Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb nu echt geen idee wat ik moet doen. Ik zal even uitleggen wat er aan de hand is :)

Ik heb een jongen ontmoet (op internet) en hij is echt superleuk. Hij woont alleen in India en hij is van huis uit hindoe. Hij zegt zelf dat hij in alle religies gelooft en dat hij het oke vind dat in christen ben.

Hij heeft me net gevraagd of ik z'n vriendin wil worden, maar dat weet ik echt niet. Als hij christen was geweest had ik sowieso ja gezegd. Maar ik wil echt niet ingaan tegen wat God wil. Wat moet ik doen? Kan ik ja zeggen zonder tegen God in te gaan omdat hij geen christen is?

Help :(

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben geen christen dus misschien zit ik er naast, maar het grootste probleem lijkt me niet per se de religie(s). 5000 kilometer lijkt me ook wel een reëel obstakel/risico en alles wat daar bij komt kijken. Maar goed, dat gaat mij allemaal niets aan en ik weet niet hoe goed je hem kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

Ik heb nu echt geen idee wat ik moet doen. Ik zal even uitleggen wat er aan de hand is :)

Ik heb een jongen ontmoet (op internet) en hij is echt superleuk. Hij woont alleen in India en hij is van huis uit hindoe. Hij zegt zelf dat hij in alle religies gelooft en dat hij het oke vind dat in christen ben.

Hij heeft me net gevraagd of ik z'n vriendin wil worden, maar dat weet ik echt niet. Als hij christen was geweest had ik sowieso ja gezegd. Maar ik wil echt niet ingaan tegen wat God wil. Wat moet ik doen? Kan ik ja zeggen zonder tegen God in te gaan omdat hij geen christen is?

Help :(

Het is natuurlijk niet zo dat hij in alle religies gelooft, want hij is Hindoe. Maar goed, dat terzijde.

De vraag is wat jullie onder jullie vriendschap verstaan. Gewoon een pen-vriendschap of is het de bedoeling dat het meer wordt dan dat?

Ik zelf zou gewoon schrijven over de zaken die jullie beiden interesseren en dan afwachten hoe het zich ontwikkelt: het is mogelijk om heel leuke contacten te onderhouden met niet-christenen. Het blijft dan wel bij gewoon vriendschap op afstand. Maar als je verwacht dat hij wel christen wordt, denk ik dat je voorzichtig moet worden. Als hij zegt in alle religies te geloven, zal hij er óók geen bezwaar tegen hebben om zichzelf omwille van jullie vriendschap christen te noemen. Je wordt dan echter wel om de tuin geleid, want Christus zelf sluit uit, dat je én in Hem kunt geloven én in alle religies.

De enige mogelijkheid is dan dat óók jij besluit dat alle religies op hetzelfde uitkomen, maar het is de vraag of jij in staat bent om je fundament te verloochenen.

Ik wens je veel zegen en inzicht, maar geef je nog één advies: maak het óók niet te zwaar voor jezelf. Zoals Humanist al aangeeft: de afstand is een natuurlijke barrière voor een al te hechte vriendschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat wil je met hem? Is het echt serieus, heb je echt serieuze gevoelens voor hem? Of vind je hem wel leuk en neem je genoegen met chatten?

Als het gaat om een serieuze relatie, zou ik het sowieso niet doen. Gewoon omdat je hem niet persoonlijk kent en je niet de eerste persoon zou zijn die wordt bedrogen door iemand die je alleen via internet kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik vind hem serieus leuk en we hebben het- een beetje voor de grap - ook gehad over als we getrouwd zijn waar we dan gaan wonen enzo. Maar ik heb bedacht dat ik nu niks met hem wil, want ik vind dat ik daar (nog) niet aan toe ben. Evt. later, dan kan hij evt ook bewijzen dat het voor hem serieus is, door te wachten tot ik iets ouder ben dan 16 :) ( hij is 21 trouwens) Ik zie wel wat de toekomst brengt :) Bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Serieus internetliefde snap ik wel, maar houd het dan binnen de nabijgelegen landen anders kan het in de meeste gevallen niets reëels zijn.

Ik zie het 'niet trouwen met een ongelovige' meer als zeer streng maar goedbedoeld advies. Het heeft zeker een praktisch nut. Als eenmaal de verliefdheid niet meer is wat het geweest is en je uiteindelijk kinderen hebt kunnen er vele beren op de weg komen. De kinderen zullen deze christelijk opgevoed worden of niet? De normen en waarden van de christelijke partner zijn anders dan die van de andere partner. Dit kan na verloop van tijd gaan botsen en er kunnen ruzies door ontstaan. Daarom is het beter om een dergelijke relatie uit de weg te gaan.

Maar on-topic verder. Je bent 16, de jongen is 21. Dat is 5 jaar ouder. De normen/waarden zijn al totaal anders doordat jullie alle twee in een ander milieu zijn opgegroeid. Een gigantisch tijdverschil wat zeker niet handig is met bellen, skypen of internetten. Misschien heeft de jongen in India al een vriendin. Je kent hem alleen via internet, dus er is geen manier om dit zeker te weten. Hier zitten zoveel haken aan dat het verliefd zijn op een ongelovige het minste probleem is. Hier toch aan toegeven mag natuurlijk, maar raad ik af. Kans van slagen schat ik ook zééér laag in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vartigo,

Ja dat weet ik. Maar goed, als je zoiets echt wil dan lukt dat echt wel. En op gegeven moment moet je ervoor kiezen om mensen te vertrouwen, ook al kun je ze niet controleren e.d. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je niet voorzichtig moet blijven. Maar goed, inmiddels heb ik al die dingen ook ingezien. Ik moet het alleen nog zeggen (a)

En als je gelooft dat er maar één 'ware' voor je rondloopt, dan moet je daar natuurlijk wel werk van maken. Maargoed, ik geloof dat denk ik niet. Bedankt voor je reactie :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vartigo,

Ja dat weet ik. Maar goed, als je zoiets echt wil dan lukt dat echt wel. En op gegeven moment moet je ervoor kiezen om mensen te vertrouwen, ook al kun je ze niet controleren e.d. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je niet voorzichtig moet blijven. Maar goed, inmiddels heb ik al die dingen ook ingezien. Ik moet het alleen nog zeggen (a)

Er is een verschil tussen vertrouwen hebben in mensen en naief zijn. Het komt gewoon ontzettend vaak voor dat chatters uit armere landen misbruik maken van mensen die ze via internet tegenkomen. Ze doen zich anders voor dan ze zijn, palmen iemand in en gaan dan geld vragen. Dat geldt niet voor iedereen in die landen, maar het komt wel vaak voor.

Daar komt nog bij dat relaties met mensen uit andere landen en culturen altijd lastig zijn, zeker als het gaat om een heel andere cultuur zoals die van India. Hoe denkt deze man/jongen bijvoorbeeld over de positie van de vrouw en het huwelijk?

Tot slot: relaties op je 16e lopen sowieso vaak op niets uit.

Drie redenen waarom je heeeeeeeeel voorzichtig moet zijn. En dat betekent in mijn ogen dat je in ieder geval geen relatie moet nemen met iemand als je hem alleen maar via internet kent, dat je nooit geld aan hem moet geven (mocht hij dat een keer vragen) en dat je moet uitkijken dat je er niet te veel in gaat investeren.

En als je gelooft dat er maar één 'ware' voor je rondloopt, dan moet je daar natuurlijk wel werk van maken. Maargoed, ik geloof dat denk ik niet. Bedankt voor je reactie :)

Ik snap die redenatie niet zo goed. Volgens mij doet het er niet zoveel toe of er één ware voor je is, of dat er meerdere zijn. Want stel dat er maar één ware is, dan zal God er wel voor zorgen dat hij bij jou terecht komt. Dan hoef je er niet te krampachtig achteraan te jagen en mag je nog steeds je gezond verstand gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid