Spring naar bijdragen

Ik ben okee! En meer dan dat…


Aanbevolen berichten

Herken je dit? ’s Ochtends verdoe je de meeste tijd met het bedenken van wat je aan moet trekken en hoe je haar het beste zit. Je zorgt ervoor dat je er zo uitziet dat niemand op- of aanmerkingen over je ‘looks’ kan maken...

Natuurlijk is het niet verkeerd om er goed uit te zien. Waar je voor moet oppassen, is dat de buitenkant (kleding en wat je doet) zo belangrijk wordt dat het invloed gaat hebben op hoe je naar jezelf kijkt. Wanneer je bijvoorbeeld bepaalde dingen móet doen, móet zeggen of absoluut móet hebben om ‘erbij’ te horen. Onbewust heb je dan de angst dat er anders negatieve dingen over en tegen je gezegd gaan worden.

Het is belangrijk dat je beseft dat de manier waarop je denkt over jezelf en de waarde die je jezelf geeft, (onbewust) wordt bepaald door wat anderen van je vinden. Als je bijvoorbeeld vaak te horen krijgt dat je iets niet goed doet, ga je op een gegeven moment denken ‘ik kan niks’. Als je vaak te horen krijgt: ‘Hé, goed gedaan’, zal je – als er iets nieuws is – sneller geneigd zijn het te doen.

Het beeld dat we dus van onszelf hebben, laten we voor een groot deel bepalen door andere mensen. Dan heb je mazzel als je mensen om je heen hebt die positief zijn en vette pech als je mensen om je heen hebt die ontmoedigend en negatief zijn. Mensen kunnen je maken of breken. Vandaar dat het niet slim is om je eigen waarde en het beeld van jezelf (zelfbeeld) te laten bepalen door mensen.

Je kunt je eigenwaarde beter laten bepalen door Iemand die precies weet hoe je in elkaar zit en wat je nodig hebt om je waardevol te voelen. Iemand die je opbouwt en vormt tot een bijzonder persoon. In het kadertje lees je wat Hij van je vindt en wat Hij tegen je te zeggen heeft. Laat Zijn gedachten over jou je eigenwaarde bepalen! Pas dan krijg je een goed beeld over jezelf…

  • Ik ben oké, omdat:
  • Ik Zijn maaksel ben (Efeze 2:10)
  • Ik een nieuwe schepping ben (2 Korinthiërs 5:17)
  • Ik door God uitverkoren, heilig en bemind ben (Kolossenzen 3:12; 1 Tessalonicenzen 1:4)
  • Ik mooi ben en waardigheid heb (Psalm 8:5)
  • Ik niet meer in de schuld sta bij God. Hij heeft mij vergeven. (Kolossenzen 1:14)
  • Ik een geest heb gekregen van kracht, liefde en bezonnenheid (gezond verstand) (1 Timotheüs 1:7)

Meer info?
Voor meer info over dit onderwerp kun je terecht op www.chris.nl/jongeren of www.cnct.nl. Als je door wilt praten over dit thema, dan verwijzen we je naar de chatbox van Chris: www.chris.nl. Bellen (078-63 123 00) of mailen (help@chris.nl) kan natuurlijk ook!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het beeld dat we dus van onszelf hebben, laten we voor een groot deel bepalen door andere mensen. Dan heb je mazzel als je mensen om je heen hebt die positief zijn en vette pech als je mensen om je heen hebt die ontmoedigend en negatief zijn. Mensen kunnen je maken of breken. Vandaar dat het niet slim is om je eigen waarde en het beeld van jezelf (zelfbeeld) te laten bepalen door mensen.Je kunt je eigenwaarde beter laten bepalen door Iemand die precies weet hoe je in elkaar zit en wat je nodig hebt om je waardevol te voelen.

Ik las eens een uitspraak van Wayne Dyer: "Als je voor je eigenwaarde afhankelijk bent van anderen, is het anderenwaarde". Ben ik nooit vergeten. Als anderen jou niet respecteren, zegt dat iets over hen. Het is van meer belang dat jij anderen respecteert en ook dat je jezelf respecteert. Dat zegt namelijk iets over jezelf.

En het is inderdaad van het allergrootste belang hoe de Schepper over ons denkt. Hij heeft heel veel aandacht voor ons. Hij luistert naar onze gesprekken en kijkt naar onze daden. En hij schrijft een ieder in zijn "gedenkboek" die hem vreest en degenen die aan zijn naam denken. - Maleachi 3:16.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid