachten van de Heer vervullen. Zo staat er ook dat zijn discipelen de goede boodschap tot het einde der aarde zullen/moeten brengen.

Wie zo niet handelt zegt Jezus, is het niet waard en zal sterven omdat Jezus geen plaats in hem vindt. Jezus geeft zichzelf aan hen die hun leven ook voor hem afleggen en de zonde de baas worden. Wie zo doet ontvangt Christus in hem en hij doet hem groeien in geloof en kracht en de zonde zal niet meer zijn.

Wie vervolgens de discipel ontvangt die door Jezus gezonden is en zijn kruis op zich neemt die zal door God waardig gevonden worden en hij zal loon in Jezus ontvangen. Zelfs wanneer het slechts het minste is dat men kan doen voor een discipel, zoals een glas koud water aanreiken, het zal hem vergolden worden. Het gaat dus niet om de kwaliteit of grootsheid dat geboden wordt maar om de instelling tov van zijn discipelen.

 

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid