Spring naar bijdragen

Imago Christenen niet helder


Aanbevolen berichten

Wat heeft 45 jaar Evangelische Omroep opgeleverd? Minder dan gehoopt. Dat is de uitkomst van een door de EO uitgevoerd onderzoek: veel verschil tussen EO-leden en niet-christenen is er niet. Maar ideeën om daar iets aan te doen zijn er genoeg.

Een kleine honderd bezoekers nemen plaats in de kapel van het EO-gebouw. Daar zal de presentatie van een rapport plaatsvinden, met als centrale vraag: Hoe leven christenen hun geloof? Onderzoeker Bram Jonkheer spiegelt hun voor: „Jullie lijken erg veel op niet-christenen. En jullie staan er meer om bekend dat jullie iets niet mogen dan dat jullie iets speciaals wel doen. En maar 5 procent van de christenen profileert zich ook als christen op sociale media. Er is een imagoprobleem.â€

EO-directeur Arjan Lock voert sprekers op die in drie minuten iets mogen vertellen over christen-zijn in de praktijk. Miranda Tollenaar schreef een boekje met tips om geloof in daden om te zetten. Buiten de kaders denken, is het devies. „Betaal eens iemands boodschappen bij de kassa als hij of zij niet zo veel op de band heeft liggen. Je zult zien dat je een goed gesprek krijgt.†Embert Messelink pleit ervoor een stukje natuur te adopteren om je concreet in te zetten voor de schepping. Alma Feenstra is christen en lid van GroenLinks, „omdat ik geloof, maar vooral geloof in doen. De aarde bewerken en bewaren. Je inzetten voor armoede de wereld. En natuurlijk fairtradechocolade kopen.â€

Tom Luhukay, werkzaam in de ict, laat zich inspireren door Jozef. „Waarom? Hij wandelde dagelijks met God, had tegelijkertijd grote invloed en was zeer integer. Dat is lastig in de ict-wereld, maar ik geloof dat wij ons ook op die manier kunnen onderscheiden.â€

Pleegmoeder Hijltje Vink vertelt over hoogte- en dieptepunten die ze in haar leven meemaakte. „Sinds pleegzorg in mijn leven kwam, hebben ziekte en de dood intimiderend hun intocht gedaan in ons leven. Maar sindsdien ben ik ook verknocht geraakt aan God. Daardoor houd ik het vol.â€

In drie stukjes cabaret laat Tim van Wijngaarden zien hoe zijn visie op theologie veranderde, want „heidenen zijn zo erg nog nietâ€, zingt hij. „Goed, ze zijn niet in de Heer, maar verder zie je geen verschillen meer. Ze geloven weliswaar in evolutie en niet meer in het Bijbelse begin. Maar Andries Knevel gelooft daar toch ook al niet meer in.â€

Gabe Lyons uit Amerika vertelt over een vergelijkbaar onderzoek op Amerikaanse bodem dat hij enkele jaren geleden deed. Daar kwam uit dat 91 procent van de respondenten tussen de 16 en de 29 jaar het christelijke geloof vooral associeert met het afwijzen van homoseksualiteit. Hij pleit ervoor weer het „hele verhaal†van schepping, zonde, verzoening en herstel te vertellen, „en niet slechts het halve van alleen zonde en genade. Alle religies hebben wel een boodschap over een hiernamaals, maar het unieke van het christelijk geloof is juist dat het zich inzet voor het hier en nu. Jezus bracht ook het koninkrijk van God in het hier en nu, bijvoorbeeld bij Zacheüs. Zo was Hij het gezicht van God en zo mogen ook wij dat zijn.â€

Bron: Refdag/ EO

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid