Spring naar bijdragen

Theorie & Rijbewijs


Aanbevolen berichten

Theorie examen

Woensdag 5 maart 2014 op geweest voor mijn theorie examen.

Als man van 40 tussen al die jongere.

Ik zag er toch wel tegen op om die examen te doen, want er werd me verteld dat maar 1 op de 3 direct slaagt.

Tsja en als je dan 18 jaar al niet meer in de school banken gezeten heb, dus niet echt gewend bent om te leren.

Dus vol goede moet vanaf januari studeren; lezen en proef examens maken.

Maar ja dan maak je proef examens en dan is het steeds kantje bord, je wordt dan toch wel een beetje onzeker.

De huidige theorie examens bestaan uit 65 vragen, waarbij de eerste gedeelte 25 vragen over gevaar herkenning gaat, hier mag je max 12 fout hebben en het tweede gedeelte de overige 40 vragen gaan over verkeersregels, EHBO, milieu, etc. daar mag je maximaal 5 fouten hebben.

Steeds had ik het eerste gedeelte 8 a 9 fouten en het tweede gedeelte, 4, 5, of 6 fouten.

Maar ik merkte wel dat als ik rustig ben dat ik het steeds haalde.

Maar ja je hoort ook wel van black outs, onzekerheid, examen vrees of stress.

Ik ging God vragen mij te helpen hierin.

Ik wilde ook graag voorin zitten om me goed te kunnen concentreren.

Dus... ik begon hiervoor te bidden, niet 1 keer, maar eigenlijk bijna constant.

Ik kwam dus in die zaal en het bleek dat je had moeten melden om ook je tafel nummer te krijgen, dat wist ik niet.

Maar ik zag een leeg plekje op de eerste rij, tafel 5, en dacht ik ga daar wel zitten.

Er werd geen enkel probleem hierover gegeven, ik hoefde alleen mijn ID kaart af te geven en dit is gebruikelijk.

De examen startte en ik ervoer een rust, mijn kennis blik werd van binnen open gezet, en ik wist eigenlijk bijna alle vragen. Ik hield wel constant het lijntje met God open.

Ik wist bij vraag 50 eigenlijk wel, ik ga het halen. Zoveel zekerheid had ik.

Toen was het examen afgelopen en ik wist het, ik heb het gehaald. Geen twijfel mogelijk.

Maarja het woord was nog niet gezegd. Even afwachten dus.

En dan krijg je papiertje met het resultaat er op....... En...... Geslaagd!!!

De cijfers, het aantal fouten was een enorme verrassing: 3 fout in het eerste gedeelte en 2 fout in het 2e gedeelte!!!!

Ongelooflijk, zo'n score had ik bij al de proefexamens nog nooit gehaald.

En was het examen makkelijk? Voor mij misschien wel, maar diegene die naast mij zaten, de gehele rij, waren gezakt. Voor hun was het dus moeilijk.

Maar, die score, die rust, die tafelnummer; dat was het werk van God, via de Heilige Geest.

Het harde leren tsja dat was wel nodig, maar de Heilige Geest gaf mij wat ik op dat moment nodig had:

Rust

Vertrouwen

Kennis

Heerlijk om te weten dat God een plan met je heeft en die je zo ziet ontvouwen. Lucas 11 is dan ook zo waar!!

Lucas 11:9-10 (NBV)

9 Daarom zeg ik jullie: vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. 10 Want wie vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan.

---------------------------------------------------------------------------------------

Rijbewijs of te wel Praktijk Examen

Marcus 11:23-24 NBV

23 Ik verzeker jullie: als iemand tegen die berg zegt: “Kom van je plaats en stort je in zee,†en niet twijfelt in zijn hart, maar gelooft dat gebeuren zal wat hij zegt, dan zal het ook gebeuren. 24 Daarom zeg ik jullie: alles waarom jullie bidden en vragen, geloof dat je het al ontvangen hebt, en je zult het krijgen.

Ik was op 40 jarige leeftijd begonnen met mijn rijbewijs, in verband met medische reden.

In mijn eerdere blog ben ik op de theorie-examen in gegaan.

Inmiddels heb ik mijn praktijk-examen gedaan, op 21 mei 2014.

Het moment, op 5 april 2014, dat mijn rij instructeur de datums (19, 20 of 21 mei) besprak voor mijn praktijk examen, kreeg ik een gevoel, in mijn hart, die zo sterk was, dat ik op die bewuste datum (21 mei) zou slagen.

Op het moment dat ik dat gevoel kreeg was mijn manier van rijden nog niet echt geweldig, ik was op dat moment nog ongeschikt.

Maar toch het gevoel van ik ga het halen, 100% zeker, geen enkele twijfel.

En dan leef je er naar toe, het rijden wordt beter, steeds beter.

Waarbij op een gegeven moment ik de juiste rij stijl vond.

En dan komt het, de praktijk-examen in zicht, het gevoel blijft sterk, de overtuiging dat het Gods plan is. Is enorm. Zo'n sterk geloof , het was de de Heilige Geest !!

En dan....... de praktijk-examen, eerst nog in rijden, je wordt nog even geconfronteerd met je zwakheden. En dan begint de praktijk-examen.

Eerst nog even bidden, vervolgens even voorstellen bij de examinator en dan rijden.

Geen enkele zwakheid, wel wat foutjes, maar over het algemeen reed ik zeer sterk op 1 incident na.

Maar ....... zelfs dat ene incident kan Gods plan dwars bomen.

De examinator zei: "Meneer het is net aan, maar u bent geslaagd!"

Zo zie je dat de Bijbel tekst (Marcus 11:23-24 NBV) waar is!!

Het is Gods plan........:

I'am not finished with you yet, Wait and see (God)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid