Spring naar bijdragen

Stem uit de hemel


Aanbevolen berichten

Soms laat een blog even op zich wachten. Natuurlijk zijn hier vele verschillende redenen voor te bedenken, maar de belangrijkste is – naast de vakantie – toch vooral twijfel. Twijfel over de relevantie van deze schrijfsels, twijfel over de boodschap die ik wil communiceren en twijfel over hoe de Bron van alle relevantie, van alle boodschap en van alle inspiratie zich laat horen.

Wie die Bron is en hoe Hij zich laat benaderen, dat is voor mij geen voorwerp van twijfel. Hoe die Bron tot ons, kleine mensjes, spreekt is echter wel een voortdurende zoektocht. Die expeditie is de ene keer sterker aanwezig dan de andere keer, maar toch is het iets dat voortduurt en dat mij niet zomaar loslaat.

Zeker wanneer ‘grote’ keuzes op de rol staan, wanneer studies tot een einde komen en wanneer de contouren van de toekomst maar heel wazig opdoemen, zeker dan zou het fijn zijn als onze lieve Heer even een briefje door de bus zou gooien met een duidelijke beschrijving van het plan dat Hij voor ons heeft. Het probleem is echter dat dat niet echt ‘Zijn ding’ is en dat Hij liever schijnt te werken met ondoorgrondelijke wegen en dat soort dingen.

Hoezeer ik soms ook Gods aanwezigheid voel, het wachten op en het ingespannen luisteren naar die stem uit de hemel is soms frustrerend en roept vragen op. Een van de grootste vragen is dan toch hoe je Gods stem kunt onderscheiden van al die andere stemmen die je hoort. Zelfs – of misschien: juist – als je de stilte opzoekt, kunnen er namelijk nog veel verschillende stemmen zijn die in je hoofd klinken. Hoe weet je nou zeker dat het Gods stem is die je hoort? Een goed gevoel ergens over hebben is namelijk volgens mij niet altijd een teken dat God ook instemt met je plannen.

Neal Morse, een briljant artiest, verwoordt exact wat ook ik mij afvraag:

Cause what if it’s a trick I’m feeling

And I start leaning and he hangs me out to dry?

What if I just think he’s steering

But I’m just hearing the voice of my evil mind?

(Neal Morse, Chance Of A Lifetime)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het horen van de stem van God niet datgene waar wij altijd naar op zoek zijn. Het is de antenne richten op andere dingen dan het hier en nu. Dat is voor ons niet makkelijk, omdat we teveel afleiding hebben om ons heen. Doet me denken aan een evenement dat ik deze week toevoegde (zie kalender november. Een klooster retraite kan je helpen in het stilzetten van de geest om weer te horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid