Redactie 0 Geplaatst 1 november 2012 Rapport Share Geplaatst 1 november 2012 Heel erg rijk zijn heeft ook zo zijn nadelen. Je bent dan namelijk net wat interessanter voor criminelen. Zeker als je villa groot genoeg is, kan een inbreker rustig in de ene kamer zijn gang gaan, terwijl jij in de andere kamer een eind verderop aan het werk bent. Maar ook is het zomaar mogelijk dat je kind ontvoerd wordt voor losgeld. Heel veel dure spullen leveren naast enig plezier ook vooral de nodige angst en bezorgdheid op. Rijke mensen hebben er daarom des te meer belang bij dat het niet al te bekend is dat ze rijk zijn. Dat zou ook geen probleem moeten zijn, daar het in Nederland al als onbeleefd wordt gezien om te vragen naar iemands inkomen. Binnen de christelijke traditie is er dan ook geen voorschrift die zegt dat rijke mensen geen recht meer hebben op die privacy. Die zegt alleen dat rijke mensen niet teveel aan rijkdom moeten hechten. Het is dan eigenlijk ook heel vreemd dat elk jaar weer de Quote 500 verschijnt, zoals nu ook deze week. Die somt keurig op wie er allemaal heel rijk zijn en brengt de rijke mensen zo wel degelijk in gevaar. Het is aangetoond dat inbrekers daadwerkelijk de Quote 500 napluizen en vervolgens hun slag slaan. Ook midden op de dag, bij die villa met de vele kamers. Men kan zich dan ook afvragen welk belang de Quote 500 precies dient. Diezelfde vraag kan men natuurlijk ook stellen bij de roddelmedia. Ze dienen geen enkel ander belang dan de ongeordende nieuwsgierigheid naar andermans privézaken. Er is geen enkel moreel verband aan te tonen tussen de mate van rijkdom of beroemdheid en de mate waarin men het eigen privéleven zou moeten opgeven. Er is geen enkele morele reden aan te geven waarom rijke mensen onnodig in gevaar moeten worden gebracht. Nieuwsgierigheid brengt de mens tot ontwikkeling, maar kan ook heel hinderlijk tot heel gevaarlijk uitpakken. Het is een drift die je zult moeten leren beheersen. En dat doe je door het slechts gepast te voeden, zodat het niet te groot wordt. Zeker als je nieuwsgierigheid mensen onnodig in gevaar kan brengen, al is het maar een klein beetje, dan is het duidelijk wat je te doen staat. Intomen die drift en de Quote 500 niet openslaan. Robert Terug naar frontpage Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 1 november 2012 Rapport Share Geplaatst 1 november 2012 De Quote 500 is niet alleen nieuwsgierigheid, maar voed ook een verlangen naar rijkdom. Toevallig deze week een gesprek gehad over de zaligsprekingen, en in het bijzonder "zalig zij die zuiver van hart zijn", daarin kwam het voorbeeld van de gift in de tempelschatkist naar voren. Rijke mensen geven vaak opzichtig geld weg en zijn zij dan beter dan de vrouw die een aalmoes geeft? Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 3 november 2012 Rapport Share Geplaatst 3 november 2012 Christenen in de Quote 500 Er zijn meer rijken dan ooit. Dat meldt de nieuwe Quote 500. Op nummer 1 in de Quote 500 staat voor het eerst een vrouw. Charlene de Carvalho-Heineken is goed voor € 5,4 miljard. Daar kunnen heel wat zendelingen mee gefinancierd worden! Op de lijst staan dit jaar 63 nieuwe namen. Samen hebben alle Quote-genoteerden € 106.598.000.000. Zoals elk jaar staan er ook christenen op, die met hard werken een behoorlijk vermogen hebben opgebouwd. Misschien is het een idee voor HeartCry directeur Arjan Baan om hen eens op te bellen. Hij liet namelijk onlangs weten op zoek te zijn naar 'vermogende christenen' omdat hij interesse heeft in het kopen van een eigen dorp. Dat dorp wilde hij in dienst stellen van het Evangelie. [...] link Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 3 november 2012 Rapport Share Geplaatst 3 november 2012 Als je heel rijk bent, kan je je bezittingen goed beveiligen en undercover bewaking meesturen met je kinderen. Rijk zijn levert alleen maar voordelen op, tenminste, als je Jezus als Heer hebt. Net als Paulus kan ik zeggen dat ik arm en rijk ben geweest (Fil. 4:12). Ik weet van de voordelen van rijkdom en de nadelen van armoede. Als je arm bent, kun je minder weggeven aan anderen en kan je anderen minder goed helpen. Als je arm bent, gaat je meeste geld uit aan eerste levensbehoeften, zoals eten en drinken. Als je rijk bent, heb je meer geld om te geven aan armen, naasten en de kerk. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 3 november 2012 Rapport Share Geplaatst 3 november 2012 Ik blijf dat een wat kortzichtige redenering vinden. Alsof je enkel met rijkdom écht goed kunt doen. Dat kan de samenleving en de commercie er wel van willen maken, maar christelijk is dat niet per se. Dat wil zeggen: men kan met veel geld veel goed doen, maar met weinig of geen geld net zo goed. Zo gaf Franciscus van Assisi vrijwillig al zijn rijkdom op en verrichtte misschien juist daardoor onschatbare werken. Tot op de dag van vandaag inspireert hij vele mensen en hij is niet de enige. Vele heiligen leefden sober tot armoedig en wisten juist daardoor enorm veel mensen te helpen. Zij zagen om naar de melaatsen, stichten gemeenschappen en scholen, gaven armen te eten, trokken rond om het Evangelie te verkondigen, et cetera. In de kerkgeschiedenis hebben we vooral ook gezien dat rijkdom nogal eens corrumpeert en dorstig maakt naar méér. Het waren vooral die sober en matig levende heiligen die werkelijk hervormingen binnen de Kerk teweegbrachten en vele mensen weer terugbrachten op het pad van het Evangelie. Het is goed om als parochie voldoende financiële middelen te hebben om de sacramenten en de activiteiten op waardige en deskundige wijze te kunnen verrichten. Men moet daarin wel reëel zijn. Maar de Kerk kan desnoods ook buiten de Mis opdragen, in de modder en in de gure kou, op een houten tafeltje als altaar, met mensen die deze armoede willen trotseren om Gods onmetelijke genade te mogen ontvangen. Uiteindelijk heeft zij maar één taak: mensen tot Christus brengen. En Christus deelt zijn genaden nog altijd geheel gratis uit. Om ook even bij stil te staan. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 4 november 2012 Rapport Share Geplaatst 4 november 2012 Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Een sober levend iemand is ook afhankelijk van giften (van rijken) en Gods (rijke) voorziening. Mijn post was een reactie op opmerkingen dat het niet goed zou zijn om enorm rijk te zijn. De Bijbel laat zien dat het geen probleem hoeft te zijn voor een gelovige om enorm rijk te zijn. Dat er zeer rijken zijn geweest die niet konden omgaan met die rijkdom, zegt meer iets over die mensen zelf. Uit de Bijbel kan je leren hoe je als zeer rijk gelovige kan leven op een heilige manier, zonder in een strik te komen en door een zegen te zijn voor de omgeving. Helaas wordt op aarde onder gelovigen nauwelijks onderwijs gegeven over hoe je als gelovige op een verantwoorde, veilige manier rijk kan zijn. Het onderwerp 'financiën' wordt in kerken vaak angstvallig verzwegen, hoewel een groot deel van de Bijbel gaat over geld. Juist omdat dit Bijbelse onderwijs zo karig wordt gegeven, komen sommige gelovigen in een strik, omdat ze onvoldoende zijn voorbereid en opgeleid op dit gebied. Juist God is zeer rijk en kan daardoor zeer vrijgevig zijn en gratis Zijn gaven uitdelen. Het is goed als gelovigen ook zeer rijk zijn, vrijgevig zijn en gratis gaven kunnen uitdelen. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten