Spring naar bijdragen

Hersenimplantaat kan blinden vorm van zien teruggeven


Aanbevolen berichten

Dit vind ik erg knap. Maar ik snap er geen snars van hoe het werkt. Ik neem aan dat er dan ook een soort camera in of voor de ogen moet worden geplaatst. Ik denk dan aan de   visor van Geordi La Forge in Star Trek.

 

Citaat

Herstel van gezichtsvermogen
Onderzoeker Xing Chen legt uit: “Ons implantaat is rechtstreeks verbonden met de hersenen, en omzeilt dus de stadia van visuele verwerking door het oog of de oogzenuw. In de toekomst zou dergelijke technologie gebruikt kunnen worden om het gezichtsvermogen te herstellen van mensen die als gevolg van letsel of door achteruitgang van netvlies, oog of oogzenuw blind geworden zijn, maar bij wie de visuele hersenschors nog intact is”.

Dit onderzoek legt de basis voor een hersenprothese die mensen die helemaal blind zijn in staat zou kunnen stellen om weer functioneel te kunnen zien en objecten te herkennen, te navigeren in een onbekende omgeving, en gemakkelijker te communiceren met anderen, hetgeen hun zelfstandigheid en kwaliteit van leven aanzienlijk zou verbeteren.

https://herseninstituut.nl/zicht-teruggeven/


 

image.jpeg.ad3be5a634b8ebfa9311f35719e87ff4.jpeg

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Christos00f:

Dit vind ik erg knap. Maar ik snap er geen snars van hoe het werkt. Ik neem aan dat er dan ook een soort camera in of voor de ogen moet worden geplaatst. Ik denk dan aan de   visor van Geordi La Forge in Star Trek.

Ik vond het ook erg fascinerend, maar denk eerder aan in camera die in de oog is ingebouwd. De lens van een telefooncamera bv is niet groter dan dan een iris. Ik denk dat dit deel ook niet het probleem zal zijn, het probleem zal eerder zijn hoe je die impulsen zodanig op de hersenen laat inwerken dat er een beeld ontstaat.   

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid