Spring naar bijdragen

Modern Mali


Aanbevolen berichten

Van de week is Frankrijk Mali binnengevallen, om de islamitische rebellen in het noorden ervan te verdrijven. Het zit namelijk als volgt: deze moslims willen alleen eten, drinken, slapen en bidden, terwijl de rest van die bevolking ook muziek wil maken, naar school wil gaan, cultuur wil onderhouden, dat soort dingen. Die belangen botsen dus nogal met elkaar, waarop de moslims besloten eens goed in te grijpen.

Daarvoor gebruiken ze authentieke, eeuwenoude tactieken en wijsheden die door vele culturen en volkeren erkend worden en ook nog steeds gebruikt, namelijk die van geweld en oorlog. Ook door Frankrijk zelf, want zij gaan nu ook zelf die authentieke, eeuwenoude tactieken en wijsheden toepassen. Waarmee ze dus natuurlijk erkend hebben dat met die methoden niets mis is. Zolang je ze maar beter toepast dan de ander.

Die moslims vinden democratie waarschijnlijk maar ouderwets. Logisch ook, want de democratie stamt al van de oude Grieken, terwijl de islam veel jonger en dus moderner is. Vooral hun gewelddadige interpretatie is vrij modern, want de islam is lang niet altijd zo geïnterpreteerd. Er zullen daar best wel veel inwoners zijn die helemaal niet op die islam zitten te wachten, maar dat is dan jammer voor hen. Tijden veranderen nu eenmaal.

Je kunt je daarom afvragen of Frankrijk wel het recht heeft om zomaar met geweld hun eigen ideeën aan de moslims daar op te dringen. Goed en kwaad zijn immers ook maar subjectief, wat je gelooft is ook maar een mening en wie heeft de waarheid dan nog in pacht? Daarbij moet je natuurlijk wel met de tijd meegaan. Die naïeve hippiecultuur waarin alles kan en mag en iedereen gelijk is, dat is wel zó jaren zestig, dat kan echt niet meer.

Zelf hoop ik toch wel dat de bewoners daar zoveel mogelijk verschoond zullen blijven van een zeer tirannieke en geweldige kant van de islam, die met geweld haar geloof en leefwijze wil opdringen. Waarom? Omdat begrippen als authentiek, modern, veranderende tijden en ouderwets totaal geen argumenten zijn. En omdat ik ook geloof dat als de tijden veranderen, ze ook nu weer kunnen veranderen. Hopelijk voor Mali ten goede.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap niet dat men in het nieuws nog spreekt over islamitische rebellen terwijl het islamitische terroristen zijn.

Ik vind dat het Frankrijk vrij staat om een bevriende natie te helpen met het bestrijden van deze terroristen. Als militaire hulp gewenst is dan moet dat maar. Fijn dat er nog landen zijn die het terrorisme willen bestrijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid