Spring naar bijdragen

Matheus 5:29-31


Aanbevolen berichten

Ik pak even de tekst er bij, dat is duidelijker.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:29 Als je rechteroog je op de verkeerde weg brengt, ruk het dan uit en werp het weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam in de Gehenna geworpen wordt. 30 En als je rechterhand je op de verkeerde weg brengt, hak hem dan af en werp hem weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam naar de Gehenna gaat.

31 Er werd gezegd: “Wie zijn vrouw verstoot, moet haar een scheidingsbrief meegeven.†32 En ik zeg jullie: ieder die zijn vrouw verstoot, drijft haar tot overspel – tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis; en ook wie trouwt met een verstoten vrouw, pleegt overspel.

Ik weet niet of vers 31 er bij hoorde, maar als dat zo is dan hoort ook vers 32 er bij. :)

Als we letterlijk zouden interpreteren wat Jezus hier zou zeggen, dan was het snel gedaan. Eerst het ene oog, dan het andere, dan de ene arm, dan de andere. Wat Jezus hiermee wil zeggen is dat zonde ernstig is en tussen jou en God in kan staan. Ook kunnen er dingen in je leven in de weg staan om God goed te dienen. Jezus zegt dan: het is beter om die dingen weg te doen dan dat ze leiden tot je ondergang.

Vers 31 en 32 gaan eigenlijk weer over iets anders, namelijk de scheidingsbrief van de Joden. Die brief was een manier om 'geoorloofd' te kunnen scheiden, maar daar werd misbruik van gemaakt. Jezus zegt daarover dat zo'n briefje het huwelijk niet beëindigt en wie dus op die manier zijn vrouw weg stuurt, zorgt dat er overspel gebeurt als hij of zijn vrouw met een ander er vandoor gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat deze verzen wel tot de persoonlijke gelovige gericht zijn. Dat een kerkenraad soms mensen uit de gemeente moet zetten, is met andere teksten wel te onderbouwen. Wel een interessant gezichtspunt op de tekst. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus bedoelde het uiteraard niet letterlijk. Wij kunnen het ons niet voorstellen dat hij tot zelfveminking aanmoedigt.

Er licht wel een krachtige morele les in opgesloten, vergelijkbaar met de volgende les uit de Bijbel:..

(Kolossenzen 3:5) 5 Doodt daarom UW lichaamsleden die op de aarde zijn ten aanzien van hoererij, onreinheid, seksuele begeerte, schadelijke verlangens en begerigheid, welke afgoderij is.

Kijk eens naar een commentaar op dit vers:...

Door uw geest en hart te behoeden. Indien u bijvoorbeeld zou proberen een dieet in acht te nemen en uw ’begeerte’ naar voedsel zou moeten bedwingen, zou u dan tijdschriften lezen waarin afbeeldingen staan van heerlijke maaltijden, of zou u naar tv-programma’s kijken over koken? Zou u met mensen omgaan die voortdurend over voedsel praten? Vast niet! Hetzelfde is het geval met „seksuele begeerteâ€.

Eén weduwe gaf eerlijk toe: „Wij leven in een wereld die werkelijk nooit ophoudt over seks te praten. Ik ben daarom erg voorzichtig in mijn keus van ontspanning en met wie ik gezellige omgang heb. Een suikerpatiënt zal zijn neus beslist niet tegen de ruit van een snoepwinkel moeten drukken.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mooi, dat soort exegese. Jezus bedoelde XXX wel en YYY niet, want ik kan me niet voorstellen dat hij iets anders bedoelde.

Psst... Ik heb Augustinus ooit iets soortgelijks zien doen bij het uitleggen van Joh 6:53...

"Als de tekst een voorschrift is dat of een schanddaad of een misdaad verbiedt, of nuttige daden of weldadigheid voorschrijft, is hij niet figuurlijk. Maar als hij een schanddaad of een misdaad schijnt voor te schrijven, of nuttige daden of weldadigheid schijnt te verbieden, dan is hij wel figuurlijk. De tekst "Tenzij u het vlees van de Zoon des mensen zult eten en zijn bloed zult drinken, zult u geen leven in u hebben" schijnt een misdaad of een schanddaad voor te schrijven. Het is dus een figuurlijke uitdrukking, die ons voorschrijft dat wij deel moeten hebben aan het lijden van de Heer en ons moeten inprenten, in een vorm die het aangename met het nuttige verenigt, dat Zijn vlees voor ons is gekruisigd en gewond."

(Augustinus, Doctrina Christiana III. XV, 55 (Ambo 1999, vertaling Den Boeft/Sluiter))

(okee... mogelijk drogreden want autoriteitsargument...?! :E )

Link naar bericht
Deel via andere websites

De RK transsubstantiatieleer van ene Paus Paulus VI leert trouwens wel dat het brood en de wijn letterlijk in Jezus' vlees en bloed veranderen.

Zelf logisch nadenken zou ik zeggen.

De Bijbel raadt aan....

(Spreuken 4:5-7) . . .Verwerf wijsheid, verwerf verstand. Vergeet niet, en wijk niet af van de woorden van mijn mond. 6 Verlaat haar niet, en ze zal u behoeden. Heb haar lief, en ze zal u beveiligen. 7 Wijsheid is het voornaamste. Verwerf wijsheid; en bij alles wat gij verwerft, verwerf verstand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Mooi, dat soort exegese. Jezus bedoelde XXX wel en YYY niet, want ik kan me niet voorstellen dat hij iets anders bedoelde.

Psst... Ik heb Augustinus ooit iets soortgelijks zien doen bij het uitleggen van Joh 6:53...

"Als de tekst een voorschrift is dat of een schanddaad of een misdaad verbiedt, of nuttige daden of weldadigheid voorschrijft, is hij niet figuurlijk. Maar als hij een schanddaad of een misdaad schijnt voor te schrijven, of nuttige daden of weldadigheid schijnt te verbieden, dan is hij wel figuurlijk. De tekst "Tenzij u het vlees van de Zoon des mensen zult eten en zijn bloed zult drinken, zult u geen leven in u hebben" schijnt een misdaad of een schanddaad voor te schrijven. Het is dus een figuurlijke uitdrukking, die ons voorschrijft dat wij deel moeten hebben aan het lijden van de Heer en ons moeten inprenten, in een vorm die het aangename met het nuttige verenigt, dat Zijn vlees voor ons is gekruisigd en gewond."

(Augustinus, Doctrina Christiana III. XV, 55 (Ambo 1999, vertaling Den Boeft/Sluiter))

(okee... mogelijk drogreden want autoriteitsargument...?! :E )

Augustinus ontleende zijn geloof niet aan de Bijbel.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
De RK transsubstantiatieleer van ene Paus Paulus VI leert trouwens wel dat het brood en de wijn letterlijk in Jezus' vlees en bloed veranderen.

Zelf logisch nadenken zou ik zeggen.

De Bijbel raadt aan....

(Spreuken 4:5-7) . . .Verwerf wijsheid, verwerf verstand. Vergeet niet, en wijk niet af van de woorden van mijn mond. 6 Verlaat haar niet, en ze zal u behoeden. Heb haar lief, en ze zal u beveiligen. 7 Wijsheid is het voornaamste. Verwerf wijsheid; en bij alles wat gij verwerft, verwerf verstand.

Ja, zoals we in Johannes 6 lezen liepen de weldenkende mensen weg van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mooi, dat soort exegese. Jezus bedoelde XXX wel en YYY niet, want ik kan me niet voorstellen dat hij iets anders bedoelde.

Psst... Ik heb Augustinus ooit iets soortgelijks zien doen bij het uitleggen van Joh 6:53...

"Als de tekst een voorschrift is dat of een schanddaad of een misdaad verbiedt, of nuttige daden of weldadigheid voorschrijft, is hij niet figuurlijk. Maar als hij een schanddaad of een misdaad schijnt voor te schrijven, of nuttige daden of weldadigheid schijnt te verbieden, dan is hij wel figuurlijk. De tekst "Tenzij u het vlees van de Zoon des mensen zult eten en zijn bloed zult drinken, zult u geen leven in u hebben" schijnt een misdaad of een schanddaad voor te schrijven. Het is dus een figuurlijke uitdrukking, die ons voorschrijft dat wij deel moeten hebben aan het lijden van de Heer en ons moeten inprenten, in een vorm die het aangename met het nuttige verenigt, dat Zijn vlees voor ons is gekruisigd en gewond."

(Augustinus, Doctrina Christiana III. XV, 55 (Ambo 1999, vertaling Den Boeft/Sluiter))

(okee... mogelijk drogreden want autoriteitsargument...?! :E )

Augustinus ontleende zijn geloof niet aan de Bijbel.

En het "tolle lege" komt niet voor in zijn "confessiones"... :#

Maar serieus: ook ik dank mijn geloof niet aan die Bijbel...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Psst... Ik heb Augustinus ooit iets soortgelijks zien doen bij het uitleggen van Joh 6:53...

(okee... mogelijk drogreden want autoriteitsargument...?! :E )

Augustinus ontleende zijn geloof niet aan de Bijbel.

En het "tolle lege" komt niet voor in zijn "confessiones"... :#

Maar serieus: ook ik dank mijn geloof niet aan die Bijbel...

Tsk, tsk, je weet beter :#

Enneh, ik zie ou dit soort exegese dan ook niet toepassen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid