Spring naar bijdragen

Steeds meer Facebook christenen


Aanbevolen berichten

"Het is nodig dat je als christen een levende band met de Heere opbouwt. Daar gaat het echter vaak mis. Want er zijn zoveel christenen, maar het zijn steeds vaker Facebook-christenen. Die Facebook-christenen lezen de Bijbel, maar hoe? Ze krijgen per mail een dagtekst! Dat is dan het Bijbel lezen! Echte studie zit er daardoor minder vaak in. Ik zie het bij mijn eigen jongeren in de kerk. Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel dankbaar voor de moderne middelen van tegenwoordig, maar toch: we bidden wel, maar eerst moeten we vaak die Facebookdingen nakijken. Als dat gebeurd is, pas dan wordt er een gebedje gedaan. We krijgen zo veel prikkels dat we Bijbellezen en gebed steeds moeilijker vinden." Aan het woord is ds. M.M. van Campen. CIP.nl sprak met hem over tijd doorbrengen met God. "Laten we de tijd nemen om op onze knieën te gaan en echt tijd door te brengen met God. Dat zeg ik ook tegen mezelf. Want ook ik vind dat lastig. Terwijl ik dominee ben!"

In deze tijd vinden christenen tien minuten bidden lang. "In de kerk is een minuut stilte al lang. Als we stil zijn in de kerk dan zie ik mensen na een minuut al schuifelen. We hebben het er moeilijk mee vanwege alle prikkels die we dagelijks tot ons krijgen. C.S. Lewis zei eens dat de duivel een koninkrijk van lawaai heeft. De stilte hoort echter bij God. In die stilte vindt je God ook en kan Hij tot je spreken. Als christenen vinden we het vaak moeilijk om stil te worden voor God. Je moet je jezelf er echt aan committeren en er tijd voor apart zetten."

Pianist
"Wat ik mooi vind aan de omgang met God is dat als je die omgang niet hebt je afzakt. Het is net als met piano spelen. Speel je piano? Als een goede pianist een dag niet speelt, dan merkt hij het. Speelt hij twee dagen niet, dan merkt z'n vrouw het. En na een week niet te hebben gespeeld merkt zijn publiek het. Zo is het bij mij ook als het gaat over de omgang met God. Als ik niet tijd vrijmaak om door te brengen met God dan merk ik een onrust in mijzelf, daarna merkt mijn vrouw het, en vervolgens de gemeente. Dan ben ik bezig met het werk van de Koning als dominee zonder de Koning zelf te hebben gesproken." Andersom is het ook zo dat als je wel tijd doorbrengt met God jijzelf en andere mensen dit ook zullen bemerken. "Dan gaat er ongemerkt iets van je uit."

Niks!
Hoe gebed werkt illustreert Van Campen met zijn zoontje. "Ik zit vaak in de studeerkamer te werken. Mijn zoontje mag daar niet komen. Maar als mijn vrouw even niet oplet dan rent hij naar me toe en komt hij bij mij in de kamer zitten. Dat vindt hij gezellig. Als ik hem dan vraag wat hij komt doen dan zegt hij: 'Niks!' Maar hij wil wel bij mij zijn! Hij vindt het gewoon fijn om bij zijn vader te zijn. Zo is het met gebed denk ik ook."

Ds. Van Campen: "Ik ervaar het als heel goed om tijd door te brengen met God, om Zijn aangezicht te zoeken. Het is goed om bij Hem te zijn. Het is dan nog niet eens nodig om veel dingen te zeggen. Hoe vaak bidden we en zeggen we tegen God: 'Ik wil niks, ik wil gewoon bij U zijn!?' Het valt mijzelf op dat je meestal altijd iets te vragen hebt wanneer je bid. Maar neem eens een kwartier om te bidden en blijf van die vijftien minuten eens vijf minuten stil om over Jezus na te denken. Dan merk je dat Hij tot je gaat spreken. Je hoort dan Zijn stem in je hart. Je merkt dan een soort vertrouwelijkheid en intimiteit met Hem. Het is daarom zo belangrijk om de Here te zoeken met je hart. Dat zal altijd een strijd zijn - dat merk ik ook als dominee - maar als je de tijd neemt om dat te doen dan loont dat. God beloont die Hem zoeken ook in het gebed. Dan merk je dat het echt goed is om bij Hem te zijn."

Bron: CIP

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerst zag ik de titel en sprak de titel mij niet zo aan. maar nu ik het stukje gelezen heb denk ik : mooi stuk ! Goede tekst. Mee eens. We moeten minder spreken en meer luisteren naar God zelf. Oefening baart kunst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft een positieve en een negatieve zijde dit bericht. Door het snelle medium Facebook en slechts een korte zin uit de Schrift treedt er wel verschraling op in het christelijke landschap. Opbouw met God doe je niet door een dagelijkse tekst van Facebook te ontvangen, maar door een actieve rol in te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid