Spring naar bijdragen

Methoden of genade


Aanbevolen berichten

Om een lang ietwat wollig verhaal samen te vatten: volgens Hendrik-NG maakt God zich druk over methoden en NIET over genade.

Om ook maar eens een korte samenvatting te geven: Ken Yehuwdiy serveert zijn gesprekspartners blijkbaar graag af met oneliners en ad hominems... Da's ook een methode... Om niet op de inhoud in te hoeven gaan...

Gegroet, Ken... :@

Nee dat doe ik helemaal niet graag, ik zou veel liever hebben dat je rechtuit zegt wat je bedoelt, want dat wordt mij maar niet duidelijk! Als jij gewoon kort en bondig uitlegt wat je bedoelt en dat kernachtig samenvat dan reageer ik daar graag op. Doch doordat je steeds maar niet tot een conclusie komt kan ik geen touw aan je betoog vastknopen. Sorry dat ik daar wat geïrriteerd op reageer Hendrik, want het frustreert me en ik wil je graag begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Om een lang ietwat wollig verhaal samen te vatten: volgens Hendrik-NG maakt God zich druk over methoden en NIET over genade.

Om ook maar eens een korte samenvatting te geven: Ken Yehuwdiy serveert zijn gesprekspartners blijkbaar graag af met oneliners en ad hominems... Da's ook een methode... Om niet op de inhoud in te hoeven gaan...

Gegroet, Ken... :@

Nee dat doe ik helemaal niet graag, ik zou veel liever hebben dat je rechtuit zegt wat je bedoelt, want dat wordt mij maar niet duidelijk! Als jij gewoon kort en bondig uitlegt wat je bedoelt en dat kernachtig samenvat dan reageer ik daar graag op. Doch doordat je steeds maar niet tot een conclusie komt kan ik geen touw aan je betoog vastknopen. Sorry dat ik daar wat geïrriteerd op reageer Hendrik, want het frustreert me en ik wil je graag begrijpen.

Die samenvatting is gewoon nog mijn kort en bondige:

God weet wat de mens in de toekomst zal zijn, goed...

samen met het

God zet ooit, op zijn tijd, een punt achter "het kwaad"...

De rest is allemaal reactie op je vraag "waar staat dat dan...?"

Als je dat "methode" tegenover "genade" wil noemen: noem het dan maar een "methode" van God (het "uitwerken van zijn heilsplan")... Ik noem dat gewoon een valse tegenstelling... God is genadig, maar Hij is ook rechtvaardig... Hij heeft geduld, maar kan het kwade niet eeuwig dulden...

E.e.a. komt "gewoon" neer vraag en antwoord 11 (e.v.) van de Heidelbergse Catechismus:

Is dan God ook niet barmhartig?

God is wel barmhartig , maar Hij is ook rechtvaardig... etc etc

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt voor je verheldering, nu begrijp ik je al een stuk beter, jij gelooft dat God nogmaals zou oordelen en tot daar aan toe zijn we het eens. Maar wat stel jij je voor bij dat oordeel? En hoe verhoudt e.e.a. zich tot de belofte dat God de wereld nooit weer zou vernietigen vanwege de slechtheid van de mens?

Israël Exodus en tocht naar Gods Rustplaats ging vooraf door een "uitkammen van het huis om al het zuurdeeg te verwijderen":

Ex 12:15 Zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten; dadelijk op de eerste dag zult gij het zuurdeeg uit uw huizen verwijderen, want ieder die iets gezuurds eet, van de eerste tot de zevende dag, zo iemand zal uit Israël worden uitgeroeid.

God markeert hier een radicaal nieuw begin.

En zo ook bij onze Exodus en ons binnengaan in het Beloofde Land:

Hebr 4:11 Laten wij er dus ernst mede maken om tot die rust in te gaan, opdat niemand ten val kome door dit voorbeeld van ongehoorzaamheid te volgen.

12 Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten; 13 en geen schepsel is voor Hem verborgen, want alle dingen liggen open en ontbloot voor de ogen van Hem, voor wie wij rekenschap hebben af te leggen.

God markeert een radicaal nieuw begin. En opnieuw kamt men het huis uit op zoek naar oud deeg dat het nieuwe deeg kan "verzuren"... Maar nu is het Gods spreken dat alle verborgen hoeken bloot legt... Zijn Oordeel.

En op een andere manier spreekt Petrus een zelfde boodschap: Gods vuur brengt de aarde en alles wat daarop gebeurd is aan het licht:

2 Petr 3:10 ...en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden.

Ik heb niet betoogd dat de huidige aarde zal worden vernietigd. Maar "de onderste steen komt wel boven" bij Gods herschepping... De aarde komt er totaal anders uit te zien... En voor sommigen zal dit op hetzelfde neerkomen, als ware het een vernietiging van hun "kosmos", wereld...

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de tijd dat de Israëlieten in Babylonische ballingschap waren, kenden zij de belofte die in Jesaja stond, namelijk dat er "een nieuwe hemel en een nieuwe aarde" zou komen. - Zie Jesaja 65:17. Hoe die profetie in die tijd werd vervuld, helpt ons eveneens te begrijpen wat de belofte uit 2 Petrus 3 en Openbaring 21 waar ook over een nieuwe hemel en aarde wordt gesproken, betekent.

Hoe is die profetie dan in die tijden vervuld?? Want de teksten schilderen de "achariet hajamiem" (het "einde der dagen"), waar ook Jes 2 en Jes 11 over spreken (zie de echo van Jes 11:6 die terugklinkt in Jes 65:28!!! - Wolf en lam zullen samen weiden, een leeuw en een rund eten beide stro...)

Het gebeurt wel vaker dat profetieën een tweede, grotere vervulling hebben. Voor de Israëlieten kwam er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde doordat zij een nieuw bestuur boven zich kregen die de ware aanbidding weer ging herstellen. En een overblijfsel keerde terug uit Babylon om het land te herstellen. Kennelijk werden ze tijdens die terugtocht ook beschermd tegen wilde dieren. En de vreugde die zij toen hadden, stond in het niet bij het lijden dat zij hadden meegemaakt. - Zie Ps.126:1,2.

Maar onder Jezus nieuwe regering zal deze profetie een veel grotere vervulling hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de tijd dat de Israëlieten in Babylonische ballingschap waren, kenden zij de belofte die in Jesaja stond, namelijk dat er "een nieuwe hemel en een nieuwe aarde" zou komen. - Zie Jesaja 65:17. Hoe die profetie in die tijd werd vervuld, helpt ons eveneens te begrijpen wat de belofte uit 2 Petrus 3 en Openbaring 21 waar ook over een nieuwe hemel en aarde wordt gesproken, betekent.

Hoe is die profetie dan in die tijden vervuld?? Want de teksten schilderen de "achariet hajamiem" (het "einde der dagen"), waar ook Jes 2 en Jes 11 over spreken (zie de echo van Jes 11:6 die terugklinkt in Jes 65:28!!! - Wolf en lam zullen samen weiden, een leeuw en een rund eten beide stro...)

Het gebeurt wel vaker dat profetieën een tweede, grotere vervulling hebben. Voor de Israëlieten kwam er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde doordat zij een nieuw bestuur boven zich kregen die de ware aanbidding weer ging herstellen.

Helemaal mee eens.

En een overblijfsel keerde terug uit Babylon om het land te herstellen. Kennelijk werden ze tijdens die terugtocht ook beschermd tegen wilde dieren. En de vreugde die zij toen hadden, stond in het niet bij het lijden dat zij hadden meegemaakt. - Zie Ps.126:1,2.

Maar onder Jezus nieuwe regering zal deze profetie een veel grotere vervulling hebben.

Zal hebben? Paulus schreef:

'...ze zijn beschreven tot waarschuwing voor ons, over wie het einde van de eeuwen gekomen is.' (1 Kor 10,11)

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de tijd dat de Israëlieten in Babylonische ballingschap waren, kenden zij de belofte die in Jesaja stond, namelijk dat er "een nieuwe hemel en een nieuwe aarde" zou komen. - Zie Jesaja 65:17. Hoe die profetie in die tijd werd vervuld, helpt ons eveneens te begrijpen wat de belofte uit 2 Petrus 3 en Openbaring 21 waar ook over een nieuwe hemel en aarde wordt gesproken, betekent.

Hoe is die profetie dan in die tijden vervuld?? Want de teksten schilderen de "achariet hajamiem" (het "einde der dagen"), waar ook Jes 2 en Jes 11 over spreken (zie de echo van Jes 11:6 die terugklinkt in Jes 65:28!!! - Wolf en lam zullen samen weiden, een leeuw en een rund eten beide stro...)

Het gebeurt wel vaker dat profetieën een tweede, grotere vervulling hebben. Voor de Israëlieten kwam er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde doordat zij een nieuw bestuur boven zich kregen die de ware aanbidding weer ging herstellen. En een overblijfsel keerde terug uit Babylon om het land te herstellen. Kennelijk werden ze tijdens die terugtocht ook beschermd tegen wilde dieren. En de vreugde die zij toen hadden, stond in het niet bij het lijden dat zij hadden meegemaakt. - Zie Ps.126:1,2.

Maar onder Jezus nieuwe regering zal deze profetie een veel grotere vervulling hebben.

Het koesteren van Messiaanse hoop staat niet gelijk aan het beleven van een Messiaanse vervulling, Sanne69...

Ook het christendom heeft dat in de loop der tijden moeten ontdekken: Gods plan lijkt helder, maar zijn wegen blijken keer op keer verrassend te zijn...

Jeruzalem was door Jesaja echt eeuwige vrede toegezegd. En dan stelt een tijdelijke vrede bijzonder teleur.

Wat was de laatste boodschap in Jesaja?

66:12 Want dit zegt de HEER:

Ik laat de vrede als een rivier naar haar toe stromen,

de rijkdom van alle volken als een overlopende beek,

en jullie zullen ervan drinken.

Je zult op de heup gedragen worden

en worden gewiegd op haar schoot.

13 Zoals een moeder haar zoon troost,

zo zal ik jullie troosten;

in Jeruzalem zul je troost vinden.

14 Wat jullie daar zien, zal je hart verblijden,

je botten zullen gedijen als het jonge groen.

De HEER zal zijn dienaren zijn macht tonen

en zijn vijanden zijn verbolgenheid.

22 Zoals de nieuwe hemel en de nieuwe aarde die ik maak zullen voortbestaan – spreekt de HEER –, zo zullen jullie naam en jullie nageslacht voortbestaan. 23 Elke nieuwemaan en elke sabbat opnieuw zal alles wat leeft hierheen komen om zich voor mij neer te buigen – zegt de HEER.

Deze belofte schept verwachtingen... De verwachting van een eeuwige vrede voor Jeruzalem. Maar elke nieuwe oorlog zet weer een streep door de tijdelijke hoop... En doet ons uitroepen: "Waar blijft dan Uw nieuwe hemel en nieuwe aarde die zullen voortbestaan???"

Ik zie nog niet in dat die beloften van Jesaja vervuld zijn in de tijden van de profeet of van b.v. Zerubbabel... En als dat wel het geval is geweest, dan vraag ik me ernstig af of Gods beloften van een eeuwige vrede, een nieuwe hemel en aarde die zullen blijven voortbestaan wel zoveel waard zijn... Dan moeten we het "nooit meer" van direct na de zondvloed wellicht ook wel met een korrel zout nemen!! Want ja, het hangt er dan nu eenmaal van af welke keuze de mensen uiteindelijk maken... Dan heeft God hier uiteindelijk niets over te vertellen: Hij belooft een "messiaans vrederijk", maar ja... De mens kiest zelf voor de ellende...!!

Kort gezegd: zou ik gedwongen zijn te erkennen dat de beloften van Jesaja (Jezus, Petrus, Paulus, etc) allemaal vervuld zijn, dan zou ik gedwongen zijn om te erkennen dat ons in de toekomst niets anders meer wacht dan wat we nu al hebben... Een wereld met een verwarrende (godgeklaagde!!) mix aan goed en slecht... Dan staat God feitelijk machteloos ("overgeleverd aan zijn eigen genade, geduld") tegenover de onwil van sommige mensen...

En dat gaat er bij mij niet in!!! Ik verwacht een "einde der tijden" waarna het werkelijk eeuwig goed zal zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Welke sommigen en hoe verhoudt zich dat tot de belofte 'Ik zal voortaan niet al het levende meer doden, zoals Ik gedaan heb'?

Welke sommigen? De "hardnekkig goddelozen": degenen die niet met God willen optrekken en daar in blijven volharden. In de woorden van Maartje van Tijn: "de afbrekers"...

En ik zie helemaal geen "scheve verhouding" tussen de belofte dat er ooit een einde zal komen aan het "afbreken" in deze wereld door een "actief verwijderen van afbrekers (van "sommigen") door God" en zijn belofte dat Hij nooit meer al het levende (planten, dieren, mensen) zal verdelgen om de "afbrekers" te straffen...

Al zou op een gegeven moment zelfs de hele mensheid zich van God hebben afgekeerd... Als die mensheid op dat moment volledig "schaakmat" zou staan (geen andere opties meer zou hebben dan "god-loos" door het leven te gaan), dan verwacht ik op DAT moment het schallen van de Sjofar!! Of zoveel eerder als het God behaagt...

Maar het liefst zie ik die mensheid de totaal andere kant op gaan (Fil 2:10 en 11) en neem ik die hele godgeklaagde mix van goed en slecht in deze wereld op de koop toe!! Maar ik zal er nooit genoegen mee nemen!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar onder Jezus nieuwe regering zal deze profetie een veel grotere vervulling hebben.

Zal hebben? Paulus schreef:

'...ze zijn beschreven tot waarschuwing voor ons, over wie het einde van de eeuwen gekomen is.' (1 Kor 10,11)

Ja, wat geschreven is, is zeker tot een waarschuwing. Maar er is ook hoop. Dat staat in Romeinen 15:4.

Ik geloof dat Jezus straks als koning over de aarde zal gaan regeren en dat de profetieën uit Jesaja een grotere vervulling zullen krijgen. De hele aarde zal dan gereinigd en hersteld worden. En er zal vrede zijn tussen mensen onderling en zelfs tussen mens en dier. Kortom het paradijs dat bij Adam en Eva verloren is gegaan, wordt dan weer hersteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kort gezegd: zou ik gedwongen zijn te erkennen dat de beloften van Jesaja (Jezus, Petrus, Paulus, etc) allemaal vervuld zijn, dan zou ik gedwongen zijn om te erkennen dat ons in de toekomst niets anders meer wacht dan wat we nu al hebben... Een wereld met een verwarrende (godgeklaagde!!) mix aan goed en slecht... Dan staat God feitelijk machteloos ("overgeleverd aan zijn eigen genade, geduld") tegenover de onwil van sommige mensen...

En dat gaat er bij mij niet in!!! Ik verwacht een "einde der tijden" waarna het werkelijk eeuwig goed zal zijn...

Ik heb ook niet geschreven dat alle profetieën al vervuld zijn. Er wacht ons nog een grotere vervulling. Mattheus 24 over de eindtijd, heeft bijvoorbeeld nu ook een grotere vervulling dan in de 1e eeuw.

Ik verwacht ook dat onder Gods koninkrijk met Jezus als koning alles voor eeuwig goed zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Welke sommigen en hoe verhoudt zich dat tot de belofte 'Ik zal voortaan niet al het levende meer doden, zoals Ik gedaan heb'?

Welke sommigen? De "hardnekkig goddelozen": degenen die niet met God willen optrekken en daar in blijven volharden. In de woorden van Maartje van Tijn: "de afbrekers"...

En ik zie helemaal geen "scheve verhouding" tussen de belofte dat er ooit een einde zal komen aan het "afbreken" in deze wereld door een "actief verwijderen van afbrekers (van "sommigen") door God" en zijn belofte dat Hij nooit meer al het levende (planten, dieren, mensen) zal verdelgen om de "afbrekers" te straffen...

Al zou op een gegeven moment zelfs de hele mensheid zich van God hebben afgekeerd... Als die mensheid op dat moment volledig "schaakmat" zou staan (geen andere opties meer zou hebben dan "god-loos" door het leven te gaan), dan verwacht ik op DAT moment het schallen van de Sjofar!! Of zoveel eerder als het God behaagt...

Maar het liefst zie ik die mensheid de totaal andere kant op gaan (Fil 2:10 en 11) en neem ik die hele godgeklaagde mix van goed en slecht in deze wereld op de koop toe!! Maar ik zal er nooit genoegen mee nemen!!!

We zijn het bijna met elkaar eens, met als grootste verschil dat ik het oordeel niet meer verwacht, doch is dat een andere discussie die we later wellicht nog eens kunnen voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Welke sommigen en hoe verhoudt zich dat tot de belofte 'Ik zal voortaan niet al het levende meer doden, zoals Ik gedaan heb'?

Welke sommigen? De "hardnekkig goddelozen": degenen die niet met God willen optrekken en daar in blijven volharden. In de woorden van Maartje van Tijn: "de afbrekers"...

En ik zie helemaal geen "scheve verhouding" tussen de belofte dat er ooit een einde zal komen aan het "afbreken" in deze wereld door een "actief verwijderen van afbrekers (van "sommigen") door God" en zijn belofte dat Hij nooit meer al het levende (planten, dieren, mensen) zal verdelgen om de "afbrekers" te straffen...

Al zou op een gegeven moment zelfs de hele mensheid zich van God hebben afgekeerd... Als die mensheid op dat moment volledig "schaakmat" zou staan (geen andere opties meer zou hebben dan "god-loos" door het leven te gaan), dan verwacht ik op DAT moment het schallen van de Sjofar!! Of zoveel eerder als het God behaagt...

Maar het liefst zie ik die mensheid de totaal andere kant op gaan (Fil 2:10 en 11) en neem ik die hele godgeklaagde mix van goed en slecht in deze wereld op de koop toe!! Maar ik zal er nooit genoegen mee nemen!!!

We zijn het bijna met elkaar eens, met als grootste verschil dat ik het oordeel niet meer verwacht, doch is dat een andere discussie die we later wellicht nog eens kunnen voeren.

Het is de vraag of het daarbij echt om het voeren van een andere discussie gaat... Als God niet meer zal oordelen op een zeker moment in de tijd, wat gaat er dan nog veranderen in de realiteit van het hier en nu...??

Het feit dat God zijn genade enkel schenkt aan hen die zich willen beroepen op Christus maakt God niet afhankelijk van "methoden". Zie enkele opmerkingen bij de start van het topic:

Als God afhankelijk zou zijn van methoden, dan is het offer van Christus niet afdoende voor het ontvangen van de genade. Dat zou inhouden dat God keer op keer een methode moet toepassen om de genade te bedelen. God schenkt ons de genade, onafhankelijk van de methode.
Een einde der tijden waarbij de aarde en de mensheid door God verwoest worden is zodoende ook moeilijk vol te houden. :)

Het oordeel van God is dat enkel via de Christus men tot Hem kan komen... "Buiten Christus geen behoudenis..." Hier is Gods gerechtigheid in het geding (doet Hij ook wat Hij zegt??): God laat het kwaad geen ruimte!! En waar Hij dat nu lijkt te doen zet Hij ooit een punt achter dat kwaad... En dan geldt opnieuw dat het Oordeel loopt via de Zoon: HIJ geldt als "de standaard" waaraan wij moeten voldoen... En waar wij in Christus al aan mogen voldoen...

En ik kan ook niet anders dan Johannes 3 op die manier uit te leggen: omdat Gods licht nu in de wereld schijnt WORDT de mensheid al geoordeeld: vrijgesproken of veroordeeld. Maar... Er is ruimte om tot inkeer te komen. En DAAR vinden we Gods genade: de mogelijkheid om nog "aan de andere kant van de streep terecht te komen"...

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. 19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos. 20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen; 21 maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn.

Johannes stelt zijn boodschap radicaal: zij die niet geloofd hebben, zijn al veroordeeld... Maar daarmee stelt hij Gods genade niet buiten werking... Want even eerder leert Jezus via Johannes dat de mens opnieuw geboren kan worden en God de wereld niet wil veroordelen maar behouden...

En dan zien we ook hier het spanningsveld tussen "gerechtigheid" en "genade": God wil de (heel!) mensheid behouden, maar wel op ZIJN voorwaarden. Die mens zal dus ooit goed zijn... Of niet langer bestaan...

Wie van overmoed vrolijk is laat ik uit je midden verdwijnen,

op mijn heilige berg zul je niet meer hoogmoedig zijn.

Wie er van Israël overblijven, zullen niet langer onrecht doen,

ze zullen geen leugens spreken,

uit hun mond zal geen bedrieglijke taal meer klinken.

Ze zullen weiden en rustig liggen, en niemand die ze stoort.

Sefanja 3

De "zelfverheffers" zullen niet "weiden op Gods heilige berg"... En daar ze zich in de huidige wereld nog wel steeds opdringen verwacht ik nog een komende wereld, gelegen "achter de streep die God ooit zal trekken"...

Link naar bericht
Deel via andere websites
We zijn het bijna met elkaar eens, met als grootste verschil dat ik het oordeel niet meer verwacht, doch is dat een andere discussie die we later wellicht nog eens kunnen voeren.

Het is de vraag of het daarbij echt om het voeren van een andere discussie gaat...

Straks krijgen we nog een discussie over de discussie, laten we dat toch a.u.b. proberen te voorkomen!

Als God niet meer zal oordelen op een zeker moment in de tijd, wat gaat er dan nog veranderen in de realiteit van het hier en nu...??

Niets inderdaad, maar dat heb ik ook nooit ontkent. Doch voer voor een ander onderwerp, want de vraag is hier: methoden of genade? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
We zijn het bijna met elkaar eens, met als grootste verschil dat ik het oordeel niet meer verwacht, doch is dat een andere discussie die we later wellicht nog eens kunnen voeren.

Het is de vraag of het daarbij echt om het voeren van een andere discussie gaat...

Straks krijgen we nog een discussie over de discussie, laten we dat toch a.u.b. proberen te voorkomen!

Als God niet meer zal oordelen op een zeker moment in de tijd, wat gaat er dan nog veranderen in de realiteit van het hier en nu...??

Niets inderdaad, maar dat heb ik ook nooit ontkent. Doch voer voor een ander onderwerp, want de vraag is hier: methoden of genade? :)

Dan zal ik het nog eens anders proberen te zeggen: het m.i. is "methode" (Jezus zegt: IK ben de Weg...) EN genade.

En die genade lijkt er nu juist uit te bestaan dat God zijn "oordeel" opschort, uitstelt. Want in het hier en nu zijn al Gods beloftes over een "nieuwe aarde", een einde aan onrechtvaardigheid, etc etc gewoon nog niet uitgekomen.

Dus een discussie of we nog een "laatste oordeel" mogen verwachting staat volop in het centrum van een gesprek over "methode" en genade...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid