Spring naar bijdragen

De wijze en de dwaze maagden


Aanbevolen berichten

Mattheus 25:

1 Dan zal het Koninkrijk der hemelen vergeleken worden met tien maagden, die haar lampen namen en uittrokken, de bruidegom tegemoet. 2 En vijf van haar waren dwaas en vijf waren wijs. 3 Want de dwaze namen haar lampen mede, maar geen olie; 4 doch de wijze namen olie in haar kruiken, met haar lampen. 5 Terwijl de bruidegom uitbleef, werden zij allen slaperig en sliepen in. 6 En midden in de nacht klonk een geroep: De bruidegom, zie, gaat uit hem tegemoet! 7 Toen stonden al die maagden op en brachten haar lampen in orde. 8 En de dwaze zeiden tot de wijze: Geeft ons van uw olie, want onze lampen gaan uit. 9 Maar de wijze antwoordden en zeiden: Neen, er mocht niet genoeg zijn voor ons en voor u; gaat liever naar de verkopers en koopt voor uzelf. 10 Doch terwijl ze heengingen om te kopen, kwam de bruidegom, en die gereed waren, gingen met hem de bruiloftszaal binnen, en de deur werd gesloten. 11 Later kwamen ook de andere maagden en zeiden: Heer, heer, doe ons open! 12 Maar hij antwoordde en zeide: Voorwaar, ik zeg u, ik ken u niet. 13 Waakt dan, want gij weet de dag noch het uur.

Ik las ergens dat er in het origineel staat dat ze zeiden: Geef ons van uw olie, want onze lampen zijn uit, dus niet: gaan uit.

Wie zijn de wijze en dwaze maagden en wat is het verschil?

Wat is de olie?

Wie zijn de verkopers?

Slaat dit op de opname?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die uitleg had ik nog niet gehoord.

Uitleg die ik heb gehoord:

Olie is de Heilige Geest;

Wijzen hielden wel de wet en de dwaze niet, wet v.h. N.T. bedoel ik dan: God liefhebben en je naaste als jezelf.

Ze waren allemaal maagd, dus allemaal wel eens bekeerd.

Verkoper: God

God de verkoper van de heilige Geest? Die had ik dan nog nooit gehoord en het lijkt mij een erg onwaarschijnlijke uitleg zie Handelingen 8,20.

De dwaze maagden hadden beter moeten weten: geloof is niet te koop, het is een geschenk van God (ef 2,8) aan ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die uitleg had ik nog niet gehoord.

Uitleg die ik heb gehoord:

Olie is de Heilige Geest;

Wijzen hielden wel de wet en de dwaze niet, wet v.h. N.T. bedoel ik dan: God liefhebben en je naaste als jezelf.

Ze waren allemaal maagd, dus allemaal wel eens bekeerd.

Verkoper: God

God de verkoper van de heilige Geest? Die had ik dan nog nooit gehoord en het lijkt mij een erg onwaarschijnlijke uitleg zie Handelingen 8,20.

De dwaze maagden hadden beter moeten weten: geloof is niet te koop, het is een geschenk van God (ef 2,8) aan ons.

Ja, dat was zoiets van: koopt zonder prijs, zonder geld wijn en melk. (Jesaja 55) En openbaringen: Ik raad u aan van mij te kopen goud, dat in vuur gelouterd is (Openbaringen 3:18)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit het feit dat de meisjes lampen bij zich hadden kunnen we twee dingen concluderen: Ten eerste dat zij in het donker waren - wat een belangrijke clou is - én dat zij jodinnen uitbeeldden.

'De HEERE wilde Juda echter niet te gronde richten omwille van Zijn dienaar David, zoals Hij hem gezegd had dat Hij hem alle dagen voor zijn zonen een lamp zou geven.' (2 Kon 8,19)

Doordat zij jodinnen in het duister uitbeelden, is het zeer aannemelijk dat de duisternis staat voor het oude verbond.

'het volk dat in duisternis zat, heeft een groot licht gezien; en voor hen die zaten in het land en de schaduw van de dood, is een licht opgegaan.....om te verschijnen aan hen die gezeten zijn in duisternis en schaduw van de dood, en om onze voeten te richten op de weg van de vrede.....En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen. ' (Mat 4,16; Luk 1,79; Joh 1,5)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las ergens dat die 10 dan niet Juda, maar Jozef waren, de 10 verloren stammen. De brieven van Petrus zijn geschreven aan de joden, ook nooit bij stilgestaan overigens. En die 10 zouden dan de verloren stammen en de heidenen betekenen.

Ik dacht meer: duister, donkerheid zal de aarde bedekken en duisternis de natien, maar over u zal de Here opgaan.

Lampen die uitgegaan waren: (agape) liefde van de meeste zal verkillen, omdat de wetteloosheid toeneemt. Maar wet lijkt me dan die van het N.T.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik las ergens dat die 10 dan niet Juda, maar Jozef waren, de 10 verloren stammen. De brieven van Petrus zijn geschreven aan de joden, ook nooit bij stilgestaan overigens. En die 10 zouden dan de verloren stammen en de heidenen betekenen.

Ik dacht meer: duister, donkerheid zal de aarde bedekken en duisternis de natien, maar over u zal de Here opgaan.

Lampen die uitgegaan waren: (agape) liefde van de meeste zal verkillen, omdat de wetteloosheid toeneemt. Maar wet lijkt me dan die van het N.T.

Daar heb je een goed punt doordat het er tien zijn dacht ik eerst ook aan de tien stammen, maar aangezien ze lampen bij zich hadden lijkt mij dat naar de belofte die God aan David deed te verwijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid