Spring naar bijdragen

Wat geloof je en kan dat geloof je behouden?


Aanbevolen berichten

Iemand schreef in een ander topic: "het enige wat ik hoef te geloven om behouden te zijn is dat Jezus de Zoon van God is en dat God hem heeft opgewekt op de derde dag."

Op dat moment vroeg ik me af: is dat zo. Is dat het 'geloof dat behoudt'?

Zo heb ik me al eerder afgevraagd, wat sommige mensen verstaan onder behoudenis. Vroeger kende men van die kleine stickers voor op de auto. "Jezus redt", stond er op. Maar waaruit of waarvan redt Jezus dan? Tegenwoordig zijn er grote posters waarop staat: Kies voor Jezus! Maar waarom zou je? Wat kan Jezus voor jouw betekenen, als je alles al hebt? Is Christus een soort appeltje voor de dorst? Voor later, als het leven niet meer zo makkelijk verloopt?

Het komt mij soms voor dat de hedendaagse mens geen redding meer nodig heeft. Men heeft alles wat het hart begeert. En als dat niet zo is, dan komt het morgen wel.

Vandaar de vraag: Wat geloof je en ben je inderdaad behouden? En waarom wil je dat zijn: behouden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Veritas Illustrat, ik weet je mij bedoeld en ik hoop dat ik je niet beledigd heb met die claim. Toen ik dat schreef had ik Paulus in gedachten, specifiek het vet gemaakte stuk uit onderstaande passage.

1 Verder maak ik u bekend, broeders, het Evangelie, dat ik u verkondigd heb, dat u ook aangenomen hebt, waarin u ook staat,

2 waardoor u ook zalig wordt, als u eraan vasthoudt zoals ik het u verkondigd heb, tenzij dat u tevergeefs geloofd hebt.

3 Want ik heb u ten eerste overgeleverd wat ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, overeenkomstig de Schriften,

4 en dat Hij begraven is, en dat Hij opgewekt is op de derde dag, overeenkomstig de Schriften,

5 en dat Hij verschenen is aan Kefas, daarna aan de twaalf.

Door te geloven dat Jezus is opgewekt op de derde dag wordt men zalig, dat is wat ik uit bovenstaande opmaak en wat ik heb geschreven. Lees ook de volgende passage van Johannes als je vindt dat ik onredelijk was.

1 Johannes 5

10 Wie gelooft in de Zoon van God, heeft het getuigenis in zichzelf; wie God niet gelooft, heeft Hem tot leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft het getuigenis dat God van Zijn Zoon getuigd heeft.

11 En dit is het getuigenis, namelijk dat God ons het eeuwige leven gegeven heeft; en dit leven is in Zijn Zoon.

12 Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.

13 Deze dingen heb ik geschreven aan u die gelooft in de Naam van de Zoon van God, opdat u weet dat u het eeuwige leven hebt en opdat u gelooft in de Naam van de Zoon van God.

Heb ik iets anders beweerd als wat Paulus zei toen ik schreef dat wie in de naam van Jezus gelooft is behouden? Of sprak ik Johannes tegen toen ik schreef wie gelooft dat Jezus Gods zoon is en op de derde dag is opgewekt het eeuwige leven heeft? Weet je niet dat Jezus zachtmoedig is (Mat 11,29) en zelf heeft gezegd dat zijn juk niet zwaar is.

'want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.' (Mat 11,30)

'Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen;

en Zijn geboden zijn geen zware last.' (1 Joh 5,3)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst is onze redding (behoud) niet het alle belangrijkst maar de heiliging van Gods Naam, lees Mat. 6:9-10 (Uw Naam worde geheiligd...).

Dit is wel een belangrijke vraag van Veritas, omdat Jezus aangaf dat er christenen zullen zijn die onterecht denken dat ze Jezus' navolgen.....

(Mattheüs 7:21-23) . . . Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is. 22 Velen zullen op die dag tot mij zeggen: ’Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, en in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele krachtige werken verricht?’ 23 En toch zal ik hun dan openlijk verklaren: Ik heb U nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ werkers der wetteloosheid.

Lichtgelovigheid leidt niet tot redding maar nauwkeurige kennis van Gods Woord....

(1 Timotheüs 2:3-5) . . .Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, 4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen. 5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus, 

Geloof en werken des geloofs werken samen.

(Jakobus 2:20-26) . . .Wilt gij echter weten, o ijdel mens, dat geloof zonder werken inactief is? ...24 GIJ ziet dat een mens rechtvaardig verklaard wordt door werken, en niet door geloof alleen. ... 26 Ja, zoals het lichaam zonder geest dood is, zo is ook geloof zonder werken dood.

Good day,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid