Spring naar bijdragen

Creatieve eenvoud


Aanbevolen berichten

Rondleiding huis van Minecraft-speler

Nee, ik wil hier geen reclame maken voor het spel Minecraft. Maar hier laat een (Engels sprekende) speler zien wat hij gebouwd en ontworpen heeft in het spel. In de speelmodus survival, dus alle blokken en materialen heeft hij zelf gedolven, gevonden of gemaakt. Zoals je ziet is zijn ondergrondse basis enorm groot, heeft hij vrijwel alle processen geautomatiseerd en exploiteert hij op handige wijze alle gevaren die het spel te bieden heeft.

Ik vind het fascinerend om te zien hoe enorm veel creativiteit er bij veel mensen vrijkomt door zo’n simpel spelletje als Minecraft. Van replica’s op ware grootte van kathedralen tot echt werkende CPU’s ter grootte van vele voetbalvelden, alles blijkt ineens mogelijk te zijn. Maar net zoveel spelers leven een eenvoudig leven in het spel en proberen er de uitdagingen te voltooien en de verschillende gevaren op vernuftige wijze tot handigheden te maken.

Het spel lijkt ook een diepgeworteld verlangen van veel mensen boven te halen. Namelijk het verlangen naar een vreedzaam, ongestoord leven waarin je je eigen huis bouwt, je eigen voedsel verbouwt en leeft van wat de natuur je geeft. En waarin gevaren ten goede kunnen worden gekeerd, of in elk geval kunnen worden ontweken als je wil. Waar je alle vrijheid en ruimte hebt om met de middelen die je hebt creatief om te gaan.

Interessante vraag is dan waarom wij alleen maar zo kunnen leven als er een scherm tussen ons en de omgeving staat. Waarom we spelletjes nodig hebben om te tuinieren, om simpele apparaten uit te vinden, zelfs ook om te sporten en om gevaren te accepteren. Is dat omdat die spellen nu eenmaal veel eenvoudiger en vrijblijvender zijn, of omdat wij het echte leven te ingewikkeld hebben gemaakt, zonder echt ruimte voor fouten en risico’s?

Er zijn nog altijd volkeren die, wars van al onze technologie, eenvoudig in en met de natuur leven en op creatieve wijze omgaan met de gevaren daar. Sommigen hebben daar bewust voor gekozen, zoals de Amish, anderen hebben nooit anders gekend. Het is niet goed om deze mensen en hun leefwijze te idealiseren, maar het zou me niets verbazen als Minecraft uiting is van een verlangen die onze Schepper in onze harten heeft gelegd.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik al zei: een dergelijke leefwijze moet je niet idealiseren. ;) Het leven in de wildernis is hard, voornamelijk gericht op het zoeken van voedsel, en de dood ligt overal op de loer. Een verkeerd plantje eten kan al fataal zijn.

Het gaat er mij meer om dat het "gewone leven" soms zo nodeloos gecompliceerd lijkt en we steeds meer creative en natuurlijke handelingen vervangen door digitale substituten. Ook in de stad zou het toch mogelijk moeten zijn om een eenvoudig, sober en creatief leven te leiden, waarbij je zoveel mogelijk dingen zelf maakt of verbouwd, wars van alle drukte, onnodige reclames en de vele sociale verplichtingen op het werk en thuis. Maar ja, dat soort dingen worden niet echt meer geleerd, waardoor veel mensen (waaronder ikzelf) daar geen handigheid en inzicht meer voor hebben. Sommige mensen lukt het echter wel en vaak zijn dat erg leuke, inspirerende (en ook verrekte mij-de-moed-in-de-schoenen-doen-zakkende-handige...) mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt al beginnen met

bezuinigen op vaste lasten zodat je minder hoeft te werken

nee nee sticker op de brievenbus

tv, radio, gsm en de pc verkopen

volkstuintje huren

De manier hoe wij leven is een keuze, het hoeft niet. Voor internet zaken kun ja altijd naar de bieb terecht.

Je kunt meer dan je denkt, als je maar echt wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het probleem is dat "off the grid" levensstijl peper duur is.
Uhm? Wanneer je 'off the grid' ziet als het consumeren van chiabessen en tarwegrasrasp (vrij naar artikel in NRC) ja, dan betaal je je scheel.

Wanneer je echter in je berenvel verkast naar een steppe in Mongolië, daar in een yurt woont met verder 'niks' dan kost dat, vanuit een Westers perspectief niks ;)

Even anders geredeneerd, ik denk dat onder IT'ers en specifiek de programmeurs erg veel creativiteit zit en het genieten van een scheppend vermogen. Dat gecombineerd met, nogal eens, de overtuiging dat de wereld daadwerkelijk beter wordt met technologische ontwikkeling geeft dat ook perspectieven voor een leven in harmonie met de natuur. De natuur is namelijk meer dan boompjes, plantjes en biologisch-dynamisch tuinieren. Door de techniek hebben we eindelijk tijd om te leven in de natuur in plaats van te overleven in de wildernis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het probleem is dat "off the grid" levensstijl peper duur is.
Uhm? Wanneer je 'off the grid' ziet als het consumeren van chiabessen en tarwegrasrasp (vrij naar artikel in NRC) ja, dan betaal je je scheel.

Wanneer je echter in je berenvel verkast naar een steppe in Mongolië, daar in een yurt woont met verder 'niks' dan kost dat, vanuit een Westers perspectief niks ;)

Even anders geredeneerd, ik denk dat onder IT'ers en specifiek de programmeurs erg veel creativiteit zit en het genieten van een scheppend vermogen. Dat gecombineerd met, nogal eens, de overtuiging dat de wereld daadwerkelijk beter wordt met technologische ontwikkeling geeft dat ook perspectieven voor een leven in harmonie met de natuur. De natuur is namelijk meer dan boompjes, plantjes en biologisch-dynamisch tuinieren. Door de techniek hebben we eindelijk tijd om te leven in de natuur in plaats van te overleven in de wildernis.

Ik bedoel eerder een stuk grond kopen en en daar van leven.

Indd, dat soort eten is duur. Heb voor vandaag ook weer 30 euro uitgegeven aan de reform winkel :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoel eerder een stuk grond kopen en en daar van leven.

Indd, dat soort eten is duur. Heb voor vandaag ook weer 30 euro uitgegeven aan de reform winkel :P

Toch is het mogelijk, want de Amish doen het ook binnen een Westerse ontwikkelde omgeving. Zij voorzien zich zelf met de kleine stukjes grond die ze bezitten (waarbij het totale bezit van de Amish gemeenschap flink oploopt). Wij zouden daarvan kunnen leren door met minder genoegen te nemen, maar in onze maatschappij zijn we alleen bezige met consumeren en veel minder met de omgeving waarin wij leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoel eerder een stuk grond kopen en en daar van leven.

Indd, dat soort eten is duur. Heb voor vandaag ook weer 30 euro uitgegeven aan de reform winkel :P

Toch is het mogelijk, want de Amish doen het ook binnen een Westerse ontwikkelde omgeving. Zij voorzien zich zelf met de kleine stukjes grond die ze bezitten (waarbij het totale bezit van de Amish gemeenschap flink oploopt). Wij zouden daarvan kunnen leren door met minder genoegen te nemen, maar in onze maatschappij zijn we alleen bezige met consumeren en veel minder met de omgeving waarin wij leven.

Het is zeker mogelijk, je zou bijv, met christen stukken land opkopen in de goedkopere EU landen. Off the grid leven en zelf eten verbouwen. Eventueel een handel opzetten om geld te verdienen.

Mij lijkt het wel wat :#

Het probleem is, als we niet meer consumeren dan valt ons systeem ook in het water.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus wordt het misschien tijd voor een ander systeem, een systeem dat niet is gebaseerd op hebzucht, strijd en schuld. De economie behoort te dienen, niet te heersen. Zodra zij het ons bemoeilijkt om het echt goede te doen, dan verwordt ze tot een duivel.

Het dik gedrukte: De voetbal religie en het "neo heidendom" wat je op de commerciële programma,s ziet als RTL 4. Dat is de realiteit waar wij nu in leven.

Dat gaat hem niet worden, wij zijn in de minderheid in onze democratie. En als de vooroorlogse generatie er niet meer is dan is het helemaal gebeurt met het christendom in de politiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christus begon zelf ook met twaalf apostelen. Dat we de minderheid vormen en in de politiek misschien minder te zeggen krijgen, is mijns inziens geen excuus. Het christendom past in elke cultuur en kan in elke taal verkondigd en nageleefd worden, dus ook in onze cultuur en onze taal. We zijn dan ook volstrekt niet afhankelijk van de politiek en al helemaal niet van de economie om een positieve invloed uit te oefenen op economie en samenleving. We zijn enkel afhankelijk van Gods genade en van onze wil met zijn genade mee te werken. Ook als dat minachting, getreiter, minder vriendschappen en meer lijden oplevert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid