Spring naar bijdragen

Lofzang op Lucifer?


Aanbevolen berichten

Hallo medegelovigen

Ik heb op Youtube weer eens misleidende zaken ontdekt omtrent de RK kerk.

Volgens my is het knip en plakwerk en is de audio duidelijk gemonteert op een afzonderlijke wijze. Heeft iemand een beetje verstand van latijn hier? Ik niet helaas.

Maar een juiste vertaling van het Latijn zou meer dan welkom zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucifer is een Latijns woord dat letterlijk “lichtbrenger†betekent. In het Latijn duidt het meestal op de morgenster, terwijl het in het Nederlands vooral gebruikt wordt als aanduiding voor de duivel of, preciezer, de duivel voor zijn val.

In de Bijbel wordt de duivel nergens Lucifer genoemd. Dit gebruik van het woord “lucifer†is waarschijnlijk ontstaan door het samenvloeien van twee afzonderlijke mythen: de joodse mythe over gevallen engelen en de klassieke mythe over de morgenster. Een gangbare opvatting is dat de Bijbelse passage Jesaja 14:3–20, die over een zekere Babylonische koning gaat, in vers 12 aan de aldus ontstane mythe refereert. Deze passage is daarmee de belangrijkste grondslag geworden voor het gebruik van “Lucifer†als aanduiding voor de duivel.

In de Nederlandse Bijbelvertalingen komt het woord “lucifer†niet voor. In de Vulgaat komt het woord zesmaal voor en betekent dan “dageraadâ€[1], “sterrenbeeldenâ€[2] of “morgensterâ€[3]. In 2 Petrus 1:19 wordt met “lucifer†(morgenster) Jezus bedoeld.

Bron: Wikipedia

Opgelost. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het een goed teken is: de katholieke kerk en de paus zijn zo goed bezig dat "de tegenstander" niet verder komt dat met bizarre ingewikkelde complotten rondom één woord buiten de context.

Mooi om te zien hoe fantastisch onze heilige kerk is en hoe gezegend we zijn met deze paus; hoe mooi het is te zien dat hij in woord en dood de leider van de kerk: Jezus Christus dient.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heeft iemand een beetje verstand van latijn hier? Ik niet helaas.

Maar een juiste vertaling van het Latijn zou meer dan welkom zijn.

Hopelijk kan je wel de tekst in het Duits lezen?

Ik heb een Duitse vertaling gevonden van het "exsultet": http://de.wikipedia.org/wiki/Exsultet

Latijn:

Flammas eius lucifer matutinus inveniat

Ille, inquam, lucifer, qui nescit occasum

Christus Filius tuus,

qui regressus ab inferis,

humano generi serenus illuxit,

et tecum vivit et regnat in saecula saeculorum.

Amen

Duits:

Sie leuchte, bis der Morgenstern erscheint,

jener wahre Morgenstern, der in Ewigkeit nicht untergeht:

dein Sohn, unser Herr Jesus Christus,

der von den Toten erstand,

der den Menschen erstrahlt im österlichen Licht;

der mit dir lebt und herrscht in Ewigkeit.

Amen.

Morgenstern - Morgenster; zie verder de reactie van Michiel...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hopelijk kan je wel de tekst in het Duits lezen?

Ik heb een Duitse vertaling gevonden van het "exsultet": http://de.wikipedia.org/wiki/Exsultet

Duits:

Sie leuchte, bis der Morgenstern erscheint,

jener wahre Morgenstern, der in Ewigkeit nicht untergeht:

dein Sohn, unser Herr Jesus Christus,

der von den Toten erstand,

der den Menschen erstrahlt im österlichen Licht;

der mit dir lebt und herrscht in Ewigkeit.

Amen.

Morgenstern - Morgenster; zie verder de reactie van Michiel...

Voor de zekerheid: Vanuit het Duits...

Zij (de paaskaars!) moge schijnen tot de Morgenster verschijnt,

die ware Morgenster, die in eeuwigheid niet zal ondergaan:

uw Zoon, onze Heer Jezus Christus,

die opstond uit de dood,

die de mensen beschijnt met Paaslicht;

die met U leeft en heerst tot in eeuwigheid.

Amen

En dan nog dat vers uit 2 Petrus 1 uit de Vulgaat:

19 et habemus firmiorem propheticum sermonem cui bene facitis adtendentes quasi lucernae lucenti in caliginoso loco donec dies inlucescat et lucifer oriatur in cordibus vestris

En uit de NBV: Ons vertrouwen in de woorden van de profeten is daardoor alleen maar toegenomen. U doet er goed aan uw aandacht altijd daarop gericht te houden, als op een lamp die in een donkere ruimte schijnt, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid