Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

In de geest opgewekt worden, betekent dat "verlichting"? Mmmm, moeilijk christelijk consept dat in de christenheid opgeld doet in de vorm van "opwekkingsliederen, bijeenkomsten, concerten,etc.".

Bijbels gezien zijn er twee geesten werkzaam en dat is God en Satan. Wij mensen staan onder invloed van Gods geest of die van Satan een tussenweg is er niet. Daar waar de één is is de andere niet. Natuurlijk kan iemand tot zonde vervallen en dus Satan in de kaart spelen en daarbij Gods goedkeuring op het spel zetten.

De geestelijke opwekking zou mijnsinziens dus betekenen dat een persoon door God (zijn Heilige Geest) uit de greep van Satan wordt bevrijd.

Dat kan alleen als iemand Jezus' offer heeft aanvaard en in de doop (volledig in water) is ondergedompeld in de naam van de Vader, de zoon en de heilige geest.

Geestelijke opwekking of geestelijke verlichting is in feite inzicht/kennis verkrijgen van God en zijn heilige voornemen m.b.t. de aarde en de mensen daarop.

En Jezus onderwijst ons die kennis.

Jesaja voorzei het al:....

(Jesaja 42:6, 7) . . .„Ikzelf, Jehovah, heb u in rechtvaardigheid geroepen en ik vatte u vervolgens bij de hand. En ik zal u beveiligen en u geven tot een verbond voor het volk, tot een licht der natiën, 7 om de blinde ogen te openen, om de gevangene uit de kerker te leiden, uit het huis van bewaring hen die in duisternis zitten.

Jezus is het licht der natieën:....

(Mattheüs 4:14-17) . . .opdat vervuld zou worden hetgeen door bemiddeling van de profeet Jesaja was gesproken, die zei: 15 „O land van Zebulon en land van Naftali, aan de zeeweg, aan de overkant van de Jordaan, Galilea der natiën! 16 het volk dat in duisternis zat, heeft een groot licht gezien, en over hen die in een landstreek van de schaduw des doods zaten, is licht opgegaan.â€â€ƒ17 Van die tijd af begon Jezus te prediken en te zeggen: „Hebt berouw, want het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.â€

Dus alle mensen moeten "tot het licht komen":...

(Johannes 3:19-21) . . .Dit nu is de basis voor het oordeel, dat het licht in de wereld is gekomen, maar de mensen hebben de duisternis meer liefgehad dan het licht, omdat hun werken goddeloos waren. 20 Want hij die verachtelijke dingen beoefent, haat het licht en komt niet tot het licht, opdat zijn werken niet worden terechtgewezen. 21 Maar hij die doet wat waar is, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar gemaakt worden als [werken] die in overeenstemming met God zijn gedaan.â€

Ja, klopt. Er wordt vaak mee bedoeld dat veel mensen tot de Heer komen die nog niet gered zijn. 'In de geest opgewekt worden' voor gelovigen is volgens mij ook niet Bijbels. Wij zijn al opgewekt als we bekeerd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God neemt het initiatief om mensen te redden en niet mensen.

Verder roept Jezus oprechte mensen om zijn discipel te zijn en Jezus onderwijst mensen in Gods wegen en in “de wet van Christusâ€.

Het is niet zo dat als iemand roept “ik heb de Heer aangenomen†dat hij gered is of dat God en Christus zo iemand goedkeurt. Dit is een on-Bijbelse gedachte.

Zo worden mensen verlicht (geestelijk opgewekt zo u wil), doordat ze dus de Bijbelse Waarheid leren kennen.

Geestelijke opwekking (letterlijk):

uit de dood opnieuw tot leven worden gewekt van een vleselijk lichaam naar een geestelijk lichaam.

De Bijbel laat zien dat Jezus dat heeft meegemaakt……

(1 Petrus 3:18) . . . Immers, ook Christus is eens voor altijd gestorven betreffende zonden, een rechtvaardige voor onrechtvaardigen, om U tot God te leiden, [hij,] die ter dood gebracht werd in het vlees, maar levend gemaakt in de geest.

De broeders van Christus (de kleine kudde) zullen van de aarde in de hemel worden opgenomen (in een geestelijk lichaam, niet met vlees en bloed):……

(1 Korinthiërs 15:51-53) . . .Ziet! Ik vertel U een heilig geheim: Wij zullen niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden, 52 in een ogenblik, in een oogwenk, gedurende de laatste trompet. Want de trompet zal klinken en de doden zullen onverderfelijk worden opgewekt, en wij zullen veranderd worden. 53 Want dit wat verderfelijk is, moet onverderfelijkheid aandoen, en dit wat sterfelijk is, moet onsterfelijkheid aandoen.

Sjalom,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
God neemt het initiatief om mensen te redden en niet mensen.

Verder roept Jezus oprechte mensen om zijn discipel te zijn en Jezus onderwijst mensen in Gods wegen en in “de wet van Christusâ€.

Het is niet zo dat als iemand roept “ik heb de Heer aangenomen†dat hij gered is of dat God en Christus zo iemand goedkeurt. Dit is een on-Bijbelse gedachte.

Zo worden mensen verlicht (geestelijk opgewekt zo u wil), doordat ze dus de Bijbelse Waarheid leren kennen.

Geestelijke opwekking (letterlijk):

uit de dood opnieuw tot leven worden gewekt van een vleselijk lichaam naar een geestelijk lichaam.

De Bijbel laat zien dat Jezus dat heeft meegemaakt……

(1 Petrus 3:18) . . . Immers, ook Christus is eens voor altijd gestorven betreffende zonden, een rechtvaardige voor onrechtvaardigen, om U tot God te leiden, [hij,] die ter dood gebracht werd in het vlees, maar levend gemaakt in de geest.

De broeders van Christus (de kleine kudde) zullen van de aarde in de hemel worden opgenomen (in een geestelijk lichaam, niet met vlees en bloed):……

(1 Korinthiërs 15:51-53) . . .Ziet! Ik vertel U een heilig geheim: Wij zullen niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden, 52 in een ogenblik, in een oogwenk, gedurende de laatste trompet. Want de trompet zal klinken en de doden zullen onverderfelijk worden opgewekt, en wij zullen veranderd worden. 53 Want dit wat verderfelijk is, moet onverderfelijkheid aandoen, en dit wat sterfelijk is, moet onsterfelijkheid aandoen.

Sjalom,

Ed

Jezus is als eerste lichamelijk en geestelijk uit de dood opgewekt. Hij was gescheiden van de Vader: geestelijke dood. Wij zijn met Hem medegekruisigd en medeopgewekt (geestelijk, uit de Geest geboren) als we Zijn offer accepteren.

Galaten 2:20 Met Christus ben ik gekruisigd en toch leef ik, dat is niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij.

Johannes 3:3-7:

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. 4 Nikodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden? 5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. 6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. 7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

Wanneer ben je gered?

Romeinen 10:9-13

Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. 11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. 12 Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; 13 want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja klopt Coby, Jezus was de eersteling van degene die een opstanding zouden krijgen.

Zijn opstanding was in een geestelijk lichaam, hij materialiseerde zich om gezien en betast te worden (denk aan Thomas die Jezus' wonden wilde zien/voelen).

Maar Jezus en onze hemelse Vader zijn altijd in eendracht met elkaar geweest, zij hebben altijd harmonieus samengewerkt. Jezus zei "wie mij heeft gezien heeft de Vader gezien".....

(Johannes 14:9-11) 9 Jezus zei tot hem: „Nu ben ik al zo’n lange tijd bij ulieden, en nog hebt gij mij niet leren kennen, Fili̱ppus? Wie mij heeft gezien, heeft [ook] de Vader gezien. Hoe kunt gij dan zeggen: ’Toon ons de Vader’? 10 Gelooft gij niet dat ik in eendracht met de Vader ben en de Vader in eendracht met mij is? De dingen die ik tot ulieden zeg, spreek ik niet uit mijzelf; maar de Vader, die in eendracht met mij blijft, doet zijn werken. 11 Gelooft mij, dat ik in eendracht met de Vader ben en de Vader in eendracht met mij is; of anders, gelooft op grond van de werken zelf. 

Wedergeboorte.

Even als Jezus moesten mensen een opstanding krijgen in een geestelijk lichaam om in de hemel te kunnen leven, zij zullen dan als kinderen van God worden aangenomen en zullen met Jezus het koninkrijk beërven, zij zullen de Koninkrijk(regering) vormen.

(Johannes 3:7, 8) . . .Verwonder u niet omdat ik tot u zei: Gijlieden moet wedergeboren worden. 8 De wind blaast waarheen hij wil, en gij hoort het geluid ervan, maar gij weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is een ieder die uit de geest is geboren.. . .

Wie bepaald volgens jou of hij/zij wedergeboren zal worden, God of de persoon zelf?

Het is natuurlijk duidelijk dat als God kinderen adopteert (broeders van Christus) in Zijn hemelse gezin, God bepaalt wie dat worden. Dus God bepaald wie er wedergeboren worden tot hemels leven.

"al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden".

Wie is die Heer voor jou, Coby?

Wat staat er bij jou in de Bijbel bij Micha 4:5?

In de Nieuwe Bijbelvertaling staat:.....

5 Laat andere volken hun eigen goden volgen –

wij vertrouwen op de naam van de HEER, onze God,

voor eeuwig en altijd.

Er zijn volgens de Bijbel vele goden en heren.....

(1 Korinthiërs 8:5, 6) . . .Want ook al zijn er die „goden†worden genoemd, hetzij in de hemel of op aarde, zoals er vele „goden†en vele „heren†zijn, 6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en wij voor hem; en er is één Heer, Jezus Christus, door bemiddeling van wie alle dingen zijn en wij door bemiddeling van hem.

Maar volgens de Bijbel heet de ware God Jehovah:...

(Micha 4:5) 5 Want alle volken, van hun kant, zullen elk in de naam van hun god wandelen; maar wij, van onze kant, zullen wandelen in de naam van Jehovah, onze God, tot onbepaalde tijd, ja voor eeuwig.

Fijne zondag Coby en allen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, dat zegt de tekst die ik al eerder aanhaalde.......

(1 Petrus 3:18) . . . Immers, ook Christus is eens voor altijd gestorven betreffende zonden, een rechtvaardige voor onrechtvaardigen, om U tot God te leiden, [hij,] die ter dood gebracht werd in het vlees, maar levend gemaakt in de geest.

Lees het volgende commentaar eens op dit vers:.......

Gods Zoon.

Gods „eniggeboren zoonâ€, het Woord, was net als zijn Vader een geest en bestond derhalve „in Gods gedaante†(Fil 2:5-8). Maar later „is [hij] vlees geworden†en heeft hij onder de mensen verblijf gehouden als de mens Jezus (Jo 1:1, 14). Nadat hij zijn aardse loopbaan had voleindigd, werd hij „ter dood gebracht . . . in het vlees, maar levend gemaakt in de geest†(1Pe 3:18). Zijn Vader wekte hem op uit de dood en voldeed aan het verzoek van zijn Zoon om naast de Vader verheerlijkt te worden met de heerlijkheid die hij in zijn voormenselijke bestaan had gehad (Jo 17:4, 5), en God maakte hem tot „een levengevende geest†(1Kor 15:45). Aldus werd de Zoon voor mensenogen weer onzichtbaar, aangezien hij „in een ontoegankelijk licht†woont, waar „geen der mensen [hem] gezien heeft of zien kanâ€. — 1Ti 6:14-16.

Maar Jezus heeft zich wel laten zien in zijn (voormalige en herkenbare) menselijke gedaante en verbleef zoals je weet nog 40 dagen onder de mensen. Velen hebben hem gezien als de mens Jezus die ze al eerder kenden. Hierna is hij naar de Vader opgestegen als geest, onzichtbaar voor mensenogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Offtopic berichten + reacties verwijderd. Dit topic gaat over een geloofsopwekking, niet over opstanding/opwekking uit de doden. Indien er behoefte is aan een discussie daarover , kan daarvoor een topic worden aangemaakt. Hier graag weer Back On Topic (BOT). ;)
Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is volgens jullie dan "geloofsopwekking" en is dit iets wat in de Bijbel staat?

Overigens ging de discussie in bredere zin wel over opwekking in de geest.

De manier waarop je invulling geeft aan het begrip 'opwekking in de geest' staat behoorlijk ver af van wat in de OP beschreven wordt. Zoals gezegd, het staat je vrij om er zelf een topic over te beginnen, bij voorkeur in LB.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wordt het vogende met opwekking bedoeld?

Opwekking

[christendom] - Opwekking (Engels: revival) of (religieuze) opleving refereert binnen de christelijke context over het algemeen aan een periode van geestelijke vernieuwing binnen de kerk. Tekenen van een opwekking zijn de massale bekering van mensen tot het christelijk geloof en een moreel herstel in het gedrag en uitingen

Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Opwekking_(christendom)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbels gezien zijn er twee geesten werkzaam en dat is God en Satan. Wij mensen staan onder invloed van Gods geest of die van Satan een tussenweg is er niet. Daar waar de één is is de andere niet. Natuurlijk kan iemand tot zonde vervallen en dus Satan in de kaart spelen en daarbij Gods goedkeuring op het spel zetten.

De geestelijke opwekking zou mijnsinziens dus betekenen dat een persoon door God (zijn Heilige Geest) uit de greep van Satan wordt bevrijd.

Dat kan alleen als iemand Jezus' offer heeft aanvaard en in de doop (volledig in water) is ondergedompeld in de naam van de Vader, de zoon en de heilige geest.

Geestelijke opwekking of geestelijke verlichting is in feite inzicht/kennis verkrijgen van God en zijn heilige voornemen m.b.t. de aarde en de mensen daarop.

Bij beide opmerkingen moet m.i. een kanttekening geplaatst worden. Als je e.e.a. in het licht van de Schrift wil bezien, dan kan de volgende passage niet ontbreken!

Hand 10:44 Terwijl Petrus nog aan het woord was, daalde de heilige Geest neer op iedereen die naar zijn toespraak luisterde. 45 De Joodse gelovigen die met Petrus waren meegekomen, zagen vol verbazing dat ook heidenen het geschenk van de heilige Geest ontvingen, 46 want ze hoorden hen in klanktaal spreken en God prijzen. Toen merkte Petrus op: 47 ‘Wie kan nu nog weigeren deze mensen met water te dopen, nu ze net als wij de heilige Geest hebben ontvangen?’ 48 En hij gaf opdracht hen te dopen in de naam van Jezus Christus. Daarna vroegen ze hem of hij nog enkele dagen wilde blijven.

1) De Geest kwam voor de (volledige) kennis (Petrus was nog niet uitgesproken maar Gods Geest daalde reeds neer).

2) Men was reeds door Gods Geest "opgewekt" voordat het heugelijke feit werd "bezegeld" door een doop.

Ofwel: Gods Geest kwam bevrijdend onverwacht en onvoorwaardelijk... Daar word ik nu opgewekt van!!! :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wordt het vogende met opwekking bedoeld?

Opwekking

[christendom] - Opwekking (Engels: revival) of (religieuze) opleving refereert binnen de christelijke context over het algemeen aan een periode van geestelijke vernieuwing binnen de kerk. Tekenen van een opwekking zijn de massale bekering van mensen tot het christelijk geloof en een moreel herstel in het gedrag en uitingen

Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Opwekking_(christendom)

Yes!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid