Spring naar bijdragen

Substituten


Aanbevolen berichten

Het spel Proteus

Vorig jaar kwam er, zonder al teveel fanfare, een vrij uniek spel uit, namelijk Proteus. Het is een spel zonder vijanden, zonder obstakels, zonder een echt duidelijk omschreven doel, zelfs zonder directe interactie met de omgeving. Je kunt er niets bouwen, niets verslaan, met niemand praten, maar er alleen rondwandelen op een eiland met muzikale geluiden. Er zijn wat mysterieuze geheimen verborgen, maar er wordt niets uitgelegd.

Het spel is dus eigenlijk domweg een wandeling over een eiland dat bij elk nieuw spel weer anders is. Meer is het niet. Je kunt je dan afvragen waarom je dan niet net zo goed gewoon naar buiten kunt gaan voor een echte wandeling door de echte natuur. Maar zo’n vraag kun je ook stellen bij mensen die op Facebook enthousiast een boerderijtje onderhouden. Waarom niet gewoon een echte volkstuin beginnen en echte groenten verbouwen?

Beide spellen zijn in feite substituten voor echte activiteiten. Nu zijn vrijwel alle spellen dat natuurlijk, maar dan gaat het meestal toch om handelingen die je in het echt niet zomaar kunt verrichten. Vijanden neerschieten zonder zelf echt te sterven of de Formule 1 rijden zijn toch dingen die voor jou en mij vrij onhaalbaar zijn, dus leven we ons uit in spelletjes. Maar wandelen en groenten verbouwen, zijn die dingen nu echt zo onhaalbaar?

Toch heeft een spel als Proteus wel iets. In feite kun je het ook zien als een levend en voor zeker behoorlijk artistiek schilderij, waar je rustig doorheen kan wandelen en waarin je naar de bijzondere muziek kunt luisteren. Of je nu naar een landschapsschilderij in een museum kijkt, of een interactief schilderij op je PC, wat maakt het uit? En zo’n vredelievend spelletje is toch heel wat onschuldiger dan het zoveelste bloederige schietspel…

Je moet denk ik er alleen wel op letten dat dergelijke substituten niet te belangrijk worden. Er is ook nog zoiets als de buitenwereld, die veel meer moois te bieden heeft dan welk wandelspel ook. En waarin je veel lekkerdere groenten kunt verbouwen dan in welk boederijspel ook. Misschien is deze veertigdagentijd wel een mooi moment om eens te overwegen welke substituten eigenlijk best vervangen kunnen worden door het echte werk.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak me ernstig zorgen over de detachment van de moderne, Westerse mens en de natuur om haar heen. Mensen zijn helemaal op de hoogte van de nieuwste gadget specs, maar weten niet eens welk deel van welk dier ze weggooien omdat ze teveel besteld hebben in t restaurant. Noem me maar een doemdenker, maar dit fenomeen stuit me tegen de borst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid