Spring naar bijdragen

Gebed zou leuk moeten zijn


Aanbevolen berichten

Wat doe je als je vriendin niet meer komt eten maar je wel al voor twee personen de tafel hebt gedekt? Eten met Jezus. Althans, dat deed Paulien Vervoorn toen haar vriendin eens afbelde omdat ze hun etentje was vergeten. En in plaats van dat je met je vriendin een gesprek aanknoopt, praat je met Jezus. “Ik vond het achteraf wel sneu om tegen mijn vriendin te zeggen dat ik het met Jezus leuker vond dan met haar,†grapte ze. “Ik vond het wel indrukwekkend. Want Jezus is aanwezig in mijn leven.†Paulien Vervoorn gebruikte dit voorbeeld tijdens een seminar bij de afgelopen NewWine zomerconferentie over stille tijd met God. Haar boodschap: probeer ook eens op een andere manier stille tijd te houden. “Tijd met God hoeft niet altijd bidden en Bijbellezen te zijn. Je kunt ook gaan hardlopen en al hardlopend praten met de Heer.â€Â Â 

Afhankelijk van wat je leuk vindt om te doen kun je je ‘tijd met God’ op een nieuwe, frisse manier indelen. Voor de een zal dat zingen betekenen, voor iemand anders wandelen, of juist koffie drinken en ondertussen Bijbel lezen. Het hangt ook van iemands karakter af en of iemand intro- of extravert is. Tijdens haar seminar vroeg Paulien de aanwezigen hoe zij hun stille tijd indelen. Zo was er een vrouw die haar agenda voor die dag invult “met God†om zo te bepalen “wat ik die dag ga doenâ€. Iemand anders vertelde dat hij God ervaart in dagelijkse gebeurtenissen, doordat hij God betrekt bij ontmoetingen met mensen en dingen die hij die dag tegenkomt.

Paulien Vervoorn: “Met een vriendin heb ik laatst ook iets nieuws gedaan. Het was erg komisch. We liepen samen door een weiland en afhankelijk van wat we tegenkwamen baden we ergens voor. Zo was er een hek, een hindernis, die we tegenkwamen. En dus baden we voor de hindernissen in onze levens.  Juist doordat we dat lopend deden, is het ook makkelijker om elkaar eens aan te kijken, te grijnzen en het weer op te pakken. Vind je dat leuk, probeer het dan eens. Vind je het niks, doe het dan vooral niet. Zoek iets wat bij je past. Verzin nieuwe manieren om tijd met God door te brengen in plaats van te blijven bij de oude manier die je gebruikt.†Want het is belangrijk om te zoeken naar een manier waarop je tijd van gebed “leuk†is, zo stelde de spreker. “Want als je iets niet leuk vindt, dan doe je het niet. Niet dat je bidt omdat je moet, maar omdat je het mooi vindt om tijd bij God door te brengen.â€

Op wat voor manier je ook tijd met God doorbrengt, het blijft hierin wel belangrijk om hierin de Bijbel als richtlijn te volgen. “Want je kunt gaan joggen met Jezus, Hem vragen gaan stellen en dan terugkomen met: ‘Jezus zei dit tegen mij en toen zei ik dat tegen Hem..’ Dan is het gevaar dat je een Jezus maakt naar je eigen beeld..†Het spreken van God moet daarom stroken met wat God reeds heeft gezegd via de Bijbel. Houd je daar niet of onvoldoende rekening mee, dan is het gevaar dat je je “een Jezus maakt naar je eigen beeld. Dan wordt Hij steeds liever en leuker en dan praat Hij jou na om je te vertellen wat jij wil horen. Dus is het super belangrijk dat je Bijbel ook opengaat in je contact met God.â€

Meer weten? Check de website www.geloofwaardigspreken.nl.

Bron: CIP

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid