Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of ik hier goed zit met mijn topic, maar ik heb een vraagje over beproeving.

Ik was vanochtend in het boek van Rick Warren - Doelgericht Leven aan het lezen over overgave. Ik vond het heel mooi wat hij in dat hoofdstuk had te vertellen. Aan het eind van het hoofdstuk waarschuwt hij de lezer door te zeggen dat wanneer de lezer zich overgeeft aan God hij of zij het risico loopt beproeft te worden. Voor de mensen die het boek hebben verwijs ik naar Dag 10 eind van pagina 86.

Dit heeft me aan het denken gezet. Wat moet ik me voorstellen bij beproeving? Ik ben hier best wel bang van geworden. Zou het kunnen betekenen dat ik een dierbare verlies of dat ik ineens pech in mijn carrièreleven krijg? Hoe bang zou ik hiervoor moeten zijn?

Groetjes, Ienieminie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Denk je dat God een dierbare van jouw zou laten overlijden om jou te testen? Wat als God jou laat overlijden om een dierbare te testen? Dat geeft toch een beetje het gevoel alsof je minder belangrijk bent dan die dierbare, alsof jouw enige doel op aarde een test is voor iemand anders...Is een God die anderen doodmaakt om 1 iemand te testen het wel waard om te aanbidden...?

Daarnaast zijn mensen in tijden van nood juist meer geneigd om naar God toe te gaan. Als dierbaren om hen heen doodgaan en hun carrière ligt aan de grond dan is God nog het enige wat ze hebben en is God nog de enige bij wie ze kunnen komen voor hulp, raad, en troost. Dat is dus niet echt een beproeving; het is meer een manier van God om afgedwaalde mensen weer lekker naar zich toe te trekken. Wat een echte beproeving zou zijn is om je alle rijkdommen in de wereld te geven, een topcarrière, enorm veel vrienden en een grote, leuke familie. Hoe ga je dan om met die rijkdom? Dát zou pas een beproeving zijn. Iemand die alles heeft maar toch voor God zou kiezen is volgens mij beter bezig dan iemand die niks meer heeft en dan als laatste optie maar naar God toe gaat.

Daarom vind ik het verhaal van Job zo vreemd. Job had alles wat hij maar kon wensen, en toch was hij een man van God. Dat op zichzelf zou al genoeg bewijs moeten zijn dat hij altijd voor God zou gaan. Vervolgens wordt hem alles afgenomen zodat God nog het enige is wat Job heeft, en dan vindt men het speciaal dat Job toch nog bij God komt..Job had niks anders meer, hij kon nergens anders heengaan, dus natuurlijk blijft hij dan bij God. Als God hem echt had willen testen had Hij Job nog meer rijkdommen moeten geven, teveel voor hem om in 10 levens uit te geven. Als hij dat geld zou delen met de armen zou dat echt getuigen van een goed hart.

Maar goed, ik dwaal af. In kort, maak je niet druk om beproevingen. Volgens mij kan je beter het leven in het algemeen als 1 grote beproeving zien, en als je anderen behandelt zoals je zelf behandeld zou willen worden dan zit je denk ik wel goed. Nodig die zwerver op de hoek van de straat eens uit om een broodje te gaan halen bij de bakker bart verderop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is de beproeving zelf niet het lijden (of het geluk) maar hoe je hiermee omgaat. Niet het verliezen van je dierbare maar op welke manier je dit je leven laat beïnvloeden, niet die promotie en de bak met geld maar hoe je tijdens deze situaties je relatie met God behoudt/onderhoudt. Gewoon een gedachtegang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ienieminie,

Iedereen die Jezus Christus in het leven navolgt zal worden beproefd, Jezus werd toch ook tot de dood toe beproefd.

In het volgende gedeelte maakt Jezus heel duidelijk dat als je zijn discipel bent en dus geen deel van de wereld bent je zal worden gehaat (en beproefd)....

(Johannes 15:17-20) . . .Deze dingen gebied ik U, dat GIJ elkaar liefhebt. 18 Indien de wereld (Satan's wereld) U haat, GIJ weet dat ze mij eerder dan U heeft gehaat. 19 Als GIJ een deel van de wereld zoudt zijn, zou de wereld ten zeerste gesteld zijn op wat haar toebehoort. Omdat GIJ nu geen deel van de wereld zijt, maar ik U uit de wereld heb uitgekozen, daarom haat de wereld U. 20 Denkt aan het woord dat ik tot U heb gezegd: Een slaaf is niet groter dan zijn meester. Indien zij mij hebben vervolgd, zullen zij ook U vervolgen; . . .

Het is eigenlijk heel simpel.

Deze wereld wordt beheerst door Satan en zijn demonen en die proberen nu eenmaal te bewijzen dat zij ieder mens van God kunnen afkeren, want zij haten alle ware volgelingen van Christus.

(Johannes 14:30) . . .Ik zal niet veel meer met U spreken, want de heerser van de wereld (Satan) is op komst. En hij heeft geen vat op mij (Jezus)...

God beproefd mensen niet met slechte dingen, nare dingen overkomen ons soms als gevolg van onze eigen domme keuzes.

Blijf dus heel dicht bij God en Jezus, doe Gods wil en strijd aan Jezus' zijde voor waarheid en predik het Koninkrijk, dan heeft de Duivel ook geen vat op jou.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid