Spring naar bijdragen

Grote gevolgen


Aanbevolen berichten

Je loopt een keer lallend dronken over straat. Je komt een politieagent tegen en die pakt je meteen op vanwege openbare dronkenschap. Vervolgens maakt de politie publiekelijk op internet bekend dat je dronken bent geweest en laat het delict de rest van je leven op je strafblad staan. Waar je ook solliciteert, je krijgt er last mee omdat je toekomstige baas ook die politiewebsite dagelijks bekijkt en zulke mensen niet in dienst wil nemen.

Je wilt een besloten feestje organiseren via internet. Maar door een klein foutje wordt de uitnodiging openbaar. Omdat je dorpje daarop volgens de politie niet adequaat genoeg reageert en de duizenden “genodigden†meent zomaar te kunnen teleurstellen, komen er honderden agenten langs die het hele dorp kort en klein slaan en in de brand steken. Voor de rest van je leven wordt jij eraan herinnerd wat je wel niet veroorzaakt hebt.

Gelukkig handelt de politie niet zo. En als ze dat zou willen, dan hoeft ze dat ook niet. Daarvoor hebben we namelijk de massamedia en de internetgemeenschap. Met als “politiewebsites†YouTube en Facebook. Elke stommiteit die toevallig gefilmd wordt of op Facebook verschijnt, kan zo de rest van je leven je achtervolgen, waar je ook heengaat. Big Brother is watching you en hij onthoudt genadeloos alles wat je doet.

Waarom doen we elkaar dit toch aan? Waarom mogen kleine foutjes geen kleine foutjes blijven, die je hoogstens binnen de familiekring wat hoon en gelach opleveren? De politie is in elk geval erg blij met al die websites. Ook bij het afwikkelen van die rellen maakt ze er graag gebruik van. Gelijk heeft ze, maar beklemmend is het wel. Je kunt zomaar opgepakt worden als je toevallig op de verkeerde plek was, maar helemaal niets deed.

Het is misschien helemaal niet zo gek om eens wat minder van die massamedia gebruik te maken en wat minder tot die internetgemeenschap te behoren. Om geen filmpjes van mensen in de fout te kijken, om uitnodigingen van onbekende mensen af te slaan en zelf al helemaal geen filmpjes van andere mensen te publiceren. Want alles wat je aan Big Brother toevertrouwd kan zomaar onredelijk grote, levenslange gevolgen hebben.

 

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel jongeren (en zelfs volwassenen) hebben geen idee wat voor gevolgen dingen kunnen hebben die ze op internet plaatsen, vaak onder hun eigen gewone naam. Dan hoeft het zelfs niet om filmpjes van wereldschokkende dingen te gaan, maar bv. taalgebruik. Ik moet niet proberen om weet ik veel wat voor vuile taal op m'n facebook te gaan gebruiken. Ik ben immers bevriend met collega's en dan zou ik kunnen fluiten naar een job. Niet dat ik het in me heb om te gaan schelden of zo... ;) Maar gevolgen op lange termijn, daar denkt men gewoon vaak niet aan en dat is ronduit dom.

Verder moet je ook gewoon zorgen dat je geen idiote toeren uithaalt als er iemand met z'n camera/gsm op zit te filmen, tenzij het een goede vriend is of zo. Dan vraag je ook om problemen.

Wat ik bedoel: iedereen moet gewoon normaal doen. Normaal in de zin van: niks over een ander posten wat je van jezelf ook niet online zou willen zien staan, en ook nadenken over het beeld wat mogelijke werkgevers of familie of kinderen krijgen van jou. Maar normaal doen, tja, het idee wat normaal is, loopt ook al soms ver uiteen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid