Spring naar bijdragen

Sportbijbel gekregen / Alleen Nieuwe Testament


Aanbevolen berichten

Heb pas een sportbijbel gekregen van iemand, makkelijk te lezen en past in mn jas, hij had er een paar in huis liggen en gaf mij er een. Is alleen het nieuwe testament, is dat nu van toepassing op ons leven, dat we leven naar het nieuwe verbond wat God met ons gesloten heeft?

Hoeven we het Oude testament niet te lezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 Timotheus 3:16 zegt er iets over en ook Romeinen 15:4.

Hebreeën hoofdstuk 11 is ook interessant. In dat hoofdstuk worden namen als voorbeeld en aanmoediging genoemd. Als iemand die namen niet kent, de geschiedenis van die mensen niet kent...hoe kan zo iemand ze dan tot voorbeeld of aanmoediging nemen?

Van Christus werd iets gezegd, dat zinloos zou zijn als men geen toegang tot de Hebreeuwse Geschriften oftwel "Oude Testament" had. Met die boeken kon men Jezus identificeren als de echte Messias: Handelingen 10:43, Mattheus 5:17

Jezus haalde ook vaak versen en personen uit de Hebreeuwse Geschriften aan. In die boeken staan onder andere het scheppingsverslag, de verklaring waarom wij oud worden en sterven en waarom er zo veel ellende is in de wereld.

2 Timotheus 3:17 legt ook uit wat wij nu, vandaag met het "oude testament" kunnen bereiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Nieuwe Testament is belangrijk, maar het OT ook.

Allereerst weten we door het OT hoe we in zonden zijn gevallen en hoe we in deze wereld gekomen zijn.

(Ook kunnen we daar de afstammingslijn van Adam naar Christus zien.)

En als laatste zijn er vele typen van Christus, zoals Simson. Het OT staat dus eigenlijk vol gelijkenissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog veel belangrijker: Jezus wordt geïdentificeerd aan de hand van het oude testament. Citaten uit het oude testament worden door de apostelen (en door Hemzelf) op Hem toegepast. En een aantal van die citaten zijn niet de minste, maar gaan in het oude testament heel duidelijk over God (Jahweh) zelf.

Een voorbeeld ter verduidelijking. Misschien heb je de woorden: "Zegt het konijn: 'Vies he?'" wel eens gehoord? Snap je waar dit over gaat?

Wat je mist, is de context. "Vies he" is alleen de ontknoping, maar om de grap te snappen, moet je het hele verhaal weten:

Er komt een konijn bij de bakker en vraagt: 'Bakker, heeft u ook worteltjestaart?' 'Nee, het spijt me,' zegt de bakker, 'worteltjestaart heb ik niet.' De volgende dag komt het konijn weer langs en vraagt: 'Bakker, heeft u worteltjestaart?' 'Nee,' zegt de bakker, 'worteltjestaart heb ik niet.' Elke dag komt het konijn om worteltjestaart zeuren, en de bakker wordt het zo zat dat hij een worteltjestaart bakt. Als de volgende dag het konijn weer langskomt, vraagt 'ie: 'Bakker, heeft u worteltjestaart?' 'Ja,' zegt de bakker. Zegt het konijn: 'Vies he?'

(mop overgenomen van moppen123.nl)

En ja, het verhaal (de mop in dit geval) gaat natuurlijk uiteindelijk om die laatste paar woorden. Maar die laatste paar woorden zijn onbegrijpelijk (en helemaal niet leuk) zonder de hele mop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar mijn idee hebben dat soort ''Thema bijbels'' vooral een praktische reden om het oude testament niet op te nemen. Hierdoor is die bijbel toch net wat handzamer dan wanneer ook het oude testament er in zou zijn opgenomen. Zoals je zelf al zegt, het is op deze manier wel fijn dat je m makkelijk kan meenemen in je jas!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid