rikdegraaff 0 Geplaatst 4 november 2016 Rapport Share Geplaatst 4 november 2016 Hallo Allemaal, Ik weet niet of ik met dit topic in de juiste categorie zit. Maar ik heb een vraag over een stukje tekst uit de bijbel, dus ik dacht, stel die hier maar... Mijn vader en ik zoeken ons rot naar een paar zinnen uit de bijbel. Het gaat om wie goed is in een vak moet dat als werk gaan doen. Dus zoiets als: "Wie goed is in timmeren moet timmerman worden." Snappen en kennen jullie een zin in deze soort context? En dan de hamvraag, weet iemand waar deze soortgelijke zin staat? Ik google me al 3 dagen rot op deze woorden, maar ik kan het nog steeds niet vinden. Alvast heel erg bedankt voor de hulp. Nog een fijne dag! Rik Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 4 november 2016 Rapport Share Geplaatst 4 november 2016 Het enige wat mij dan voor de geest verschijnt, is onderstaand gedeelte uit het boek Wijsheid van Jezus Sirach, hoofdstuk 38, dat de verschillende ambachten positief omschrijft: [24] De wijsheid van de schriftgeleerdehangt af van de gelegenheid tot studie,en iemand die geen zware arbeid te verrichten heeft,krijgt de kans om wijs te worden.[25] Hoe wordt iemand wijs die de ploeg bestuurten fier met de prikstok zwaait,die de ossen drijft en met hen aan het werk isen het steeds maar over jonge stieren heeft?[26] Met hart en ziel blijft hij voren trekkenen hij offert zijn slaap opom de kalveren te kunnen voeren. [27] Zo vergaat het iedere werkman, iedere vakman, die dag en nacht bezig blijft.Zo vergaat het de mannen die zegels graveren:ze worden het niet moe om altijd maar nieuwe figuren te snijden;zo’n man is met hart en ziel bezig de beeltenis gelijkend te makenen hij offert zijn slaap op om zijn werk te kunnen afmaken. [28] Zo vergaat het de smid die bij het aambeeld zit,vol aandacht voor het ijzer dat hij bewerkt;de gloed van het vuur doet zijn vlees smeltenen hij zwoegt in de hitte van zijn oven;de hamerslagen dreunen hem steeds in de orenen zijn ogen blijven gericht op het model van zijn werkstuk.Met hart en ziel is hij bezig om zijn werkstukken te voltooienen hij offert zijn slaap op om iets gaafs en moois te kunnen maken. [29] Zo vergaat het ook de pottenbakker die bij zijn werk zit,die met zijn voeten de schijf laat draaien,altijd bezorgd over zijn werk:al zijn handelingen zijn goed berekend;[30] met zijn arm geeft hij vorm aan de leemen met zijn voeten maakt hij hem kneedbaar.Met hart en ziel is hij bezig om gaaf glazuur aan te brengenen hij offert zijn slaap op om de oven schoon te maken. [31] Al deze mensen vertrouwen op hun handenen in zijn eigen werk heeft ieder zijn wijsheid.[32] Zonder hen kun je in geen enkele stad wonenen komen er gasten noch reizigers.Maar voor de raad van het volkheeft men hen niet nodig[33] en in de volksvergadering brengen zij het niet ver.Zij zitten niet op een rechterstoelen van de rechtsregels hebben ze geen begrip.Zij geven blijk van vorming noch oordeelen wijze spreuken zal men van hen niet horen;[34] maar zij houden de goederen van deze wereld in standen hun enige behoefte is hun ambacht te beoefenen. Verder staat er volgens mij niet iets dergelijks in de Schrift; wellicht is het gegeven dat je het maar niet kan vinden wel een aanwijzing daartoe. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
rikdegraaff 0 Geplaatst 4 november 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 november 2016 Goh, dat is me nooit opgevallen, jouw stukje tekst. Wel een mooi stukje, weer een verrijking van mijn geest! Ook beankt voor je snelle reactie, Robert Frans. We hebben inmiddels het stukje gevonden. Het ging om Romeinen 12 . Dit vraagstuk is opgelost. Bedankt allen voor het meedenken. Ik wens allen een fijn weekend/sabbat toe! -- Rik Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 5 november 2016 Rapport Share Geplaatst 5 november 2016 Natuurlijk, het stuk uit Romeinen over de gaven, dat is er ook nog inderdaad. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten