Spring naar bijdragen

Kolossenzen 3 vers 3


Aanbevolen berichten

Hallo

Ben nieuw hier.

Ben twee jaar ernstig ziek geweest, en dan ga je weer ekstra piekeren over "de zin van het leven"(overigens niet over de zin van het ziek zijn, daar heb ik vrede mee, maar meer: hoe moet het nu verder?) Heb het ook nooit zo goed begrepen. God dienen, Christus navolgen, maar ik begrijp niet echt wat dat konkreet inhoudt.

Anyways, tegen deze achtergrond zit ik al een tijdje na te denken over de tekst Kolossenzen 3 vers 3.

1 Als u nu met Christus uit de dood bent opgewekt, streef dan naar wat boven is, waar Christus zit aan de rechterhand van God. 2 Richt u op wat boven is, niet op wat op aarde is. 3 U bent immers gestorven, en uw leven ligt met Christus verborgen in God. 4 En wanneer Christus, uw leven, verschijnt, zult ook u, samen met hem, in luister verschijnen.

Betekent dit dat mijn leven, nu dit zo op aarde, en de bedoeling ervan en dergelijke, eigenlijk een geheimenis is? Wat we pas later na de dood beter zullen begrijpen?

Of heeft het hier niets mee te maken?

In dit kader zit ik overigens ook met 2 Kor 5:

7 We leven in vertrouwen op God; wat komen gaat is nog niet zichtbaar. 8 We blijven vol goede moed, ook al zouden we ons lichaam liever verlaten om onze intrek bij de Heer te nemen. 9 Daarom ook stellen wij er een eer in te doen wat God wil, zowel in dit bestaan als in ons bestaan bij hem.

Iets wat bij mij best wel speelt, ik zou ook wel graag liever nu al mijn lichaam verlaten en intrek bij de Heer nemen. Maar ik begrijp het vervolg niet: "Daarom", van vers 9. Waar verwijst dat naar?

Zo maar een vraag op een forum. Heb al veel gegoogled maar niets zinnigs over kunnen vinden. Dikke theologische pillen hier in de kast helpen me ook niet verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op Credible, tripod. :)

Beide teksten schetsen een tegenstelling tussen het aardse leven hier en het leven bij God, en het toekomstige nieuwe leven. Om op de eerste tekst in te gaan, is een stuk context van belang. In Kolossenzen 2 beschrijft Paulus hoe met Jezus zijn gestorven en opgewekt. Ik raad je aan dat eens door te lezen. De kern van die tekst, vers 13:

13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold. (NBV)

Door Jezus' offer zijn we zijn eigendom geworden. Ons leven behoort Hem toe. Het doel is niet zozeer verborgen, want dat stipt Paulus juist aan: richt u dan op wat boven is, waar Christus is. Leef zoals Hij wil dat je leeft.

Wat betreft die tweede tekst: het 'daarom' slaat op vers 8. Omdat je verlangt bij God te zijn, is dat een aanzet om in dit leven ook zijn wil te doen. Stel je het volgende voor: je bent van plan om over twee jaar naar Amerika te gaan en daar heb je erg veel zin in. In de tussentijd lees je boeken over Amerika, verdiep je je in de cultuur en muziek, koop je Amerikaanse spullen. De vergelijking gaat niet helemaal op, maar zo beschrijft Paulus het ook: omdat we verlangen bij God te zijn, willen we graag meer over Hem weten en Zijn wil doen. Als we bij God zijn doen we Zijn wil sowieso, dus waarom niet nu?

Hoop dat je hiermee geholpen bent. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Hallo Tripod, ik hoop dat het wat beter met je gaat, ik hoop je al het goede toe.

Het is goed om na te denken over “de zin van het leven†velen doen dat niet meer.

Overigens is er geen zin in het ziek zijn alleen misschien in de overtuiging dat het leven vergankelijk is en het bewustzijn dat we Christus’ loskoopoffer nodig hebben om bevrijd te worden van ziekte en dood.

Allereerst denk ik aan 2 gezegende groepen christenen waar de Bijbel over spreekt.

Jezus sprak over “de kleine kudde†en “de andere schapenâ€.

Zij hebben één herder, Jezus, en zijn daarom ook één (in eendracht/harmonie).

De kleine kudde, waartoe de apostelen behoren, hebben een hemelse bestemming en zullen met christus als koningen en priesters regeren ….

- (Openbaring 20:6) . . .Gelukkig en heilig is een ieder die deel heeft aan de eerste opstanding; over dezen heeft de tweede dood geen autoriteit, maar zij zullen priesters van God en van de Christus zijn en zullen de duizend jaar met hem als koningen regeren.

- (Openbaring 14:1) . . .En ik zag, en zie! het Lam stond op de berg Sion, en met hem honderd vierenveertig duizend, die zijn naam en de naam van zijn Vader op hun voorhoofd geschreven droegen. . .

- (Openbaring 14:4) . . .Dezen werden uit het midden van de mensen gekocht als eerstelingen voor God en voor het Lam,

De andere groep “andere schapen†hebben een aardse bestemming en zijn de aardse onderdanen van de Hemelse regering onder Christus. De Openbaring noemt hen “de grote schareâ€â€¦..

(Openbaring 7:9, 10) . . .Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. 10 En zij blijven met een luide stem roepen en zeggen: „Redding [hebben wij te danken] aan onze God, die op de troon is gezeten, en aan het Lam. . .

Dus dat bij God in de hemel zijn geldt alleen voor de met de Heilige Geest gezalfde christenen, dat zijn er 144.000.

De rest van de gehoorzame mensheid zal eeuwig op aarde mogen leven en God zal met hen zijn…..

(Openbaring 21:3, 4) . . .„Zie! De tent van God is bij de mensen, en hij zal bij hen verblijven, en zij zullen zijn volken zijn. En God zelf zal bij hen zijn. 4 En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan.â€

Tot zo ver.

Groeten,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

[knip]

@Tripod. Welkom!

Ik denk dat je met je gedachten over Kol 3 wel eens de goede kant op zou kunnen denken. Ik neig er zelf naar om deze uitspraak in verband te lezen met de brief van Paulus aan Ef. 1:4 In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn, 5 en hij heeft ons naar zijn wil en verlangen voorbestemd om in Jezus Christus zijn kinderen te worden, 6 tot eer van de grootheid van Gods genade, ons geschonken in zijn geliefde Zoon.

Met het idee dat Paulus hier in beide bijbelgedeeltes over "appels" heeft... (NB: Ed zal denken dat dit ook geldt voor Johannes' evangelie en de Apokalyps ;) )

En dan denk ik dat de strekking is: God ziet in Christus de mens(heid) voor Zich zoals deze moet zijn. In Christus komen Gods gedachten over de mens (vandaar het "geheimenis", want Gods gedachten moeten openbaar gemaakt worden willen wij ze kennen) samen...

Als die gedachte klopt, dan snap ik ook 2 Kor 5 wat beter:

7 We leven in vertrouwen op God; wat komen gaat is nog niet zichtbaar. 8 We blijven vol goede moed, ook al zouden we ons lichaam liever verlaten om onze intrek bij de Heer te nemen. 9 Daarom ook stellen wij er een eer in te doen wat God wil, zowel in dit bestaan als in ons bestaan bij hem.

Ons leven "zoals God dat voor ogen heeft" is nog niet zichtbaar (behalve als we naar Christus kijken - dan zien we er al "iets" (sommigen zullen zeggen: "alles" - maar hoe zit het dan met ieders "eigenaardigheden"???) van...), maar we weten wel iets over "de wil van God" die is uitgesproken over dit leven. In beide levens mogen we echter "leven naar de wil van God": in dit leven aan de hand van Gods Woord en Gods woord (Christus en de Schrift), in het komende leven zoals God het van eeuwigheid al voor ogen had "in zijn Zoon"... En DAAROM is het een eer om ook nu al te leven naar "Woord en woord"...

Dat zijn nu zo mijn gedachten bij deze teksten... In de hoop dat ook ik geen appels met peren aan het vergelijken ben... ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste tripod.

Dat je door ziekte gaat piekeren is een feit en wat dat betreft is het een zegen dat we af en toe die tijd krijgen. Immers, als het waar is dat Christus is opgestaan uit de dood en dat die in hem geloven ook eeuwig zullen leven, dan is er niets, maar dan ook helemaal niets wat belangrijker is dan dat.

Zelfs dikke pillen hielpen je niet verder dus om Kol 3,3 te doorgronden. Dat, dunkt mij, is een teken dat je het graag wilt weten. Ik beweer niet dat ik de wijsheid heb, maar ik heb wel mijn gedachten hierover. Ik denk dat het oude lichaam waar Paulus over sprak niet zozeer zijn vlees en bloed was, maar veelmeer het oude verbond waar hij met zijn vlees en bloed onder was en wat hem er van weerhield om tot God te naderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid