Spring naar bijdragen

Scheiden en hertrouwen, hoe zit dat?


Aanbevolen berichten

Door de schrift schaamteloos uit de context te rukken onderdrukken huis tuin en keuken dictators hun vrouwen al generaties lang.
Heb je daar voorbeelden van?
Echter betekent heb je naaste lief als jezelf ook dat je je vrouw moet laten gaan als zij wil scheiden.
Dan heeft het aangaan van trouw voor jouw dus geen enkele betekenis. Een huwelijk is niet altijd koek en ei en zal ook hoogtepunten en dieptepunten kennen. Het gaat erom dat je samen een huwelijk aan bent gegaan. Jezus aggeert nu juist tegen deze praktijken dat vrouwen zo gemakkelijk een scheidbrief krijgen. Het maakt duidelijk dat het huwelijk een serieus iets is. De RKK visie dat het huwelijk een sacrament is, door God ingesteld is zo gek nog niet. Het wijst je op de verantwoording die je aangaat.
Het zal niet voor niets zijn dat Paulus de teksten over één vlees worden op Christus en de gemeente betrekt (Ef 5,32) i.p.v. op het huwelijk tussen twee mensen. Natuurlijk wordt er in de kerk nooit uit deze brieven gelezen, want als deze kennis hun vrouwen bereikt kunnen ze hen niet meer onder de duim houden.
Kan je aantonen waaruit blijkt dat de Efeze brief nooit gelezen of uit gepredikt wordt? Je roept wel van alles, maar het is nogal wild om je heen slaan zonder resultaat.
Door je partner bang te maken met Bijbelteksten uit de context rukken kweek je alleen maar schijnhuwelijken, die tot gevolg hebben dat mensen uit angst i.p.v. liefde bij elkaar blijven.
Schijnhuwelijken zijn niet de bedoeling van een huwelijk, maar is een schijnhuwelijk nu per definitie het gevolg van die dictatoriale visie van jou?
Je kan jezelf afvragen of het niet beter is om alleen te zijn dan met iemand die heimelijk een ander begeert, nietwaar?
Dat is ook wat Paulus schreef. Alleen als je getrouwd bent gaat dat concept al minder op. Als je in het huwelijk merkt dat je je sterk aangetrokken voelt tot een ander is het tijd eens goed te raden gaan in je huwelijk en daar samen over te praten. Om zo samen die huwelijkse verantwoordelijkheid te nemen en aan te gaan.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat snap ik. Het gaat me meer om de bron dan om een discussie te beginnen over percentages. Het andere topic ging over cijfers binnen een bepaalde groep binnen Amerika. Ik was dus wel benieuwd waar MasterJapie zijn getallen vandaan haalt. Ik herken ze namelijk niet; in mijn (kerkelijke) omgeving is scheiden echt een uitzondering.

Was inderdaad een studie uit Amerika, maar zoals ik al zei, de reden voor die verschillen kunnen we alleen maar over speculeren. Voor hetzelfde geldt is het puur toeval, want een groep van 4000 mensen lijkt me niet heel representatief voor de andere 300 miljoen. Maar het was meer een reactie op Jalikaatje die ervan uit ging dat ongelovigen waarschijnlijk meer zouden scheiden dan christenen.

Je moet trouwens wel opletten op het feit dat je eigen kerkelijke omgeving vaak niet representatief is voor de hele bevolking. Voorbeeldje: In je eigen kerk gaan de meeste tieners misschien naar het vwo/de universiteit, maar op een nationale schaal zijn er procentueel minder gelovigen naarmate je steeds een niveau hoger gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus jij vindt mijn visie dictatoriaal omdat ik er voor pleit dat mensen uit vrije wil met elkaar trouwen en bij elkaar blijven? Hoogst opmerkelijk zeg en verder heb ik geen commentaar.

Mensen trouwen uit vrije wil. Daarna is het roeping en gebod om elkaar lief te blijven hebben, trouw te blijven en elkaar te dienen. En daarnaast is de tekst uit Efeze misschien niet dictatoriaal, maar wel bindend. Als jij je man moet dienen zoals je de Heer dient, dan heb kun je nooit zeggen 'ik wil niet meer, ik voel dit of dat'. Als je je vrouw lief moet hebben zoals Christus zijn gemeente liefheeft kun je ook nooit zeggen 'maar ze is zo irritant geworden, ik vind de buurvrouw leuker'. Dat is waar je 'ja' tegen zegt als je voor God trouwt. Vervolgens heb je natuurlijk nog steeds een wil, je kunt natuurlijk scheiden, maar dat is zeer zeker niet de bedoeling. Net zoals het dan de bedoeling is dat we als kerk die mensen dan uitspugen en veroordelen.

nog extra opmerking: ik heb deze teksten uit Efeze zeker wel horen preken in onze kerken trouwens. En de kerk gaat beter om met vrouwen dan onze huidige maatschappij doet. Dus ga beter met goede bewijzen komen voordat je dat soort gekke uitspraken gaat doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus jij vindt mijn visie dictatoriaal omdat ik er voor pleit dat mensen uit vrije wil met elkaar trouwen en bij elkaar blijven? Hoogst opmerkelijk zeg en verder heb ik geen commentaar.

Mensen trouwen uit vrije wil. Daarna is het roeping en gebod om elkaar lief te blijven hebben, trouw te blijven en elkaar te dienen. En daarnaast is de tekst uit Efeze misschien niet dictatoriaal, maar wel bindend. Als jij je man moet dienen zoals je de Heer dient, dan heb kun je nooit zeggen 'ik wil niet meer

Heb je nooit gelezen wat er in Johannes 6,66 staat? Iedereen kan weglopen als hij dat wil en dat is niet altijd onterecht! Let op wat de Samaritaanse vrouw zei in Joh 4,17.

nog extra opmerking: ik heb deze teksten uit Efeze zeker wel horen preken in onze kerken trouwens. En de kerk gaat beter om met vrouwen dan onze huidige maatschappij doet. Dus ga beter met goede bewijzen komen voordat je dat soort gekke uitspraken gaat doen.

Er zijn genoeg kerken te vinden waar nog steeds geleerd wordt dat de vrouw onderworpen is aan de man vanwege de zondeval. Ik zou je zo kunnen linken naar meerdere online preken die dat bevestigen (zoals de vrije baptisten) maar ik denk niet dat het nodig zal zijn. Zo gek is die uitspraak helemaal niet, het is eerder gek om te ontkennen dat het gebeurt. Natuurlijk zeg ik niet dat het zo is binnen elke kerk onder de horizon, want dan zou ik suggereren dat ik ze allemaal heb bezocht. Als echter in jouw kerk niet geleerd wordt dat elke man en vrouw die trouwen door God zijn samengebracht, dan heb ik mijn kerk misschien wel gevonden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de mensen die van lezen houden: http://gkv.nl/downloads/acta2005-bijlag ... ding/6075/

Hier vind je een deputatenrapport uit onze kerken. Ik weet eerlijkgezegd niet eens zo goed hoe er kernachtig over echtscheiding en hertrouwen gedacht wordt. Volgens mij wordt dat per geval bekeken (een zaak voor de kerkenraad). In ieder geval, in het rapport staat ook een Bijbelse verkenning van het denken rond het huwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor God 'mag' je enkel uit elkaar gaan (als je 1 bent) wanneer er iemand echtbreuk heeft gepleegd. (overspel).

Jezus zegt zelfs dat wat God verbonden heeft een mens niet mag scheiden.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Ze vroegen: ‘Mag een man zijn vrouw om willekeurig welke reden verstoten?’ 4 Hij zei: ‘Hebt u niet gelezen dat de schepper de mens bij het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt?’ 5 En hij vervolgde: ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; 6 ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’ 7 Toen vroegen ze hem: ‘Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?’ 8 Hij antwoordde: ‘Omdat u harteloos en koppig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest. 9 Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis.’

Maar waarvan wij denken dat we verbonden hebben of zijn wil niet zeggen dat God dat ook verbonden heeft.

Maar als je elkaar het woord hebt gegeven, zou het 'oorspronkelijk' niet zo moeten zijn dat je ooit dan uit elkaar gaat tot de dood ons scheidt (en zelfs dan misschien).

Maar de wereld is zo vertroebeld, iedereen doet maar aan en daardoor klopt het allemaal niet meer. Als bijv. man en vrouw zijn, de vrouw gaat met een ander dan is dat overspel. een zonde. En er staat ergens in de bijbel dan dat de enige reden is om te 'scheiden'. Je bent immers dan eigenlijk al gescheiden. Ik zal die teksten even opzoeken waar ze staan in de bijbel.

Maar ik denk dat de essentie van wat je wilt zeggen wel juist is. :)

http://www.gotquestions.org/nederlands/scheiden-hertrouwen.html Hier staat nog wel wat praatstof ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid