Spring naar bijdragen

Rooms-katholieke kerk in Den Haag gekraakt voor illegalen


Aanbevolen berichten

DEN HAAG (RKnieuws.net) Krakers hebben vandaag een leegstaande rooms-katholieke kerk aan de Sportlaan in Den Haag gekraakt en overgedragen aan de uitgeprocedeerde vluchtelingen die de afgelopen maanden bivakkeerden in een tentenkamp op de Koekamp in die stad. De kerk moet gaan dienen als tijdelijke opvang voor de groep. De actie is gemeld bij het bisdom in Rotterdam, dat eigenaar is van het gebouw.

De rooms-katholieke Sacramentskerk aan de Sportlaan staat vier jaar leeg. Het bestuur van de kerk zou het gebouw willen verkopen zodat het gesloopt kan worden en er appartementen kunnen worden gebouwd. Dat stuitte op fel verzet van bewoners van de chique Vogelwijk en het CDA in de Haagse gemeenteraad.

De actievoerders zeggen contact te hebben gezocht met het Bisdom Rotterdam, eigenaar van de kerk. Daarbij hebben ze aangegeven de kerk te gebruiken als opvang voor de actievoerende vluchtelingen en illegalen die op straat zijn beland en tussen wal en schip vallen. De circa vijftig uitgeprocedeerde vluchtelingen bivakkeerden sinds september enkele maanden in een tentenkamp op de Koekamp bij het Malieveld, maar moesten het kamp uiteindelijk na een vonnis van de rechter verlaten. Ze willen hun actie voortzetten vanuit de kerk.

In de Amsterdamse wijk Bos en Lommer werd eind vorig jaar een voormalige rooms-katholieke kerk gekraakt, die al snel de Vluchtkerk werd genoemd. Daarin verblijven tot en met maart, met toestemming van de eigenaar van het pand, ruim honderd uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen.

Bron: http://www.rorate.com/nieuws/nws.php?id=74453

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spijtig dat de katholieke Kerk schijnbaar haar eigendommen niet mag verkopen wanneer ze er afstand van wil doen. Dan krijg je idd dat kerken nodeloos leegstaan terwijl de gebouwen gesloopt kunnen worden en plaats kunnen maken voor bijvoorbeeld woonruimte.

Bij mijn weten is kraken overigens verboden. Ik snap dus niet hoe deze criminelen hiertoe hebben kunnen overgaan zonder ingrijpen van de politie. Uitgeprocedeerde asielzoekers moeten uitgezet worden naar land van herkomst. Ook daad laat het beleid het afweten waardoor deze mensen tussen wal en schip raken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bij mijn weten is kraken overigens verboden. Ik snap dus niet hoe deze criminelen hiertoe hebben kunnen overgaan zonder ingrijpen van de politie. Uitgeprocedeerde asielzoekers moeten uitgezet worden naar land van herkomst. Ook daad laat het beleid het afweten waardoor deze mensen tussen wal en schip raken.

Kraken is toegestaan onder bepaalde voorwaarden (al staat me bij dat dat recent veranderd is). De illegalen zullen inderdaad weer het land uitgezet moeten worden, maar zolang ze hier zijn mogen we ze toch wel humaan behandelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een humane behandeling vind ik wel een vereiste. Als de Kerk daarin kan helpen is dat mooi meegenomen (alhoewel, mag dat wel van D66?). Maar het is primair een zaak van de staat. Zij vangen ze bij binnenkomst op en regelen de hele procedure. De afwikkeling van uitgewezen mensen is dus ook primair de taak van de staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoiets wel ja. Het is spijtig dat het stuk niet wat specifieker ingaat op de opname van grote groepen vluchtelingen door een staat. Wat nou bijvoorbeeld als de vreemdeling onder valse voorwendselen het land binnen is gekomen of als de vluchteling zijn welkom heeft verspeeld door het een of ander? Wat als er zulke grote groepen komen dat de samenleving het niet meer kan verwerken zodat degene die wel volgens internationaal recht recht hebben om hier te blijven daadwerkelijk duurzaam opgenomen kunnen worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Zou je denken dat daar sprake van is in een van de allerrijkste landen ter wereld?

En al was dat zo, vind je dat wij een Godgegeven recht hebben op onze rijkdom terwijl anderen sterven van honger en oorlog?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zou je denken dat daar sprake van is in een van de allerrijkste landen ter wereld?

Als ik de immigratie problematiek bekijk denk ik wel dat daar sprake van is.

En al was dat zo, vind je dat wij een Godgegeven recht hebben op onze rijkdom terwijl anderen sterven van honger en oorlog?

Hoe onprettig ook, er zullen wat regels zijn aan immigratie en die regels moeten gehandhaafd worden om anarchie te voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid