Spring naar bijdragen

Meer vrijheid


Aanbevolen berichten

Druk bezig met de verhuizing valt me een ding des te meer op: wat is er toch ongelooflijk veel keuze. Neem nu het uitzoeken van een bank. Gewoon, een bank. Als je eenmaal een geschikt model ziet, dan kun je kiezen welke stof en welke kleur je wil. Logisch. Maar dan moet je ook nog kiezen welke leuningen je wil, hoe hoog de rugleuning moet zijn en wat voor pootjes je eronder wil. Ben je toch ineens veel langer met die bank bezig.

En het is niet alleen die bank, maar ook nog de energieboer, de internetdoorgever, de supermarkt, noem maar op. Overal moet je ineens keuzes maken. Ik heb maar gewoon een paar grote namen gekozen. Want ik heb geen zin om bij alles helemaal te moeten kiezen. Ik wil gewoon een leuk huisje waar water uit de kraan komt, het gasfornuis werkt en vanwaar ik jullie kan blijven verblijden met mijn columns en posts. Dat is alles.

Het consumentistische idee van vrijheid is dat je vooral héél veel onnodige keuzes kunt maken. Ik geloof echter dat het beter zou zijn als we eens níét zoveel keuzes zouden hebben. Hoe minder keuze je hebt, hoe minder je over je keuze zult twijfelen en hoe meer tijd je over hebt voor belangrijkere en leukere dingen. Helemaal geen keuze hebben is weer het andere uiterste, maar keuze uit drie supermarkten is echt al voldoende keuze.

Ook vandaag de dag wordt je geacht zelf bewust na te denken over wat je gelooft en hoe je wilt leven. Dat is mooi, maar ook daarin heeft het consumentisme toegeslagen. Ontelbaar veel soorten kerken, honderden boekjes vol tegenstrijdige ideeën en iedereen beweert weer wat anders. Als je je tot Christus bekeert, maar nog niet tot een kerk behoort, dan kan het kerkelijk landschap je al werkelijk doen duizelen. Het is zo ontzettend veel…

Eén Heer, één geloof, één doop. Dat is nog eens een verademing. Kunnen we alleen op basis daarvan al niet stellen dat we enorm zijn doorgeslagen in wat wij keuzevrijheid noemen? Heel veel kerken of geloofsbelevingen zou je gemakkelijk onder één kerk of noemer kunnen plaatsen en zijn helemaal niet zo uniek. Net zoals die twintig verschillende koelkasten in feite allemaal vrijwel hetzelfde zijn. Wordt het niet eens tijd voor wat meer vrijheid?

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom moet ik meteen denken aan "het dorp" van Wim Sonneveld? Ik herken het hoor RobertF, ik herken het heel goed maar dacht dat het met leeftijd te maken had.

Niks leeftijd, niks generatiekloof RobertF heeft er ook last van, op één of andere manier stelt dat me weer gerust.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid