Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

God houd van dieren. Hij heeft ze allen gemaakt en kent ze. God bevrijdt mens en dier. Hij geeft om ze en spant zich ook voor hen in. Want de kippen in de bioindustrie zijn biologische kippen geworden die vrij rondlopen in het veld. Honden worden in fokprogramma's verkracht maar de dierenliefhebber toont dat aan en maakt bekend om een bastaard te kopen. Wie dat doet red een hond.
In de bijbel komen veel teksten voor die over dieren gaan. Je kunt van dieren leren. Jezus deed dat ook. Hij heeft hen bestudeerd en kende hen en leerde de mensen daardoor.
Een soort gedichtenbundel ontstaat wanneer je ze op een rijtje zet. Van alles door elkaar:
Hooglied 2:17: tot de wind van de dag opsteekt en de schaduwen vluchten. Keer om, mijn Liefste, en wees als een gazelle of het jong van een hert op de bergen van Bether.
Hooglied 8:14: Kom haastig, mijn Liefste, en wees als een gazelle of als het jong van een hert op de bergen met specerijen.
Jesaja 35:6: Dan zal de kreupele springen als een hert, de tong van de stomme zal juichen. Want in de woestijn zullen wateren zich een weg banen en beken in de wildernis.
Spreuken 30;18-19: Deze drie dingen zijn voor mij te wonderlijk, ja, vier zijn er die ik niet kan vatten: de weg van de arend in de lucht, de weg van een slang op een rots, de weg van een schip in het hart van de zee, en de weg van een man bij een meisje.
Spreuken 30;24-27: Deze vier zijn het kleinst op aarde, maar wijs zijn ze, wijs gemaakt: de mieren zijn een volk zonder kracht, maar in de zomer bereiden ze hun voedsel, (over veiligheid) klipdassen zijn een volk zonder macht, maar ze bouwen hun huis in de rots, de sprinkhaan heeft geen koning, maar hij trekt gezamenlijk ordelijk op, een hagedis kunt u met beide handen grijpen, maar hij zit in de paleizen van de koning.
Hooglied 4;1-2: Zie, u bent mooi, Mijn vriendin, zie, u bent mooi. Uw ogen zijn als duiven van achter uw sluier. Uw haar is als een kudde geiten die neergolft van het gebergte van Gilead. Uw tanden zijn als een kudde pasgeschoren schapen die zijn opgekomen uit de wasplaats. Alle werpen zij tweelingen, geen van hen is zonder jongen. Als een scharlakenrode draad zijn uw lippen en uw spreken is bekoorlijk. Als een opengesprongen granaatappel zijn uw slapen door uw sluier heen.
Uw hals is als de toren van David, in lagen gebouwd. Er hangen duizend schilden aan, allemaal schilden van helden. Uw beide borsten zijn als twee kalfjes, de tweeling van een gazelle, die tussen de lelies weiden. Tot de wind van de dag opsteekt en de schaduwen vluchten, zal Ik naar de mirreberg gaan, naar de wierookheuvel.
Alles aan u is mooi, Mijn vriendin, er is geen enkel gebrek aan u. Kom met Mij van de Libanon af, bruid, met Mij van de Libanon af, kom! Daal af van de top van de Amana, weg van de top van de Senir en de Hermon, van de holen van de leeuwen, van de bergen met de luipaarden.
Psalm 84:4: Zelfs vindt de mus een huis en de zwaluw haar nest, waarin zij haar jongen legt: bij Uw altaren, HEERE van de legermachten, mijn Koning en mijn God.
1 Koningen 17:4: En het zal gebeuren dat u uit de beek zult drinken. Verder heb Ik de raven geboden om u daar te onderhouden.
1 Koningen 17:6: En de raven brachten hem 's morgens brood en vlees en 's avonds brood en vlees, en hij dronk uit de beek.
Psalm 147:9: Die aan het vee zijn voedsel geeft en aan de jonge raven wanneer zij roepen.
Lukas 12:24: Let op de raven: zij zaaien niet en maaien niet, zij hebben geen voorraadkamer en geen schuur, en God voedt hen. Hoever gaat u de vogels te boven?
Hooglied 5:10-11: Mijn lief glanst en schittert, hij steekt boven duizenden uit. Zijn hoofd is van goud, het zuiverste goud, zijn lokken zijn als dadeltrossen, ravenzwart.
Jeremia 2;23 bevat het volgende deel: Je bent een rusteloze kameel, die hitsig heen en weer rent,  Deze tekst staat in een negatief verband, maar wetende dat de kameel goed gemaakt is behoort ook deze eigenschap tot het goede.
ob 39;19: Geef jij het paard zijn kracht? Bekleed jij zijn nek met welige manen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid