Spring naar bijdragen

Twijfelen en je geloof


Aanbevolen berichten

Wie twijfelt staat op een kruispunt. Je moet een keus maken maar weet niet zeker welke kant je op moet. Of je twijfelt omdat je niet zeker weet of iets waar is, of betrouwbaar.

Twijfel kan omgezet worden in actie. Twijfel betekent namelijk niet dat je geloof niet klopt, maar het is juist het moment om je geloof in te gaan zetten.

Er staat in 1 Koningen 17:14-16 (NBG-vertaling):

"14 want dit zegt de HEER, de God van Israël: Tot op de dag dat ik weer regen op de aarde zal laten vallen, zal er meel in de pot zijn en zal de oliekruik niet leeg raken.’ 15 De vrouw ging naar huis en deed wat Elia had gezegd. En ze hadden elke dag te eten, zij, Elia en haar familie. 16 Er was meel in de pot en de oliekruik raakte niet leeg, zoals de HEER bij monde van Elia had beloofd."

Geen reden om te twijfelen?
Elia had in korte tijd veel wonderen gezien. Als je de eerste verzen van dit hoofdstuk leest, zul je zien dat Elia bad en het regende ruim 3 jaar niet. Hij kreeg eten van raven die door God werden gezonden. Hij sprak en de meel en olie van een weduwe raakte niet op.

Als ik dat zou meemaken, dan zou ik niet meer twijfelen. Dan is er geen reden om te twijfelen aan Gods grootheid, Zijn wonderen en Zijn zorg voor ons. Toch?

Als het moeilijk wordt
In de tijd dat Elia woonde bij de weduwe sterft haar zoon. De vrouw twijfelt meteen.

“18 Toen zei de vrouw tegen Elia: ‘Wat heb ik u misdaan, godsman? Bent u soms naar me toe gekomen om mijn zonden aan het licht te brengen en mijn zoon te doden?’â€.

Elia heeft geen kant en klaar antwoord. Wat doen wij, wanneer er iets gebeurt wat we niet leuk vinden? Of erger nog, als er iets gebeurt wat we echt niet kunnen begrijpen? Iets dat niet past bij het beeld, dat we hebben van God?
Elia, die zo bijzonder door God wordt gebruikt, heeft ook zijn vragen!

20 Toen riep hij de HEER aan en vroeg: ‘HEER, mijn God, waarom treft u juist deze weduwe, die mij gastvrijheid verleent, door haar zoon te doden?’

Dit is precies wat veel van ons ook zouden doen. Vragen stellen aan God. Veelgehoorde vragen zijn: “God, als U liefde bent…?†Of “God, waarom ik?â€

Twijfel omzetten in daden
Dan komt er een omkeerpunt. De twijfel, de vragen, de boosheid of machteloosheid, die zitten allemaal in ons denken, of in ons gevoel. Elia besluit om niet op zijn eigen denken af te gaan (Gods gedachten zijn hoger dan onze gedachten). Hij wil ook niet op zijn gevoel sturen. Hij gaat zijn geloof inschakelen.

Elia bidt en vraagt of God een wonder wil doen. God hoort zijn gebed en de jongen komt weer tot leven (dat lees je in vers 22).

Het gaat er niet eens om dat onze gebeden worden verhoord (hoewel dat geweldig is natuurlijk). Ze worden gehoord. Waar gaat dan het wel om? Twijfel mag er zijn. Maar laten we herkennen dat die zich afspeelt in ons denken en ons gevoel. Wie daar blijft ronddraaien zal geen oplossing vinden. De oplossing zit in onze relatie met God – in onze wedergeboren geest dus.

Wankelend geloof of actief geloof
Wanneer we vragen hebben, vrees dan niet dat je geloof wankelt. Je geloof gaat pas wankelen als je doorgaat met denken en voelen. Er moet een moment komen dat je zegt: En nu ga ik vertrouwen op God. Laat Hem het maar oplossen. En dat zal Hij ook doen, op Zijn manier en op Zijn tijd.

Van ons worden geen resultaten verwacht. Wel dat we onze weg op de Heer wentelen (Psalm 37:5), en altijd op Hem vertrouwen. Dat is actief geloof!

Steven Verhorst - ZijnWoord.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

dan neem je je tijd en je rust en leg je je vragen neer bij de enige die ze kan beantwoorden. God zelf.

denken en voelen kan je niet uitzetten , als dat wel kon zou God ook niet kunnen zeggen dat hij ons een vrije wil had gegeven.

denken, voelen, twijfelen is menselijk.

God heeft oneindig veel geduld.

en denk alsjeblieft niet dat je de enige bent, ik weet echter dat je voelen en denken niet uit hoeft te zetten om toch op God te vertrouwen. op God vertrouwen is namelijk een keuze, niet iets wat je overkomt.

denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid