Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Gaat daten en "jeugdrelaties" niet juist om het vinden van een mogelijke partner om je leven mee te delen door middel van het huwelijk? Of ga je met de gedachte: "Ze is niet christelijk, dus ik zal niet met haar trouwen, maar een vriendin is wel leuk." een relatie aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat ik mijn vraag eens formuleren met een klein voorbeeld:

In dit klimaat (een zeker op mijn leeftijd) stel je in het begin niet al te vragen.

En laten we nu eens stellen dat ik een afspraak heb met een meisje.

Het klikt en een tijdje hebben we wat. Maar er komt uit de ze niet gelooft.

En nu?

Doorgaan alsof er niks aan de hand is?

Er een grote bekeringsmissie van maken?

Het uitmaken en de volgende keer maar duimen op raak?

Lijken me niet de beste opties

En het mooie van mijn verhaal is dat ik zo erg ben afgedwaald dat ik de orginele vraag kwijt ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik stel me zo voor dat het je aan het denken zet. Hoe uit je zelf je christen-zijn? Wil je dat delen? Hoeveel ruimte wil je elkaar geven? Misschien geen vragen waar je direct aan denkt. Maar wel vragen die sowieso op je pad zullen komen. Want als jouw geloof belangrijk is voor jou dan is dat ook van belang in je relatie. Je kunt niet ineens in je relatie een ander mens zijn toch? En misschien kun je haar wel interesseren, een keertje meenemen naar de kerk bijv. Het is uiteindelijk aan jezelf waar de grens ligt. Als zij bijv. jouw geloof belachelijk maakt, wil je dan nog wel een relatie met haar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

En daar is denk ik de grote vraag.

Is het wel aan mezelf waar de grens ligt?

Want er staat geschreven (al weet ik de preciese plaats niet meer)

Dat je jezelf niet moet verbinden met heidenen (en als ik dat goed heb vertaald staat dat ook voor hen die niet geloven)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Staat er inderdaad, je moet één zijn in geloof.

Komt het niet tijdens het elkaar leren kennen (dus voordat je een relatie hebt) tot uiting of de ene al dan niet gelooft? Dus dat probleem kan van de baan.

Je moet je afvragen of je een relatie met een ongelovige aan wilt gaan. Voor het aangaan van de relatie denk je best al na (al doen de vlindertjes in je buik je daar niet aan denken) hoe met kinderen: opvoeden in geloof?, op zondag? bidden bij eten.

Ze kan zich bekeren, maar dat weet je nooit. Bij mijn zus haar ongelovige vriend is dat gebeurd, hij heeft zich bekeerd. Goed nieuws! bij mijn exvriend gebeurde dat niet, en we zijn uit elkaar, want de toekomst werd echt een hel samen.

Je kan hopen dat ze haar bekeert, maar dat is maar een kleine kans denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om het wat langer vol te houden tussen een christen en een niet-christen;

- Verwacht niet dat de ander zich bekeerd

- Respect voor elkaar, maar niet voor elkaars opvattingen.

- Laat de ander vrij in de vorming van zijn/haar mening

- Zorg dat je vrienden/familie/kennissen hebt bij wie je jouw geloof/opvattingen kunt delen, dat zal bij je partner niet of slechts deels lukken.

- Wees niet dogmatisch, sta open, luister, praat met elkaar erover

(Uiteraard, het allerbelangrijkste is dat de liefde/het houden van dusdanig is dat het altijd waard blijft om er voor te gaan)

Bovenstaande betekent dus ook dat het volledig mis kan gaan, maar als je er écht voor wil gaan is dit de enige manier, althans dat denk ik als 9-jarige ervaringsdeskundige. :D

En potverdikkie, als het een leuk meisje is, dan ga je haar toch niet zomaar opgeven omdat ze anders denkend is? Zonde man! :D Sterker nog, je kunt er alleen maar van leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En daar is denk ik de grote vraag.

Is het wel aan mezelf waar de grens ligt?

Want er staat geschreven (al weet ik de preciese plaats niet meer)

Dat je jezelf niet moet verbinden met heidenen (en als ik dat goed heb vertaald staat dat ook voor hen die niet geloven)

Doel je op de volgende tekst?

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:14 Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken? 15 Waarin lijken Christus en Beliar op elkaar? Wat hebben een gelovige en een ongelovige gemeen? 16 Wat heeft de tempel van God met afgoden te maken? Wijzelf zijn de tempel van de levende God, zoals God heeft gezegd: ‘Ik zal bij hen wonen en in hun midden verkeren, ik zal hun God zijn en zij mijn volk. 17 Daarom zegt de Heer: Ga weg bij de ongelovigen, zonder je van hen af en raak niets aan dat onrein is. Dan zal ik jullie aannemen 18 en jullie vader zijn, en jullie mijn zonen en dochters – zegt de almachtige Heer.’
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dating zou je aan horen te gaan vanuit de overtuiging je leven te blijven delen tot de dood met de partner die je hebt.

Dit klinkt misschien erg lang, maar besef goed dat een relatie iets is waarmee je een verbintenis aangaat met iemand anders die net als jij gevoelens, verlangens en dromen heeft.

Wanneer je losse contacten aangaat dan zullen je gevoelens, verlangens en dromen gestimuleerd worden, maar wanneer een relatie niet blijkt te werken dan heb je 2 mensen met een gebroken gevoel, verlangen en dromen.

Je partner-of je dit nou in je jeugd aangaat of later pas-zou je moeten kiezen op basis van het in het aardse leven bij elkaar willen blijven tot 1 of beiden overlijden.

Ik vind dat je als je een relatie aangaat omdat je een relatie wilt of seks wilt voor "tussendoor" dat je dan misbruik maakt van de ander en jezelf, want je ontheiligd jezelf en de ander hiermee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En daar is denk ik de grote vraag.

Is het wel aan mezelf waar de grens ligt?

Want er staat geschreven (al weet ik de preciese plaats niet meer)

Dat je jezelf niet moet verbinden met heidenen (en als ik dat goed heb vertaald staat dat ook voor hen die niet geloven)

Doel je op de volgende tekst?

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:14 Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken? 15 Waarin lijken Christus en Beliar op elkaar? Wat hebben een gelovige en een ongelovige gemeen? 16 Wat heeft de tempel van God met afgoden te maken? Wijzelf zijn de tempel van de levende God, zoals God heeft gezegd: ‘Ik zal bij hen wonen en in hun midden verkeren, ik zal hun God zijn en zij mijn volk. 17 Daarom zegt de Heer: Ga weg bij de ongelovigen, zonder je van hen af en raak niets aan dat onrein is. Dan zal ik jullie aannemen 18 en jullie vader zijn, en jullie mijn zonen en dochters – zegt de almachtige Heer.’

ja op dit doel ik.

Om het wat langer vol te houden tussen een christen en een niet-christen;

- Verwacht niet dat de ander zich bekeerd

- Respect voor elkaar, maar niet voor elkaars opvattingen.

- Laat de ander vrij in de vorming van zijn/haar mening

- Zorg dat je vrienden/familie/kennissen hebt bij wie je jouw geloof/opvattingen kunt delen, dat zal bij je partner niet of slechts deels lukken.

- Wees niet dogmatisch, sta open, luister, praat met elkaar erover

(Uiteraard, het allerbelangrijkste is dat de liefde/het houden van dusdanig is dat het altijd waard blijft om er voor te gaan)

Bovenstaande betekent dus ook dat het volledig mis kan gaan, maar als je er écht voor wil gaan is dit de enige manier, althans dat denk ik als 9-jarige ervaringsdeskundige. :D

En potverdikkie, als het een leuk meisje is, dan ga je haar toch niet zomaar opgeven omdat ze anders denkend is? Zonde man! :D Sterker nog, je kunt er alleen maar van leren.

maar ook dit is waar.

dus nu heb ik 2 tegenstrijdige stellingen die allebei waar zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is een hele lastige keuze. Je kan natuurlijk heel positief denken en hopen dat de vonk van het geloof de juiste kant op slaat. Maar wat natuurlijk óók kan gebeuren is dat de vonk de verkeerde kant opslaat en jezelf het geloof vaarwel zegt. Hier komt het erop neer wat jezelf het belangrijkste vind: De relatie of je geloof. Uiteindelijk wil je natuurlijk beide hebben: Het geloof én je relatie. Toch moet er soms in het leven gekozen worden tussen het één of het ander.

Omdat je wellicht al heel ver bent in je relatie is het zomaar opgeven natuurlijk ook niet goed. Sterker nog: De Bijbel is via Paulus daar heel duidelijk in.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:10 Degenen die getrouwd zijn geef ik, nee, niet ik – de Heer geeft hun het volgende gebod: een vrouw mag niet scheiden van haar man 11 (is ze al gescheiden, dan moet ze dat blijven of zich met haar man verzoenen), en een man mag zijn vrouw niet wegsturen.

12 Verder geef ik zelf nog – niet de Heer – het volgende voorschrift: wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij hem wil blijven, mag hij niet van haar scheiden. 13 Dit geldt ook voor een zuster: wanneer ze een ongelovige man heeft die bij haar wil blijven, mag ze niet van hem scheiden. 14 Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd. 15 Maar als de ongelovige partij wil scheiden, moet dat maar gebeuren; in dat geval is de broeder of zuster niet gebonden. Bedenk echter dat u door God geroepen bent om in vrede te leven. 16 Wie weet, u zou uw man toch kunnen redden? En wie weet, u kunt uw vrouw toch redden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid