Spring naar bijdragen

PKN - Overschrijving aanvragen


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Momenteel ga ik ergens anders ter kerke dan ik ingeschreven sta. Ik ben actief geworden in de gemeente van mijn vriendin. Daar bezoek ik wekelijks de diensten en ga samen met haar naar gespreksgroepen in deze gemeente. Nu sta ik nog ingeschreven bij mijn ouders in de gemeente. Dit jaar ben ik welgeteld één keer geweest hier. In de gemeente van mijn ouders heb ik ook een aantal jaar belijdenis gedaan.
Ik voel me op dit moment meer betrokken bij de gemeente van mijn vriendin dan de gemeente waar ik ingeschreven sta. Pas hadden mijn vriendin het over "overschrijven". Daarom ben ik me daar dieper in gaan verdiepen.

Binnen de Hervormde Kerk (PKN) houdt men zich strak aan kerkelijke grenzen. Al wil je bij een andere gemeente inschreven wil staan dan waar je geografisch toe behoort moet je dit aanvragen. Dan moet je in een brief aan de kerkenraad dit aangeven inclusief motivatie. Mijn ouders hebben in 2004 bij de vorming van de PKN een overschrijving aangevraagd. Dit is toen ook gedaan. De gemeente waar wij geografisch toe behoren is niet de gemeente waar ik ingeschreven sta. 

Nu is mijn vraag. Hoe gaat een aanvraag voor overschrijving in zijn werk? Zijn er mensen met ervaring hiermee? En blijft men maar bezig met overschrijven als ik door omstandigheden weer terug wil naar mijn eigen gemeente? Ik snap ook wel dat ze niet blijven overschrijven.

Alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst zou je je misschien moeten afvragen of je per se ingeschreven wilt staan bij de gemeente waar je je op dat moment bij betrokken bent. Als je zeker weet dat je de komende jaren daar ook actief wil zijn, dan is het inderdaad een te overwegen stap.

Als je dat daadwerkelijk zou doen, kun je denk ik het beste terecht bij het kerkelijk bureau van jouw kerkelijke gemeente. Dat kun je vinden via het kerkblad van je ouders, of via internet vast ook wel. (Of heeft niet elke gemeente een kerkelijk bureau?)

Het komt mij vreemd voor dat je een motivatiebrief zou moeten schrijven. Informeer gewoon even bij het kerkelijk bureau wat ze van je nodig hebben. En het is natuurlijk netjes om even een berichtje te schrijven naar de kerkenraad van de wijkgemeente waar je nu officieel bij hoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid