Spring naar bijdragen

Vertegenwoordiger


Aanbevolen berichten

Door een oudere medeparochiaan wordt ik als misdienaar nog weleens liefkozend het hulpje van de pastoor genoemd. En inderdaad assisteer ik op dinsdagavond de priester bij het opdragen van de Mis. Maar eigenlijk ben ik niet zíjn hulpje. Als misdienaar vertegenwoordig ik eigenlijk het volk, dus de gemeenschap in de kerkbanken. Ik ben hún hulpje. Namens de gemeenschap draag ik de gaven aan, wat heel vroeger de mensen zelf deden.

In de oude liturgie was de aanwezigheid van een misdienaar tijdens elke Mis dan ook zo’n beetje verplicht. Zeker ook omdat hij nog veel meer namens het volk gebeden uitsprak en rituelen uitvoerde dan nu. Dus werd er doordeweeks volgens een vast rooster dagelijks een jongetje tijdelijk uit de schoolbanken geplukt om de Mis te dienen. Ook tijdens uitvaarten werd er gebruik gemaakt van de groep schoolgaande misdienaartjes.

Vandaag worden er echter honderdvijftig heel andere dienaren van het volk geïnstalleerd, namelijk de leden van de Tweede Kamer. Zij zitten daar immers ook niet namens de regering, maar namens ons. Zij zijn óns hulpje. Zij helpen ons bij het controleren van de regering, het doen van wetsvoorstellen en het onderzoeken van misstanden. Ook stellen zij namens ons de regering samen, maar zij regeren zelf niet. Dat doen uitsluitend de ministers.

Een zeer opvallende uitspraak die ik tegenkwam in de campagnes, was dat een stem op die en die partij een verloren stem zou zijn. Want die en die partij zou immers toch niet meeregeren. Maar de Kamer is dus helemaal geen regeringsorgaan. Een stem op de oppositie is daarom nooit een verloren stem, want ook de oppositie vertegenwoordigt het volk. Zij heeft precies hetzelfde takenpakket als de partijen die de ministers leveren.

Als christen vertegenwoordig je echter Christus. Daarom moet je God en je naasten liefhebben zoals Hij ze liefheeft en daarom moet je Christus gehoorzamen. Zo mag je weer samen met Christus het volk vertegenwoordigen, het volk dienen, en voor haar bidden en pleiten. Net zoals Abraham, Mozes of Job dat deden. Blijf je daarom altijd realiseren wie je nu écht dient en vertegenwoordigt. Als misdienaar, als Kamerlid of als christen.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Implicerende factor achter de "verloren stem" is dat je bij de grootste partij invloed hebt gehad op het uit te voeren beleid. Dat is natuurlijk ook nog maar de vraag in hoeverre dat het geval is.

Zou je vertegenwoordiging niet altijd naar voren moeten komen, ook in het stemmen van onze volksvertegenwoordiging?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid