Spring naar bijdragen

De strijd leren


Aanbevolen berichten

1 april. In een computerspel hebben de ontwikkelaars ook een geintje uitgehaald: die dag waren alle geluiden vervangen door droge, lage stemmen die de geluiden en voorwerpen uitspraken. Dig, stone, splash, I am lava, braaaiiins, dat werk. Ook zagen alle spelers er hetzelfde uit, namelijk als een bewoner van de spelwereld. Het geintje kon niet in het spel zelf worden uitgezet, dus de volgende dag pas was alles weer als normaal.

Ik vond het werkelijk hilarisch en heb echt enorm gelachen. Maar ik bleek een van de weinigen te zijn. Op het forum over dat spel was de verontwaardiging niet van de lucht. Want men kon het spel nu voor één dag niet normaal spelen en tja, dan dondert het hele dagritme natuurlijk volledig in elkaar. Daar hadden ze toch niet voor betaald! Zelfs medische klachten werden er soms bij gehaald, want de geluiden waren toch wel erg repetitief en luid.

In de Schrift worden enkele redenen gegeven waarom de Israëlieten de volken uit Kanaän niet in één keer versloegen. Eén van die redenen staat in Jozua 3, namelijk om ook de toekomstige generaties de strijd te leren. Het lijkt er dus sterk op dat God bewust het land niet in volkomen vrede laat, opdat het volk niet zou verzwakken. En het is inderdaad wonderbaarlijk hoe weinig mensen nog kunnen verdragen als ze in vrede en welvaart leven.

Het is denk ik dan ook geen toeval dat God vaak wordt beleden juist daar waar veel leed, droefheid en armoede is. Daar zijn natuurlijk veel verklaringen voor te geven, maar ik denk dat het ook komt omdat voor de gelovigen daar écht niets vanzelfsprekend is en dat aan hen het leven in alle rauwheid en puurheid wordt geopenbaard. En is Christus niet het volle leven zelf? Zij leren de strijd, omdat zij moeten vechten voor hun bestaan.

Rijke mensen zoals wij gaan naar sportscholen en doen allerlei oefeningen met vreemde namen om gezond en sterk te blijven. Maar misschien ligt sterkte wel niet in je spieren, maar vooral in het verdragen van tegenslagen, groot of klein. In de strijd tegen je eigen kleinzerigheid, dat van de kleinste tegenslagen de grootste rampen maakt. Dat al driftig wordt als iets even anders loopt dan gepland, vanwege bijvoorbeeld een 1 aprilgrap.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doet me denken aan een 1 april grap op Credible uit een grijs verleden... :( Doet me ook denken aan 1 april en dat we dit jaar geen grap hebben uitgehaald.

Acceptatie is voor mensen moeilijk, vooral in het westen zijn we verwend, maar we vergeten vaak hoe goed het leven hier is. De dankbaarheid voor het goede verliezen we met z'n allen veelal uit het oog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid