Spring naar bijdragen

Kruis dragen & gelukkig zijn


Aanbevolen berichten

Het lezen van Lukas 14:25-33 raakte mij.

Als ik werkelijk mijn wil volledig zou negeren, hoe kan ik dan gelukkig zijn? Hoe voorkom ik depressie? Als ik constant dingen zou doen die ik niet wil doen, zal ik uiteindelijk in een depressie vallen.

33 Zo kan dan ieder van u die niet alles wat hij heeft, achterlaat, geen discipel van Mij zijn.

En over vers 33: als je niet bereid bent om 100% Gods wil te doen, ga je niet naar de hemel?

Stel dat ik liever TV ga kijken i.p.v. naar Afrika te vertrekken om mijn leven in dienst voor anderen te stellen, ben ik dan niet gered?

Er is uiteraard vergeving voor fouten, maar ik heb het nu over het bewust niet doen van Gods wil. Zoals je leven 100% in dienst van anderen zetten.

Lukas 14:25-33

Alles verlaten om Jezus' wil

25 En vele menigten trokken met Hem mee, en terwijl Hij Zich omkeerde, zei Hij tegen hen:

26 Als iemand tot Mij komt en niet haat zijn eigen vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

27 En wie zijn kruis niet draagt en achter Mij aan komt, kan geen discipel van Mij zijn.

28 Want wie van u die een toren wil bouwen, gaat niet eerst zitten om de kosten te berekenen, of hij de middelen wel heeft om het werk te voltooien?

29 Opdat niet misschien, als hij het fundament gelegd heeft en niet in staat is het te voltooien, allen die het zien, hem beginnen te bespotten,

30 en zeggen: Deze man begon te bouwen, maar heeft het werk niet kunnen voltooien.

31 Of welke koning die een oorlog in gaat om te strijden met een andere koning, gaat niet eerst zitten om te beraadslagen of hij bij machte is met tienduizend man tegemoet te gaan die met twintigduizend man tegen hem optrekt?

32 En zo niet, dan stuurt hij, als de ander nog ver weg is, een gezantschap om te vragen wat de vredesvoorwaarden zijn.

33 Zo kan dan ieder van u die niet alles wat hij heeft, achterlaat, geen discipel van Mij zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lezen van Lukas 14:25-33 raakte mij.

Als ik werkelijk mijn wil volledig zou negeren, hoe kan ik dan gelukkig zijn? Hoe voorkom ik depressie? Als ik constant dingen zou doen die ik niet wil doen, zal ik uiteindelijk in een depressie vallen.

33 Zo kan dan ieder van u die niet alles wat hij heeft, achterlaat, geen discipel van Mij zijn.

En over vers 33: als je niet bereid bent om 100% Gods wil te doen, ga je niet naar de hemel?

Stel dat ik liever TV ga kijken i.p.v. naar Afrika te vertrekken om mijn leven in dienst voor anderen te stellen, ben ik dan niet gered?

Er is uiteraard vergeving voor fouten, maar ik heb het nu over het bewust niet doen van Gods wil. Zoals je leven 100% in dienst van anderen zetten.

Het is een ingewikkelde kwestie. Ik denk dat Jezus ons inderdaad probeert te "waarschuwen" dat Zijn weg volgen een weg van "100% godsvertrouwen" volgen is... En niet een weg van 50% of 90% of 99%: het gaat om "100% geloof"...

Maar staat dat gelijk aan 100% Gods wil te doen?? Is die wil van God een "eigen vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja, ook zelfs je eigen leven achterlaten"?? Of: naar Afrika vertrekken i.p.v. TV kijken???

Hoe WETEN we dan bij elke stap in ons leven wat Gods wil is met dat leven? Is dat een kwestie van goed "luisteren wat de Geest ons ingeeft"??

Of is die wil van God iets anders?? Mogen we naast die tekst uit Lucas 14 die je citeerde een tekst als deze plaatsen?:

Joh 6:39 Dit is de wil van hem die mij gezonden heeft: dat ik niemand van wie hij mij gegeven heeft verloren laat gaan, maar dat ik hen allen laat opstaan op de laatste dag. 40 Dit wil mijn Vader: dat iedereen die de Zoon ziet en in hem gelooft, eeuwig leven heeft, en dat ik hen op de laatste dag uit de dood zal opwekken.’

Is twijfel hebben over "de richting die God met je leven op wil gaan" niet ook al een gebrek aan geloof? Is datgene wat op je pad komt niet al voldoende om volwaardig mens te zijn?! Zonder speciaal nog iets extra's "te willen"?? Misschien is de Weg van Christus inderdaad "slechts" een weg van 100% godsvertrouwen? Een "in Christus VOLG je hem al na"...?! Ook al zit je achter je TV (maar, hé, misschien kan je inderdaad nog wel iets nuttigers doen voor je medemens?! Maar misschien ook wel niet en moet je je even opladen voor hetgeen morgen wellicht op je pad komt?!)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat je het niet gelijk in grote dingen hoeft te zoeken.Naar Afrika gaan is wel erg rigoreus,misschien hoef je het niet ver te zoeken en kun je in je omgeving een licht zijn.

Op zich snap ik de vraag van de TS wel. Want ook de Bergrede preekt "op het scherpst van de snede", brengt een heel radicale boodschap... Maar met welk doel, vraag ik me dan af?

Om aan te sporen tot een 100% radicaal handelen ("wees volmaakt zoals ook God volmaakt is")? Of tot een 100% radicale geestesgesteldheid: een 100% godsvertrouwen, geloof, juist OMDAT God volmaakt is en wij nu juist zo ontzettend niet...?? Want bij een 100% radicale boodschap breekt al het "eigenwillig handelen" ons direct al bij de handen af... Sta je volledig met lege handen voor God... Resten ons geloof, hoop en liefde...

Maar DAN kunnen we ons volledig in Gods dienst stellen. WAT er dan ook op ons pad komt!! Juist wanneer je niets "wil" doe je alles voor God...! En BEN je in je omgeving gewoon al een licht van God...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het vreemde in het Koninkrijk van God, wat het tegenovergestelde is van de wereld, is het volgende.

Hoe meer je voor God opgeeft, hoe gelukkiger je wordt. Hoe meer rijkdom je weggeeft, hoe rijker je wordt. Hoe meer tijd je spendeert aan Gods koninkrijk, hoe meer (vrije) tijd je krijgt. Hoe meer energie je steekt in Gods koninkrijk, hoe meer energie je krijgt. Enz. .

Als je jezelf voor God wegcijfert, zal Hij je verhogen. Als je zelf nederig voor God wil leven, zal Hij je aanzien geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf ben er van overtuigd dat je kruis als je het samen met God draagt minder zwaar is.

Ieder mens heeft moeiten en verdriet in zijn/haar leven. Als je dit bij God neer kan leggen hoef je het niet meer alleen te dragen. dit zorgt voor een sneller geluk dan wanneer je jezelf op iets anders stort om het te vergeten... (Waarna het later soms weer terug komt) en je het dus nog niet kwijt bent.

Dus ja,

Je kruis dragen (samen met God), maakt je gelukkiger.

Ik denk ook dat dat bedoeld word in het stukje uit de op.

Als je alles er voor over hebt om God te dienen en Jezus te volgen. wordt je uiteindelijk gelukkiger.

(Het is heus niet zo dat iedereen in afrika zending moet gaan bedrijven ofzo... Tzou erg druk worden daar :P)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad moet niet iedereen zending bedrijven in Afrika. De een moet zending bedrijven in Europa, de ander in Afrika en weer iemand anders in Azië. Het is goed om te doen waarvoor je bent geroepen en als je bent geroepen voor zending in Nederland, moet je niet naar Japan gaan en als je bent geroepen om naar Ecuador te gaan, moet je niet in Nederland blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er is uiteraard vergeving voor fouten, maar ik heb het nu over het bewust niet doen van Gods wil. Zoals je leven 100% in dienst van anderen zetten.

Kan je alleen dienstbaar zijn voor anderen als je dat doet in Afrika? Wat is er mis om dienstbaarheid hier in Nederland uit te voeren? Want je schrijft over het doen van de wil van God, maar is dienstbaarheid in Afrika wat God van jouw vraagt? Het lijkt heel mooi om op dergelijke zendingsreizen te gaan, maar het is niet het pad dat we allemaal kunnen bewandelen. Ook hier in Nederland liggen er taken voor je om op te pakken en op die manier dienstbaar te zijn.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lezen van Lukas 14:25-33 raakte mij.

Als ik werkelijk mijn wil volledig zou negeren, hoe kan ik dan gelukkig zijn? Hoe voorkom ik depressie? Als ik constant dingen zou doen die ik niet wil doen, zal ik uiteindelijk in een depressie vallen.

33 Zo kan dan ieder van u die niet alles wat hij heeft, achterlaat, geen discipel van Mij zijn.

En over vers 33: als je niet bereid bent om 100% Gods wil te doen, ga je niet naar de hemel?

Stel dat ik liever TV ga kijken i.p.v. naar Afrika te vertrekken om mijn leven in dienst voor anderen te stellen, ben ik dan niet gered?

Er is uiteraard vergeving voor fouten, maar ik heb het nu over het bewust niet doen van Gods wil. Zoals je leven 100% in dienst van anderen zetten.

Lukas 14:25-33

Alles verlaten om Jezus' wil

25 En vele menigten trokken met Hem mee, en terwijl Hij Zich omkeerde, zei Hij tegen hen:

26 Als iemand tot Mij komt en niet haat zijn eigen vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

27 En wie zijn kruis niet draagt en achter Mij aan komt, kan geen discipel van Mij zijn.

28 Want wie van u die een toren wil bouwen, gaat niet eerst zitten om de kosten te berekenen, of hij de middelen wel heeft om het werk te voltooien?

29 Opdat niet misschien, als hij het fundament gelegd heeft en niet in staat is het te voltooien, allen die het zien, hem beginnen te bespotten,

30 en zeggen: Deze man begon te bouwen, maar heeft het werk niet kunnen voltooien.

31 Of welke koning die een oorlog in gaat om te strijden met een andere koning, gaat niet eerst zitten om te beraadslagen of hij bij machte is met tienduizend man tegemoet te gaan die met twintigduizend man tegen hem optrekt?

32 En zo niet, dan stuurt hij, als de ander nog ver weg is, een gezantschap om te vragen wat de vredesvoorwaarden zijn.

33 Zo kan dan ieder van u die niet alles wat hij heeft, achterlaat, geen discipel van Mij zijn.

Ik bekijk het zo; ik ga het in een voorbeeld uitleggen zodat je het begrijpt.

Je bent voor bijv: voetbalploeg Ajax Je KIEST ervoor.

Je gaat voor ajax en je zet je in voor ajax en niet voor andere ploegen.

wat -hoort- daarbij dat je bijv niet een andere ploeg aanjuicht.

Als je praat met anderen en het komt ter sprake zullen ze merken dat jij voor die ploeg bent

Ajax is ajax niet zonder zijn spelers, suporters, cafehelpers enz.

Jij DOET wat JIJ wil maar je houdt rekening met je ploeg omdat je daarvoor gekozen hebt.

Wat niet wil zeggen dat jij perse een speler moet zijn; of een cafehelper of wat dan ook.

Met andere woorden, niet iedereen is geroepen om bijv: naar Afrika te gaan.

Want zou een goede huismoeder die gewoon haar kinderen heeft grootgebracht dan niet goed zijn ? NATUURLIJK WEL. Zij kan haar Christen zijn net zo goed en groot hebben ingelegd dan iemand die zich voor bijv afrika geeft.

We zijn niet hetzelfde.

Jij kijkt tv, maar houdt rekening met Gods wil dus bijv. Geen vloeken of schelden of dingen die God afkeurt.

En uiteindelijk behoord dat ook te kloppen met jou eigen wil; immers je er naar streeft zoals Jezus te zijn, je dat ook wil, is iets anders dan er altijd zin in hebben of het kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid